Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 338/2016, Sobota 3 grudnia 2016 r., Franciszka i Ksawerego
Opublikowano
Nasiona to samo zdrowie!
Każdy, kto dba o swoje zdrowie, powinien sięgać po nie każdego dnia. Nasiona, będące początkiem nowego organizmu, bogate są w cenne dla zdrowia witaminy i minerały. Mogą stanowić więc smaczną przekąskę, urozmaicenie diety bądź dodatek do innych potraw.
Nasiona chia, pozyskiwane z szałwii hiszpańskiej zawierają więcej kwasów omega 3, niż uchodzący za ich skarbnicę łosoś norweski. Na zdjęciu pudding z nasion chia - pyszny sposób na wprowadzenie ich do codziennej diety!

Na początek warto wspomnieć o pestkach, które znajdują się w wielu popularnych owocach. Pestki, które występują m.in. w winogronach, neutralizują działanie wolnych rodników, co oznacza, że przeciwdziałają nowotworom. Pestki arbuza zawierają dużo potasu i chronią przed nadciśnieniem tętniczym, a także usprawniają działanie mięśni. Z kolei pestki cytrusów, a w szczególności grejpfruta, mają działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze. Mało kto wie, że pestki znajdujące się w jabłkach są bogatym źródłem jodu. Warto więc jeść owoce w całości.

Wśród pestek i nasion również są te mniej i bardziej popularne. Najbardziej znane i dostępne są pestki dyni. Zawierają one kwasy tłuszczowe, witaminę E, B1, B2, a także A, C oraz D. Regularne spożycie pestek dyni pozwala zwalczać skurcze mięśniowe, łagodzić objawy tzw. napięcia przedmiesiączkowego, a także neutralizować bóle głowy. Zawarta w pestkach dyni witamina C podnosi odporność organizmu. Pestki dyni świetnie nadają się jako dodatek do owsianki. Dobrze komponują się także z chlebem, a także sprawdzą się jako posypka do kremowych zup.

Popularne nasiona słonecznika, na które niebawem rozpocznie się sezon, bogate są w witaminę E. Nasiona słonecznika są również źródłem magnezu, który pomaga m.in. w walce ze stresem. Słonecznik dostarcza także nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega 6. Nasiona słonecznika można jeść same lub jako dodatek do sałatek lub pieczywa.

W internecie, a także w sklepach ze zdrową żywnością znaleźć można również nasiona i pestki, które dopiero zyskują na uznaniu. Przykładem mogą być m.in. nasiona chia, pozyskiwane z szałwii hiszpańskiej. Uważa się, że chia to jedne z najbardziej wartościowych nasion na świecie. Zawierają więcej omega – 3 niż uchodzący za ich skarbnicę łosoś norweski. Mają także więcej wapnia niż mleko i więcej żelaza niż szpinak! Nasiona chia można dodawać do wszystkiego. Świetnie pasują do sałatek, zup i koktajli. Nie zmieniają smaku potrawy. Wiele osób poleca spożywanie chia z wodą i cytryną.

Nasiona babki płesznik – rośliny pochodzącej z rejonu Morza Śródziemnego – polecane są osobom, które mają problemy z zaparciami. Babka płesznnik zawiera mnóstwo błonnika, a także obniża poziom złego cholesterolu. Redukuje również poziom cukru we krwi, polecana jest więc osobom chorym na cukrzycę.
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę