Życie Podkarpackie nr 27/2020 Życie Podkarpackie nr 27/2020

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 193/2020, Sobota 11 lipca 2020 r., Olgi i Pelagii
Opublikowano
Jakie ryby warto jeść, a jakich unikać?
To nie ulega wątpliwości – ryby są zdrowe i powinno się je jeść dwa razy w tygodniu. Jednak nie każdy gatunek ryby będzie w naszej diecie wartościowym składnikiem. Dlaczego?
Photo by camila igisk on Unsplash
Photo by camila igisk on Unsplash

Statystyczny Polak zjada ok. 12 kg ryb rocznie, co plasuje nas na szarym końcu w europejskich rankingach. Tymczasem niskokaloryczne i lekkostrawne mięso ryb jest znakomitym źródłem łatwo przyswajalnego białka. Dostarcza cennych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (wit. A, E oraz D, której brakuje wszystkim Polakom). To także źródło sodu, potasu, magnezu, wapnia i fosforu, a w przypadku ryb morskich selenu i niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy jodu. Wymienione składniki są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, zapobiegają miażdżycy, nadciśnieniu, chorobie nowotworowej, a także poprawiają odporność, pamięć i koncentrację. Badania naukowe potwierdzają, że osoby spożywające regularnie ryby morskie cieszą się lepszą odpornością, sporadycznie zapadają na choroby układu krążenia, mają lepszą kondycję psychiczną, a na stare lata rzadziej doskwiera im demencja i choroba Alzheimera.

Ciemna strona ryby

Tuńczyk to jedna z ryb o największej zawartości rtęci. Dlaczego? Ponieważ jest to gatunek drapieżny, który znajduje się prawie na końcu łańcucha pokarmowego, osiąga bardzo duże rozmiary i żyje nawet kilkadziesiąt lat.

// Photo by Michael Wave on Unsplash
Tuńczyk to jedna z ryb o największej zawartości rtęci. Dlaczego? Ponieważ jest to gatunek drapieżny, który znajduje się prawie na końcu łańcucha pokarmowego, osiąga bardzo duże rozmiary i żyje nawet kilkadziesiąt lat. // Photo by Michael Wave on Unsplash
Ryby są zdrowe, jednak należy pamiętać o tym, że ich mięso może zawierać pochodzące z zanieczyszczonych wód toksyny i metale ciężkie (ołów, kadm i rtęć). Czy jest się czego obawiać? Specjaliści Światowej Organizacji Zdrowia uspokajają, że spożywane w zalecanych ilościach nie stwarzają zagrożenia mogącego wynikać z obecności zanieczyszczeń w ich mięsie. Jednocześnie warto wystrzegać się ryb szczególnie narażonych na kumulację toksyn, tj. pochodzących ze słabo kontrolowanych hodowli azjatyckich, do których należą: panga, ryba maślana czy tilapia oraz gatunków drapieżnych (m.in. okoń, miecznik oraz rekin). Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności  zaleca, by kobiety w ciąży i dzieci nie spożywały gatunków ryb szczególnie zanieczyszczonych rtęcią: marlina, miecznika, rekina i tuńczyka. Dobrze sprawdzą się natomiast ryby chude: dorsz, mintaj, morszczuk, sandacz, jak i tłuste: łosoś, halibut czy makrela.

Jak mądrze kupować ryby?

Czym się kierować, wybierając rybę na rodzinny obiad? Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy jest świeża. Oczy takiej ryby są błyszczące i wypukłe, a skrzela zaróżowione lub czerwonawe. Skóra wilgotna, pokryta niewielką ilością śluzu, a łuski błyszczące i przylegające do ciała. Mięso powinno być jędrne i sprężyste, a po lekkim naciśnięciu natychmiast wracać do stanu wyjściowego. Świeża ryba nie wydziela przykrej woni, poza charakterystycznym lekkim zapachem wody morskiej lub słodkiej, w zależności od tego, z jakiego akwenu pochodzi. Zapytaj sprzedawcę, z jakich rejonów pochodzi ryba, którą chcesz kupić. Najmniej szkodliwych substancji zawierają ryby z Pacyfiku i Oceanu Atlantyckiego oraz Morza Północnego. Kupuj ryby z ekologicznymi certyfikatami MSC (ryby dziko żyjące) i ASC (ryby hodowlane). Dzięki nim masz gwarancję, że pochodzą z legalnych i pewnych źródeł, a ich hodowla lub odłów były przeprowadzone odpowiedzialnie, w sposób niezagrażający zdrowiu człowieka i środowisku.

Ryba z grilla to świetna alternatywa dla ciężkich i mięsnych posiłków. 
//Photo by Denis Agati on Unsplash
Ryba z grilla to świetna alternatywa dla ciężkich i mięsnych posiłków. //Photo by Denis Agati on Unsplash

Jak zdrowo przyrządzić rybę?

Najlepiej ugotować ją na parze, upiec na grillu lub w piekarniku albo dusić pod przykryciem. Tak przyrządzone ryby są soczyste i aromatyczne, lekkostrawne i zachowują wszystkie składniki odżywcze. Komponując obiad, pamiętajmy o tym, aby w miarę możliwości nie łączyć mięsa ryb z roślinami krzyżowymi (tj. kalafior, brukselka czy kapusta), bo ograniczymy przyswajalność zawartego w nich jodu. Specjaliści żywienia odradzają także przyrządzanie ryb na oleju słonecznikowym i kukurydzianym. Zawarte w nich tłuszcze omega-6 ograniczają przyswajanie kwasów tłuszczowych omega-3 zawartych w rybach.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 27/2020
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium