Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 343/2016, Czwartek 8 grudnia 2016 r., Marii i Wirgiliusza
Opublikowano
Jedz kolorowo! Co oznaczają kolory warzyw i owoców?
Nie ma wątpliwości, że podstawą zdrowej i zróżnicowanej diety są warzywa i owoce. To one powinny stanowić znaczną część naszych posiłków. Zawierają nie tylko mnóstwo witamin i minerałów, ale także błonnika, przeciwutleniaczy i antyoksydantów. Warto również wiedzieć, że spore znaczenie ma ich kolor.

Kolor czerwony

Pomidory są bogatym źródłem antyoksydantów.

Według badań owoce i warzywa o czerwonym zabarwieniu zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy. Te z kolei chronią nasz organizm przed starzeniem oraz nowotworami. Udowodniono również, że spożywanie czerwonych warzyw z odrobiną zdrowego tłuszczu, np. oliwy, zwiększa przyswajanie zawartego w nich likopenu (przeciwutleniacza). Czerwone warzywa i owoce wspomagają również układ odpornościowy. Dodatkowo zawierają mnóstwo witaminy A, C, K, B6 oraz potasu i błonnika. Warzywa i owoce o tym zabarwieniu wspomagają również układ krążenia.

Kolor zielony

Wszystkie warzywa i owoce, które przybierają ten kolor w dojrzałej formie, zawierają luteinę. Pomaga ona m.in. przeciwdziałać chorobom siatkówki oka. Warzywa, takie jak brokuł, brukselka i kapusta są bogate w indolo-3-karbinol działający przeciwnowotworowo. Zielone warzywa i owoce zawierają również chlorofil, który wspomaga pracę wątroby oraz pomaga się pozbyć z organizmu toksyn. Są także źródłem kwasu foliowego oraz witaminy A, C i E. 

Ogórki regulują cholesterol, ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi.

Kolor żółty lub pomarańczowy

Dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia.
Żółte lub pomarańczowe warzywa i owoce są idealnym źródłem karotenu, który chroni skórę przed promieniami słonecznymi. Karoten wpływa również korzystnie na wygląd włosów, paznokci, a także poprawia wzrok. Owoce cytrusowe o tym zabarwieniu zawierają dodatkowo witaminę C, która jest silnym przeciwutleniaczem.

Kolor fioletowy

Warzywa i owoce o fioletowym zabarwieniu zawierają antyoksydanty, w tym antocyjany, które obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory. Dodatkowo antocyjany wpływają na lepszy wygląd naszej skóry oraz wzrok. Fioletowe owoce i warzywa wspomagają również układ pokarmowy i moczowy.

Kapusta czerwona swój kolor zawdzięcza zawartości antocyjanów, substancji o silnym działaniu przeciwzapalnym.

Białe lub szare

Korzeń pietruszki jest stosowany w obrzękach i problemach z zatrzymaniem płynów w ciele.
Owoce i warzywa o białym lub szarawym zabarwieniu zawierają mnóstwo składników przeciwbakteryjnych. Działają także przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Zawierają również siarkę, która pomaga utrzymać odpowiednie proporcje pomiędzy cholesterolem LDL i HDL. Siarka jest również niezbędna dla dobrej kondycji włosów i skóry.
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium