Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 344/2016, Piątek 9 grudnia 2016 r., Wiesławy i Leokadii
Opublikowano
Rusz głową! Jak usprawnić pamięć?
Do 16 roku życia nasz umysł stale się rozwija, każdego dnia przyswajamy nowe wiadomości, trenujemy pamięć, logiczne myślenie i koncentrację. Po 25 roku życia wpadamy w ustabilizowany, powtarzalny rytm, determinowany przez pracę, obowiązki rodzinne, domowe sprawunki, nasza sprawność umysłowa zaczyna spadać. Pamięć musimy świadomie usprawniać. Bez obaw, sprytnych technik jest mnogość.

Mnemotechniki to proste techniki pamięciowe, polegające na kojarzeniu nowej informacji z obrazem, wypowiedzią czy scenką, ułatwiają zapamiętywanie i przypominanie sobie informacji.

Kreatywne mnemotechniki

  • Dom pamięci i rzymski pokój – najpierw wyobrażamy sobie dom z licznymi pokojami, może to być nasze mieszkanie, które dobrze znamy, i umieszczamy w nim potrzebne informacje. By je odnaleźć w pamięci musimy przejść tę samą drogę, czyli otwieramy kolejne drzwi. W wyobrażonym rzymskim pokoju, jego konkretnym miejscu, rozkładamy przedmioty, które chcemy spamiętać, i tak listę zakupów niesiemy w głowie, nie na kartce.
  • Metoda łańcuchowa – również pomaga nam zapamiętać szereg zadań, które barwną historią. Im bardziej zabawna, absurdalna, angażująca wiele zmysłów opowieść, tym łatwiej jak później odtworzyć informacje – niczym obejrzany jak film.
  • Mapa umysłu – twórcami są Tony i Barry Buzan. Ich metoda ma, w przeciwieństwie do tradycyjnego notowania, oprócz lewej ma usprawnić tez prawą półkulę mózgu, co podniesie efektywność zapamiętywania. Nie zapisujemy informacji liniowo tylko rozplanowujemy na całej powierzchnie papieru za pomocą kolorowych mazaków, obrazków i znaczących haseł, którą łatwo skojarzymy później z daną informacją


Smakołyki dla umysłu



Komponując codzienne menu warto sięgać po produkty, które nie tylko są smaczne, wonne i należą do naszych ulubionych, ale też te których wartości zdrowotne są cenione. Nie działaj pod wpływem zachcianki, wybieraj świadomie zróżnicowane smakołyki. 

Nasza dieta przekłada się nie tylko na nasze zdrowie i kondycję, ale też na sprawność umysłową i stabilność emocjonalną. Dieta ma wpływ na pamięć, zdolność koncentracji i szybkiego kojarzenia.

Po co sięgać?


Nieprzetworzone orzechy i nasiona – migdały zawierają sporo białka, potasu, witamin z grupy B. Orzechy włoskie obfitują w zdrowy tłuszcz NNK (siemię lniane i awokado również), witaminę C oraz wspierający pracę komórek nerwowych kwas lanolinowy. Orzechy laskowe są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe i magnez (podobnie pestki dyni). Wszystkie wymienione zawierają sporą dawkę witaminy E – silnego przeciwutleniacza przeciwdziałającego starzeniu się komórek mózgowych. Bogate źródło tej witaminy E zawiera też sezam. Jedzmy je jako przekąski w ciągu dnia lub dodatek do potraw.

Świeże owoce – w witaminy, antyoksydanty i fitohormony obfitują przede wszystkim te czerwone – jagody, maliny, granaty, wiśnie, czereśnie. Wspomagają nasz mózg poprzez zmniejszanie kruchości naczyń krwionośnych i wspomaganie cyrkulacji krwi.

Kwasy tłuszczowe – najważniejsze Omega-3 i Omega-6 pomagają nam szybciej zapamiętywać informacje. Bogate są w nie olej rybnym i z lnu, pestki słonecznika, dyni, orzechy włoskie. Możemy też sięgać po olejem z rekina lub dorsza lub jajka omega 3 pochodzące od kur karmionych nasionami lnu.

Fasola i rośliny strączkowe – stanowi źródło cennego błonnika, fosforu i potasu, przeciwutleniaczy. Obniża poziom cukru we krwi.

Komosa ryżowa (quinoa, ryż peruwiański) – zawiera wszystkie potrzebna nam aminokwasy. Warto nią zastąpić ryż czy makaron.

Jogurt grecki – ma więcej białka niż zwyczajny jogurt naturalny, nie zawiera cukru, żelatyny, zagęstników, więc z powodzeniem zastępuje majonez czy śmietanę.

Pełnoziarnisty chleb, ryż i makarony – bogate w błonnik, białko, witaminy z grupy B.

Woda – 82 proc. mózgu to woda, to ona przewodzi impulsy nerwowe, usprawniając szybkość myślenia, koncentrację. Pi​j​ wodę​ niegazowaną, najlepiej letnią. Ile powinieneś jej spożywać w ciągu dnia? Podziel swoją wagę przez 11, a dowiesz się, ile szklanek wody potrzebujesz.


Jak inaczej usprawnić umysł?

  • rozwiązuj krzyżówki, sudowku i zagadki logiczne, quizy
  • graj w gry planszowe, towarzyskie, strategiczne
  • ucz się wierszy, tekstów piosenek, numerów telefonów na pamięć
  • spędzaj czas kreatywnie, tańcz, śpiewaj, maluj, bądź aktywny – ćwicz
  • ucz się języków obcych!

nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium