Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 339/2016, Niedziela 4 grudnia 2016 r., Barbary i Piotra
Opublikowano
Skuś się na… jabłko!
Jesień to czas, w którym zbieramy ostatnie plony mijającego roku. W tym okresie przypada czas na owoce, które dojrzewają na drzewach trochę dłużej. Jednym z nich są jabłka. Wyjątkowe owoce, które rozsławiły nasz kraj. Przypisuje się im również wiele dobroczynnych właściwości. Chronią przed zawałem, zaparciami, a nawet wzmacniają zęby.
Istnieje pewne przysłowie, które mówi „Jedz jabłka a lekarz nie będzie Ci potrzebny”. Oczywiście jest w nim trochę prawdy. Jabłka zawierają sporo witaminy C a ta potrzebna jest w okresie jesienno-zimowym, aby wzmacniać nasz organizm. Im kwaśniejsza odmiana jabłek, tym większa zawartość witaminy C. Warto pamiętać, że najwięcej jest jej pod skórką. Właśnie dlatego najlepiej jeść jabłka nieobrane.

Szereg zdrowotnych korzyści


Dietetycy często polecają jabłka osobom, które chcą schudnąć. 100 g tego owocu dostarcza jedynie 30 – 50 kcal. Dodatkowo jedzenie jabłek reguluje przemianę materii, a zawarty w nich błonnik pomaga przy zaparciach. Uważa się również że jabłka ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm. To w rezultacie korzystnie wpływa na nasze zęby, skórę i paznokcie.

Jedzenie jabłek może również pomóc osobom, które mają problemy ze sercem. Według badań, już jedno jabłko dziennie obniża ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu zawału serca i udaru mózgu. Według brytyjskich naukowców z University Oxford jabłko działa na układ krążenia podobnie jak statyny – leki, które m.in. obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają rozwojowi miażdżycy i choroby wieńcowej.

Medycyna ludowa przypisuje jabłkom wiele innych właściwości zdrowotnych. Gotowane i tarte jabłka były kiedyś wykorzystywane na biegunkę oraz niestrawność. Z kolei herbatka ze skórki z jabłek była doskonałym środkiem do płukania jamy ustnej i gardła.

Najzdrowsze na surowo


Jabłka najlepiej spożywać całe w nieprzetworzonej postaci. Jeżeli je chcemy piec i gotować warto zostawić je w skórce, pod którą kryje się najwięcej cennych witamin i minerałów.

Z jabłek można wyciskać również świeże soki. Świetnie smakują również dodane do zwykłej herbaty, z odrobiną cynamonu. Jeżeli mamy z kolei ochotę na coś słodkiego, wystarczy je zapiec w piekarniku, dodając do środka kilka rodzynek.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę