Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 343/2016, Czwartek 8 grudnia 2016 r., Marii i Wirgiliusza
Opublikowano
Słów kilka o ciecierzycy
Ciecierzyca, nazwana również cieciorką lub grochem włoskim, to cenne źródło białka oraz aminokwasów. Podobnie jak soczewica może z być zamiennikiem mięsa. Ciecierzyca jest źródłem złożonych węglowodanów, błonnika pokarmowego oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. W składzie tej rośliny znajduje się również: żelazo, cynk, witamina B12, magnez, fosfor oraz potas.

Po ciecierzycę powinny sięgać osoby, które są na diecie. W 100 g ugotowanych ziaren są tylko 164 kalorie i jedynie 2,7 grama tłuszczu. Dzięki wysokiej zawartości składników odżywczych jest cennym pokarmem dla organizmu. Regularne spożywanie ciecierzycy może pomóc w walce z wieloma schorzeniami i dolegliwościami. Może zmniejszyć m.in. ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, pozytywnie wpłynąć na płodność, wspomóc leczenie cukrzycy, poprawić stan skóry, włosów i paznokci, podnieść odporność organizmu oraz obniżyć zawartość cholesterolu we krwi. 

Niedawno naukowcy opracowali maść na bazie ciecierzycy, która może być pomocna w leczeniu bielactwa nabytego. 

Regularne spożycie tej rośliny może być również pomocne w walce z zaparciami. Ciecierzyca zawiera aż 7,6 g błonnika w 100 gramach. Co ciekawe błonnik zawarty w ciecierzycy wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, dzięki czemu zapobiega zgadze.

Przed spożyciem ciecierzycę należy moczyć w wodzie przed ok. 10 – 12 godzin. Jeżeli chcemy zjeść ją na surowo, ziarna trzeba moczyć przynajmniej 24 godziny. Ciecierzycę po namoczeniu gotujemy ok. 1,5 godziny. Sól do gotującej się ciecierzycy dodajemy pod koniec gotowania. 

Z cieciorki można przygotować m.in. pyszne kotlety, pasztety, humus, pasty, falafel czy sałatkę. Dobrze komponuje się w towarzystwie awokado, rukoli, makaronu, kaszy, cytryny, ryżu oraz innych warzyw. Idealnie łączy się z rozmarynem, tymiankiem, kolendrą, curry, kurkumą, gałką muszkatołową oraz cynamonem. Z nasion można również robić mąkę do wypieków chleba czy placków. 

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Ozzman 94.40.75.12 15.05.2016

Nie soczewica czy ciecieżyca jest zamiennikiem mięsa, tylko mięso, na wielkie nieszczęście, stało się zamiennikiem tych pierwszych, a skutek tego jest opłakany oraz miażdżący w skutkach dla ludzi, zwierząt i całej planety !!!

 

YOUTUBE.COM - POŻERANIE ZIEMI (NAPISY PL)

 

YOUTUBE.COM - ASPEKTY PRZEJŚCIA NA WEGETARIANIZM

 

YOUTUBE.COM - EARTH CRISIS - TO THE DEATH WITH LYRICS


 

nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium