Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 345/2016, Sobota 10 grudnia 2016 r., Julii i Daniela
Opublikowano
Urlop dla oka. Sposoby na zmęczone oczy
Długie godziny przed ekranem monitora w pracy i w domu, ciągłe zerkanie na smartfon albo tablet, po południu ulubiony serial w telewizji, a wieczorem – kilka rozdziałów książki przy słabym świetle. Znasz to? Gdyby mogły, twoje oczy wzywałyby pomocy. Daj im odpocząć, będą ci wdzięczne.

Każdego dnia nasze oczy pracują na pełnych obrotach. Zostały stworzone do patrzenia w dal (co najmniej 4 metry), tymczasem współczesny tryb życia sprawia, że patrzymy głównie na odległość mniejszą niż metr. To męczy oczy, zaczynają nam doskwierać – szczypią i łzawią, są zaczerwienione i mamy wrażenie, że pod powiekami zebrał się piasek. Przeciążone mogą przyczyniać się do bólu głowy (w okolicach skroni, tzw. obręczowych). Tych objawów nie należy bagatelizować – ignorowane przez dłuższy czas mogą prowadzić do pogorszenia ostrości widzenia oraz wielu niebezpiecznych dla tego cennego narządu powikłań zdrowotnych. 

Zdrowa dieta, gimnastyka, czas na relaks i sen

To podstawowe zalecenia dla… twoich oczu. Tak jak ty potrzebują odpoczynku, nie jest im obojętne to, co ląduje na talerzu, a kilka relaksacyjnych ćwiczeń może okazać się wybawieniem od dyskomfortu. Podczas pracy na komputerze rób przerwy – oderwij wzrok od monitora, wyjrzyj przez okno, zapatrz się w dal, na zieleń. Specjaliści zalecają kwadrans odpoczynku po każdych dwóch przepracowanych przed monitorem godzinach 

lub 10-minutowe po każdej godzinie – zwłaszcza jeśli pracujesz długo i intensywnie. W domu na jakiś czas zrezygnuj z komputera, tv włączaj sporadycznie. Dla natychmiastowej ulgi możesz zastosować tzw. sztuczne łzy, czyli krople do oczu. Dostępne w każdej aptece bez recepty, zwalczają uczucie dyskomfortu –  nawilżają całą powierzchnię oka, uzupełniają i stabilizują warstwę filmu łzowego. Mogą zmniejszać przekrwienie, wspomagać regenerację, działać odżywczo – o dobór preparatu odpowiadającego twoim problemom poproś farmaceutę. Krople stosuj tylko doraźnie.

Dieta dla oka

Uzupełnij menu w produkty bogate w wit. A, C i E, minerały takie jak cynk, selen, miedź i mangan, antocyjany, luteinę i zeaksantynę. Jedz dużo warzyw (m.in. marchew, pomidory, papryka, awokado, jarmuż, szpinak) i owoców (cytrusy, borówki, czarne porzeczki i jagody, aronie, żurawiny, jeżyny, agrest), sięgnij po orzechy, pestki dyni i słonecznika, sezam; nie żałuj sobie zdrowych tłuszczów roślinnych, ryb i owoców morza.

 


Kiedy do lekarza?

Jeśli problem zmęczonych oczu nie mija lub wzmaga się, pojawiają się dolegliwości bólowe,  a na powiekach trwała opuchlizna, widzisz podwójnie – nie czekaj kolejnego dnia i koniecznie zgłoś się do specjalisty. 
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium