Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 339/2016, Niedziela 4 grudnia 2016 r., Barbary i Piotra
Opublikowano
Truskawki – witaminowa bomba dla zdrowia i urody
Truskawki pojawiają się końcem maja i towarzyszą nam przez całe lato. Są nie tylko smaczne, ale i zdrowe – bo choć drobne i niepozorne, to stanowią prawdziwą skarbnicę drogocennych składników odżywczych. Ich korzystny wpływ na zdrowie i urodę jest nie do przecenienia, dlatego warto je włączyć do swojej diety właśnie teraz, kiedy sezon na truskawki trwa w najlepsze.
Najlepiej truskawki jeść na surowo i bez dodatków – pozwoli to w pełni wykorzystać ich prozdrowotne walory.

Krótka historia truskawki

Któż z nas nie próbował truskawek? W sezonie zajadamy się nimi praktycznie codziennie i bez ograniczeń – na surowo, ze słodkimi dodatkami, czy też pod postacią kluczowych składników do ciast, sosów i deserów. To smakołyki niezwykle popularne, jednak nie zawsze tak było. Truskawki, zwane również poziomkami ananasowymi lub wielkoowocowymi, to owoce stosunkowo młode. Ich historia rozciąga się zaledwie 300 lat wstecz, kiedy to – ponoć z polecenia króla Francji, Ludwika XIV –  pewien pomysłowy botanik skrzyżował dwie odmiany poziomek (wirginijską i chilijską) otrzymując w ten sposób tak dobrze znany nam dziś owoc.  Musicie wiedzieć, że w tamtych czasach ich smakiem mogli rozkoszować się tylko nieliczni – aż do XIX wieku truskawki były dobrem luksusowym i ze względu na zaporową cenę, jadano je właściwie wyłącznie na europejskich dworach. Jak głosi legenda walory smakowe tych owoców docenił sam Krzysztof Kolumb, a wielki car Rosji, Piotr I, z dynastii Romanowów, uwielbiał truskawki z dodatkiem bitej śmietany do tego stopnia, że nie mógł obyć się bez nich również zimą.

Co ma w sobie truskawka?

Truskawki, chociaż z wyglądu niepozorne, skrywają w sobie prawdziwy skarb. Zawierają nawet kilkaset dobroczynnych dla naszego organizmu fitoskładników – substancji nie tylko odżywczych, ale również leczniczych. Są bogate w witaminy – przede wszystkim wit. C (ok. 60 g w jednej porcji – to więcej niż cytrusy!), wit. A, K, E oraz wit. z grupy B, zawierają mikro- i makroelementy – zwłaszcza żelazo, wapń i fosfor oraz pektyny – czyli rozpuszczalny w wodzie błonnik.

Truskawki są również znakomitym źródłem ochronnych antyoksydantów i związków flawonowych; bakteriobójczych fitocydów, przeciwzapalnych antocyjanów, chroniącego przed nowotworami kwasu elagowego, polepszajacego pamięć fisetinu czy ułatwiającego spalanie tłuszczów enzymu – bromeliny. 

Wartość odżywcza truskawek (100g)


Energia 32 kcal

Tłuszcze 0,3 g

Białko 0,67 g

Węglowodany 7,7 g

Błonnik 2 g

Cukry 4,9 g

Indeks glikemiczny (IG) truskawek - 40

Witaminy

witamina C (kwas askorbinowy) 58,8 mg

witamina A  1 μg

witamina E (alfa tokoferol) 0,29 μg

witamina B (kwas foliowy) 2 μg

witamina B1 (tiamina) 0,024 mg

witamina B2 (ryboflawina) 0,022 mg

witamina B3 (PP, niacyna)  0,386 mg

witamina B6  0,047 mg

witamina K 2,2 μg

Minerały

Wapń (Ca) 16 mg

żelazo (Fe) 0,41 mg

magnez (Mg) 13 mg

fosfor (P) 24 mg

potas (K) 153 mg

sód (Na) 1 mg

cynk (Zn) 0,14 mg

źródło danych: http://ndb.nal.usda.gov/

Jedzmy truskawki na zdrowie...

 W ostatnich latach truskawki stały się obiektem licznych badań. Naukowcom udało się dowieść, że włączenie tych owoców do codziennej diety to pyszny sposób na wzmocnienie ciała i na ochronę przed różnymi schorzeniami.

Regularna konsumpcja truskawek – ze względu na obecność antyoksydantów – obniża poziom złego cholesterolu (LDL) oraz trójglicerydów, reguluje poziom cukru we krwi, wzmaga odporność komórek, narządów i naczyń krwionośnych czego efektem jest prewencja i kontrola chorób układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie, miażdżyca, zawały) oraz cukrzycy typu 2.

Dzięki obecności kwasu elagowego truskawki mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego, są pomocne w profilaktyce i walce z nowotworami.

Właściwości zasadotwórcze i moczopędne truskawek sprawiają, że są one polecane osobom cierpiącym na dolegliwości ze strony nerek, schorzenia reumatyczne i artretyczne. Z tego samego powodu zaleca się stosowanie truskawek w dietach odkwaszających i detoksykujących organizm.

Truskawki charakteryzuje również stosunkowo wysoka zawartość żelaza, czego efektem jest ich działanie krwiotwórcze i wzmacniające, ochronne przed anemią – w związku z czym powinny o ich regularnym spożywaniu pamiętać panie – bez wzgledu na wiek. I jeśli już jesteśmy przy kobietach, korzyści zdrowotne to nie jedyny powód, dla którego powinny sięgnąć po te aromatyczne owoce. Truskawki pomogą im również zatrzymać urodę i młodość na dłużej!

...i dla urody!

Truskawkowe ekstrakty w kosmetykach odświeżają skórę i włosy, mają działanie odżywcze, bakteriobójcze i ściągające; regulują pracę gruczołów łojowych oraz wydzielanie sebum, dlatego znajdziemy je przede wszystkim w produktach przeznaczonych do pielęgnacji cery problematycznej, łojotokowej i trądzikowej z jednej strony, a zniszczonej, przesuszonej i łuszczącej się – z drugiej. Najwięcej korzyści urodowych osiągniemy, mimo wszystko, stosując truskawki tak, jak je jemy – czyli na surowo, bez chemicznych dodatków i w domowym zaciszu:)

Z wykonaniem truskawkowej maseczki, okładu, czy płukanki według receptury, od których aż roi się w Internecie, z pewnością nie będzie miała problemu żadna z pań. Takie mazidła domowej roboty to gwarancja naturalnej pielęgnacji, bez udziału szkodliwej chemii. Z pewną dozą ostrożności powinny podchodzić do nich jednak osoby skłonne do alergii i podrażnień – truskawki zawierają bowiem sporą dawkę substancji uczulających.
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę