Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 346/2016, Niedziela 11 grudnia 2016 r., Damazego i Waldemara
Opublikowano
Superfood, czyli super jedzenie – cz. 1 – dynia, siemię lniane, jarmuż
Mówi się o nich „superfood”, czyli jedzenie o niezwykłych właściwościach. Nie pochodzą wcale z odległych krajów, ale… z Polski! Warto po nie sięgać każdego dnia lub robić z nich przetwory, kiedy jest na nie sezon. W tym artykule opiszemy trzy z dziewięciu super produktów, które kupisz prawie w każdym sklepie.
Superfood: produkty o niezwykłych właściwościach, które w swoim składzie zawierają wyjątkowo cenne dla organizmu człowieka składniki.

Dynia

Przez długi czas dynia była warzywem, które nie cieszyło się zbyt dużą popularnością. Dopiero od niedawna zaczyna na nowo królować w naszych kuchniach. Chętnie robi się z niej dżemy, musy i dyniowe zupy krem. Dynia ma mnóstwo składników wzmacniających organizm, a także działających przeciwnowotworowo. Sezon na dynie przypada późną jesienią, jednak warto o niej pamiętać już wiosną, kiedy planujemy przydomowy ogródek. Dynia zawiera mnóstwo witaminy C, a szklanka dyniowego purée pokrywa siedmiokrotnie zapotrzebowanie na witaminę A! Ponadto w dyni znajdziemy również sporo błonnika, magnez, wapń oraz potas.

Niektóre wartości odżywcze dyni (źródło danych: National Nutrient Database)

Jarmuż

Jarmuż był jednym z najbardziej popularnych warzyw średniowiecznej Europy, w tym również Polski. Dobrą sławę zyskuje dopiero od niedawna. Jarmuż zalicza się do warzyw z rodziny kapustnych. Jest prawdziwą skarbnicą witamin i wartości odżywczych. W swoim składzie zawiera m.in.: białko, błonnik, wapń, żelazo, fosfor, cynk i magnez. Zawiera również silne przeciwutleniacze, takie jak chlorofil i luteinę. Jak pokazują badania, szklanka jarmużu zaspokaja 90 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C i 100 proc. na witaminę A.  Poza tym jarmuż zawiera też megadawkę  witaminy K!

Niektóre wartości odżywcze jarmużu (źródło danych: National Nutrient Database)

Siemię lniane

Jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Siemię lniane może pod wieloma względami konkurować z popularnymi ostatnio nasionami chia. Zawarte w siemieniu kwasy ALA obniżają poziom cholesterolu. Nasiona lnu są również dobrym źródłem błonnika oraz lignanów, które mają dobroczynny wpływ na pracę jelit. Siemię przeciwdziała nowotworom, stanom zapalnym, a nawet chorobom serca. Szczególnie powinny sięgać po nie osoby z cukrzycą typu 2, ponieważ siemię obniża poziom cukru we krwi. Warto również wiedzieć, że kisiel z siemienia lnianego ma dobroczynne działanie w infekcjach gardła.
Niektóre wartości odżywcze siemienia lnianego (źródło danych: National Nutrient Database)

SUPERFOOD, super żywność, czyli nieprzetworzone produkty spożywcze pochodzenia naturalnego (organiczne), bogate w składniki odżywcze, których ilość i właściwości działają korzystnie na organizm człowieka. Termin "superfood" po raz pierwszy został użyty przez Aarona Mossa w czasopiśmie „Nature Nutrition” w 1998. (za: wikipedia.org)



tagi: zdrowa dieta, superfood, wartości odżywcze dyni, wartości odżywcze jarmużu, wartości odżywcze siemienia lnianego
1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
tak 89.76.234.39 04.12.2016

a ja o tych warzywach nie zapominam nigdy, nie przepadam ale zawsze uwzględniam w diecie bo zaleca się je przy zaparciach, które można z powodzeniem wyleczyć dicopegiem, ale powinno się też im zapobiegać stosując się do diety

nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium