Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 346/2016, Niedziela 11 grudnia 2016 r., Damazego i Waldemara
Opublikowano
Maliny dobre na wszystko!
Wiele osób czeka na nie cały rok. Maliny są nie tylko smaczne i słodkie, ale również bardzo zdrowe. Te niepozorne owoce w swoim składzie zawierają m.in.: potas, magnez, wapń, żelazo, witaminę C, E, B1 oraz B6. Co ciekawe, właściwości lecznicze przypisuje się również liściom malin, które zawierają kwasy organiczne, sole mineralne i dużo witaminy C.

  ✔ Pomagają w odchudzaniu


Wielu dietetyków uważa, że maliny to świetna przekąska dla osób, które są na diecie. 100 g owoców to jedynie 33 kcal. Dodatkowo maliny zawierają dużo więcej błonnika niż inne sezonowe owoce. Owoce malin obniżają wagę komórek tłuszczowych i normalizują metabolizm organizmu. Świetnie oczyszczają z toksyn i biorą udział w wielu procesach trawiennych.

  ✔ Pomagają w walce z nowotworami


Maliny zawierają antyoksydanty, a więc mają właściwości przeciwnowotworowe. Według najnowszych badań spożywanie ich może zmniejszać liczbę komórek nowotworowych. Maliny zawierają również kwas elagowy, który hamuje procesy nowotworowe w płucach i wątrobie.

  ✔ Stymulują układ odpornościowy

 

Dzięki dużej zawartości witaminy C maliny są skutecznym sposobem na poprawę odporności. Sok zawarty w malinach zawiera kwas salicylowy, czyli substancję, która znajduje się m.in. w aspirynie. Malinowe olejki eteryczne działają rozgrzewająco. Warto dodać, że owoce malin są bogate w garbniki, które działają ściągająco na błony śluzowe i przeciwzapalnie.

  ✔ Inne działania prozdrowotne


Zawarty w malinach potas obniża ciśnienie krwi i wzmacnia serce. Maliny mogą również wspomóc leczenie anemii. Dodatkowo są pomocne w łagodzeniu bólu miesiączkowego, gdyż powodują rozkurcz mięśni gładkich.

Owoce malin najlepiej zbierać podczas bezdeszczowej pogody. Niestety szybko pleśnieją. Jeżeli chcemy się nimi cieszyć zimą, należy je suszyć, mrozić lub przetwarzać na soki i dżemy. Warto jednak sięgać po nie w sezonie i jeść nieprzetworzone. Można je dodać do jogurtu, owsianki lub koktajlu.

   Napar z liści malin

 

Z liści malin można przygotować napar. Łyżkę ususzonych liści zalać 1/2 szklanki wrzątku i odstawić na 15 minut, trzymając pod przykryciem. Następnie przecedzić i pić 2 – 3 razy dziennie na dolegliwości żołądkowe i jelitowe. Można również stosować napar do płukania gardła i jamy ustnej w dokuczliwych stanach zapalnych.
nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium