Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 338/2016, Sobota 3 grudnia 2016 r., Franciszka i Ksawerego
Opublikowano
Co jeść, by długie lata cieszyć się zdrowiem
Badania wskazują na istnienie zależności pomiędzy spożywanymi produktami spożywczymi a naszym zdrowiem. Żywienie należy do jednych z najważniejszych czynników środowiskowych, które na nas oddziałują. Uważa się, że około 80 jednostek chorobowych, jest przyczyną nieprawidłowego żywienia.

Rozmawiamy z dr. n. farm. Marcinem Mandrykiem, farmakologiem, właścicielem firmy Euro-Med.

Badania dowodzą, że w Polsce ponad połowa rejestrowanej zachorowalności jest konsekwencją chorób powstających z powodu nieprawidłowego żywienia.

– Tak. Możemy tutaj wymienić: choroby układu krążenia, nowotwory żywieniowe (rak jelita grubego, żołądka, trzustki, prostaty), otyłość, zaburzenia gospodarki lipidowej, alergie pokarmowe. Zmieniające się nasze nawyki żywieniowe możemy zaobserwować na przykładzie konsumpcji cukru. Na początku XX wieku roczne spożycie cukru wynosiło 5 kg na jednego człowieka, a obecnie plasuje się pomiędzy 40-60 kg. Należy pamiętać, że spożycie dziennie dodatkowych 100 kcal powoduje przybór około 5 kg rocznie.

Nadwaga i otyłość w coraz większym stopniu dotykają także dzieci i młodzież.

– Odżywianie dzieci w wieku rozwojowym ma znaczący wpływ na ich dalszy zdrowy rozwój. W wieku przedszkolnym kształtują się pierwsze nawyki żywieniowe, preferencje smakowe. W tym okresie następuje także gwałtowny wzrost liczby komórek tłuszczowych, co zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości. Badania sugerują, że od 4 roku życia próby zapobiegania nadwadze powinny być rozpoczęte u dzieci, których matki miały nadwagę. Należy pamiętać, że otyłe 10-letnie dziecko ma 80% „szans” na bycie otyłym dorosłym.

Jak temu zaradzić?

– Bardzo ważne jest, aby zadbać o regularność spożywanych posiłków (4-5 dziennie), należy ograniczyć tłuste i słodkie pożywienie, wyeliminować podjadanie między posiłkami. Nie należy nagradzać dziecka słodkim/tłustym pożywieniem. I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz – to my rodzice jesteśmy wzorem dla dziecka, jeżeli sami będziemy zdrowo się odżywiać, nasze dziecko będzie nas naśladować. Ważne są wspólne posiłki spożywane w domu. Należy zadbać o to, aby były one ładne, kolorowe i smaczne.  Rodzice powinni również pamiętać, aby do szkoły przygotowywać zdrowe, smaczne posiłki, zamiast dawać pieniądze na jedzenie. I jeszcze jedno – nie należy krytykować wyglądu dziecka, ponieważ można przyczynić się do wystąpienia u niego psychogennych zaburzeń odżywiania w  przyszłości.

 

Lubimy jeść tłusto, a prawie połowa tłuszczu, który jemy, znajduje się w mięsie.

– Tak, dlatego przed przyrządzaniem posiłku najlepiej usunąć z mięsa tłuste kawałki. Dobrym rozwiązaniem jest urozmaicenie naszego menu o ryby i drób, należy unikać kiełbas, pasztetów i podrobów. Potrawy z chudego mięsa, drobiu, ryb najlepiej gotować lub piec w folii, zupełnie eliminując smażenie, zwłaszcza w panierce z bułki. W diecie należy uwzględnić pokarmy zawierające jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. W olejach roślinnych znajdują się kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega-6, które wpływają na obniżenie stężenia we krwi LDL cholesterolu, natomiast znajdujące się w olejach rybnych kwasy omega-3 zmniejszają stężenie triglicerydów i wykazują wpływ przeciwzakrzepowy.

Dr n. farm. Marcinem Mandryk, farmakolog, właściciel firmy Euro-Med.

Jakich zasad przestrzegać, aby cieszyć się zdrowiem przed długie lata?

  •  jedz mniej niż dotychczas,
  • dbaj o różnorodność spożywanych produktów,
  • jedz od 3 do 5 małych posiłków w ciągu dnia,
  • spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców,
  • wybieraj produkty z małą ilością tłuszczu i węglowodanów,
  • odpowiednio przygotowuj swoje potrawy (np. gotowanie na parze),
  • unikaj przekąsek węglowodanowo-tłuszczowych (czekolady, ciastek, deserów),
  • pij wodę niegazowaną (2-3 litry dziennie),
  • ogranicz spożycie soli.
2 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Monika 5.172.232.134 30.11.2015

Ja musiałam przejść na dietę z powodów zdrowotnych. Do teraz mam problemy z zaparciami ale już coraz mniejsze. Pomaga mi dicopeg oraz dieta. Zdecydowałam się na dicopeg ponieważ potrzebowałam czegoś co nie będzie mi podrażniać już tak zniszczonych jelit. Ten wyrób medyczny idealnie się do tego nadawał.  

user
Wiosenna 95.40.32.163 13.12.2015

dieta śródziemnomorska jest podobno najlepsza, a ja generalnie lubie ryby, ostatnio (w lecie) odkryłam belonę z zielonymi oścmi, więcej o tej rybce m.in. tutaj -> http://w-zdrowym-ciele-zdrowy-duch.blogspot.com/2013/06/batycka-belona.html

nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę