Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 341/2016, Wtorek 6 grudnia 2016 r., Mikołaja i Emiliana
Opublikowano
Czas na soczewicę!
Jeszcze niedawno soczewica w Polsce uważana była za nieco egzotyczną roślinę strączkową. Pozwoli jednak wszystko się zmienia. Polacy coraz bardziej doceniają walory smakowe i zdrowotne tej rośliny.
Do tej pory po soczewicę najczęściej sięgali wegetarianie. Wszystko za sprawą łatwo przyswajalnego białka, którego jest aż 30 g w 100 gramach soczewicy . Docenią ją szczególnie osoby chore na cukrzycę oraz takie, które chcą schudnąć. Roślina ta cechuje się niskim indeksem glikemicznym oraz małą ilością kalorii. 

Soczewica – bogate źródło odżywczych składników

W składzie soczewicy znajdziemy m.in. potas, który obniża ciśnienie tętnicze, kwas foliowy, sporą dawkę żelaza, witaminy B12 i błonnik pokarmowy. Niedawno naukowcy odkryli, że roślina ta zawiera w swoim składzie taninę – związek, który chroni przed nowotworami, spowalniając tempo podziału komórek. W Polsce dostępnych jest kilka rodzajów soczewicy, które różnią się od siebie kalorycznością oraz zawartością składników odżywczych. 

Soczewica czerwona

Najpopularniejsza odmiana. Pozbawiona jest łupinki, przez co jest łatwiej przyswajalna dla organizmu. Łatwo się rozgotowuje. Może być składnikiem zup, różnego rodzaju past, a także warzywnych pasztetów.


Soczewica brązowa

Ma wyrazisty smak. Gotuje się najdłużej ze wszystkich soczewic. Nadaje się do pasztetów, pieczywa, świetnie sprawdzi się  jako składnik wegetariańskich kotletów.


Soczewica zielona

Ma delikatny smak, a po ugotowaniu często się rozpada. Może być składnikiem farszu na pierogi, past kanapkowych lub dodatkiem do sałatek.


Soczewica żółta

Podobnie jak zielona cechuje się delikatnym smakiem. Rozpada się po ugotowaniu, dlatego jest idealnym składnikiem zup typu krem.
W dobrze zaopatrzonych sklepach znajdziemy również soczewicę czarną, koralową oraz pomarańczową. Jest również soczewica ciemnozielona, uważana za jedną z najdroższych, zachowująca swój kształt po ugotowaniu.

Przepis na soczewicę

Soczewica nie wymaga moczenia. Przed ugotowaniem należy ją dokładnie wypłukać. Szklankę soczewicy gotujemy w dwóch szklankach wody ok. 30 minut lub tak jak podaje producent na opakowaniu.

Soczewica nie jest polecana osobom, które mają problemy z układem pokarmowym, ponieważ powoduje wzdęcia i nadmierną fermentację w jelitach. 

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę