Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 340/2016, Poniedziałek 5 grudnia 2016 r., Kryspina i Saby
Opublikowano
Oliwa – śródziemnomorski eliksir młodości
Jeszcze niedawno oliwa uważana była za produkt luksusowy. Dziś jest ogólnie dostępna, a Polacy pokochali ją za smak i niezwykłe właściwości odżywcze. Oliwę uzyskuje się z tłoczenia dojrzałych oliwek, które rosną w basenie Morza Śródziemnego. Regularne spożywanie oliwy może pomóc w walce z nadciśnieniem, miażdżycą, astmą oskrzelową, osteoporozą, krzywicą, zaparciami, a nawet otyłością.
W oliwie znajduje się kwas oleinowy, który chroni organizm przed chorobami układu krążenia. Obniża również poziom złego cholesterolu. Badania pokazują, że regularne spożycie oliwy może zmniejszyć ilość złego cholesterolu nawet o 20 procent. Odkryto również, że kobiety, które spożywają oliwę w trakcie ciąży oraz karmienia piersią, chronią dziecko przed zachorowaniem na astmę oskrzelową.

Co kryje się w oliwie?

Oprócz nienasyconych kwasów tłuszczowych w oliwie znajdziemy także witaminy o działaniu antyoksydacyjnym – A i E, a także witaminę D. Zmniejszają one ryzyko zachorowania na miażdżycę oraz choroby nowotworowe. Witamina D przeciwdziała osteoporozie, a także krzywicy u dzieci.

Dla kogo oliwa?


O oliwie powinny pamiętać również osoby, które są na diecie lub chcą schudnąć. Udowodniono, że zapobiega atakom głodu, a dodatkowo przeciwdziała efektowi jo-jo. Warto również wiedzieć, że oliwa hamuje działanie prawie 100 genów związanych z otyłością.

Oliwę mogą również z powodzeniem stosować osoby chore na cukrzycę. Zawarte w niej kwasy jednonienasycone obniżają poziom cukru we krwi.

Oliwa dla urody


Ten cudowny eliksir ma również swoje zastosowanie w kosmetyce. Oliwa stosowana na skórę nadaje jej promienny wygląd, odmładza, przeciwdziała zmarszczkom, natłuszcza i działa kojąco. Używana jako maseczka do włosów powoduje, że stają się one gładsze, lśniące i bardziej odżywione.

Co warto jeszcze wiedzieć o oliwie? Najlepiej wybierać oliwę extra virgin (z pierwszego tłoczenia). To właśnie ta ma najwięcej składników odżywczych i walorów zdrowotnych. Warto pamiętać, że oliwę extra virgin powinno się spożywać wyłącznie na zimno. Poleca się więc dodawać ją do sosów, sałatek, dresingów i wszystkich innych potraw niewymagających wysokiej temperatury. Do smażenia najlepiej stosować oliwę rafinowaną.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę