Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 343/2016, Czwartek 8 grudnia 2016 r., Marii i Wirgiliusza
Opublikowano
Jedz kasze na zdrowie!
Przez wielu ciągle niedoceniane, dziś wracają na polskie stoły – kasze. Swoim składem i wartościami odżywczymi, przewyższają ryż, makaron i ziemniaki. Zawierają mnóstwo błonnika, witamin i składników mineralnych. Kasze są także lekkostrawne, mogą je jeść diabetycy, osoby zagrożone anemią, dzieci i kobiety w ciąży, a także osoby z nadciśnieniem.

Zawarte w kaszy nierozpuszczalne frakcje błonnika oczyszczają przewód pokarmowy z resztek jedzenia. Pomagają w zwalczaniu zaparć, przyśpieszają pracę jelit i regulują trawienie. W kaszach znajduje się również mnóstwo witamin z grupy B, które regulują metabolizm i pozytywnie wpływają na układ krążenia. Kasze polecane są także osobom cierpiącym na anemię. Znajduje się w nich mnóstwo żelaza, które wchodzi w skład hemoglobiny.

Najpopularniejsze i najzdrowsze odmiany kasz to: kasza gryczana, jaglana, jęczmienna, kuskus, manna  i kukurydziana

Kasza gryczana – zawiera mnóstwo białka oraz kwasu foliowego. Polecana jest osobom, które mają problemy z jelitami, są na diecie lub nie spożywają mięsa. Nie zakwasza organizmu, nie zawiera także glutenu. Idealnie nadaje się do mięs, świetnie smakuje również w towarzystwie ryb. Powinny jej unikać osoby z niewydolnością nerek oraz wrzodami żołądka i dwunastnicy.

Kasza jaglana – zawiera dużo białka, lecytynę, witaminę E oraz krzemionkę wzmacniającą nasze kości, włosy i paznokcie. Idealna dla osób cierpiących na alergie oraz niedokrwistość. Przed gotowaniem najlepiej wypłukać ją pod zimną wodą, aby wyeliminować gorzkawy posmak. Idealnie nadaje się do dań na słodko Można z niej zrobić m.in. szarlotkę, sernik, sałatki, a nawet kotlety.

Kasza jęczmienna – jest bogatym źródłem witaminy PP oraz błonnika. Pomaga zwalczać wysoką temperaturę, działa również moczopędnie. Idealnie nada się do gulaszu, sosów oraz jako dodatek do mięs.

Kuskus – polecany osobom z dolegliwościami przewodu pokarmowego, zawiera dużo białka i błonnika. Jest najszybsza w przygotowaniu, wystarczy zalać kaszę wrzątkiem lub ugotować na parze. Dobrze smakuje w towarzystwie owoców, jogurtów i białego sera. Jest także świetnym składnikiem farszu do warzyw i zapiekanek.

Kasza manna – zawiera m.in. magnez, potas, żelazo i jod. Jest lekkostrawna, dlatego poleca się ją osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego. Kasza manna idealnie nadaje się na śniadania. Świetnie komponuje się z mlekiem, jogurtem i owocami.

Kasza kukurydziana – zawiera witaminy: A, B, E, B1 i PP. Zapobiega nowotworom, chroni przed drobnoustrojami, wzmacnia odporność organizmu. Polecana osobom starszym oraz wszystkim, którzy są na diecie. Kasza kukurydziana idealnie komponuje się z dżemami, owocami, śmietaną i serem. Może również zastąpić panierkę. 

3 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
granit 31.183.91.107 23.08.2015

Ja też mam ostatnio fazę na kasze, ostatnio próbowałem kaszy bulgur.

user
natka92 83.20.145.176 05.12.2015

Kasze są super, ja w zasadzie lubię chyba każdy rodzaj, a ostatnio wcinałam taką sałatkę z kaszą jaglaną: http://programistawkuchni.pl/przepisy/salatki/salatka-z-kasza-jaglana-papryka-awokado-pomidorkami-i-jajkiem-sadzonym/ pycha :).

user
Wiosenna 95.40.32.163 13.12.2015
nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium