Życie Podkarpackie nr 22/2020 Życie Podkarpackie nr 22/2020

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 155/2020, Środa 3 czerwca 2020 r., Leszka i Kłotyldy
Opublikowano
Jak dbać o zdrowie oczu podczas pracy zdalnej?
Kiedy sytuacja zawodowa zmusza nas do wielogodzinnej pracy przed ekranem komputera, stworzenie odpowiedniego stanowiska jest priorytetem. W obecnej sytuacji nasze biuro to często krzesło przy kuchennym stole czy kanapa w nie zawsze dostatecznie oświetlonym salonie. Takie warunki zasadniczo różnią się od tych, do których przywykliśmy w biurze. Cierpią na tym nasze oczy. Jak im pomóc?

Zadbaj o oświetlenie

Monitor nie powinien być jedynym źródłem światła. Świecący w ciemności ekran to zbyt duży kontrast w stosunku do otoczenia, a przeskakiwanie z jasności w ciemność męczy oczy. Optymalne oświetlenie w domowym biurze powinno składać się ze światła ogólnego (żyrandol) oraz punktowego, tj. dodatkowa lampa nablatowa, koniecznie ustawiona za monitorem czy laptopem. Warto ją włączać również za dnia, gdy stwierdzimy, że nasze oczy tego potrzebują.

 

Pilnuj BHP

O ile w zakładach pracy warunki są regulowane przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, o tyle w domu sami musimy zwrócić uwagę na to, by czuć się dobrze. Pracując przed monitorem, dbajmy o to, aby znajdował się w odległości 40 – 75 cm od oczu (im większy monitor, tym dalej). Ekran nie powinien być za wysoko ani za nisko – najlepiej ustawić go tak, by obraz znajdował się delikatnie poniżej naszej linii wzroku, gdy siedzimy wyprostowani. Urządzenie należy ustawić tak, by promienie słoneczne nie oświetlały ekranu. Warto zamontować na nim ochronny filtr i koniecznie włączyć funkcję filtrowania niebieskiego światła. Choć kanapa kusi i część dokumentów możemy przejrzeć, leżąc, starajmy się tego unikać – w takiej pozycji napinają się mięśnie poruszające gałkami ocznymi i szybciej doskwiera nam zmęczenie. Może się pojawić również nieprzyjemny ból głowy.

Monitor nie powinien być jedynym źródłem światła. Przyda się lampka – ustaw ją za monitorem.
fot. Photo by The Coherent Team on Unsplash
Monitor nie powinien być jedynym źródłem światła. Przyda się lampka – ustaw ją za monitorem.

Istnieją aplikacje, które automatycznie zmieniają parametry oświetlenia ekranu, dostosowując je do pory dnia. Wszystko po to, by praca przed ekranem była mniej szkodliwa i męcząca dla oczu. Tego typu triki przydają się zwłaszcza wtedy, kiedy pracujesz na laptopie. Są też aplikacje, które przypominają użytkownikowi o konieczności zrobienia przerwy, a nawet proponują konkretne ćwiczenia dla oczu.

 

Gimnastyka jest wskazana

Przez osiem godzin wpatrywania się w ekran oczy wykonują około 30 tys. ruchów – to dla nich duże obciążenie, dlatego co 10 – 15 minut róbmy przerwy. Odrywamy wówczas wzrok od monitora i spoglądamy przez okno w dal przez 2 minuty. Następnie zamykamy oczy, zaciskamy na chwilę powieki, otwieramy i znowu patrzymy daleko. Pomaga też wykonywanie powolnych ruchów gałek ocznych w różnych kierunkach oraz skupianie wzroku na bliżej i dalej położonych przedmiotach. Dzięki takim regularnym chwilom relaksu  oczy odwdzięczą się mniejszym zmęczeniem, a dodatkowo nasza praca będzie bardziej efektywna.

Zadbaj o odpowiednie ustawienie sprzętu. Ekran powinien znajdować się nieco poniżej linii wzroku, gdy siedzisz prosto. Nie powinien być za nisko – w przypadku laptopa lub notebooka przyda się specjalna podkładka.
fot. Photo by vadim kaipov on Unsplash
Zadbaj o odpowiednie ustawienie sprzętu. Ekran powinien znajdować się nieco poniżej linii wzroku, gdy siedzisz prosto. Nie powinien być za nisko – w przypadku laptopa lub notebooka przyda się specjalna podkładka.

S.O.S. dla oka

Gdy oczy zaczynają szczypać lub swędzieć, nie trzyj ich rękoma! W tej sytuacji warto zastosować krople nawilżające lub zrobić kompres z rumianku albo świetlika. Czasem pomaga zwyczajne przemycie oczu letnią wodą. W tej sytuacji ważne jest nie tylko nawilżenie samych oczu, ale i powietrza w pomieszczeniu, w którym pracujemy. Oprócz regularnego wietrzenia dobrym pomysłem jest korzystanie z nawilżaczy powietrza.

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Olena 89.64.38.197 17.05.2020

Wzrok się bardzo męczy. Teraz jak siedzimy w domach to jeszcze więcej tego czasu przed komputerem spędzamy. Ja cały czas czuję to nieprzyjemne szczypanie. Na szczęścia mam kilka kropel poleconych przez mojego lekarza - Pana Marka Hanarza z Oko Akcent. O wzrok trzeba dbać.

nr 22/2020
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium