Życie Podkarpackie nr 49/2019 Życie Podkarpackie nr 49/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 343/2019, Poniedziałek 9 grudnia 2019 r., Wiesławy i Leokadii
Opublikowano
Egzotycznie, słodko i zdrowo – poznaj owoc kaki!
Na pierwszy rzut oka przypominają pomidory, jednak wystarczy ich skosztować, by przekonać się, że bliżej im do bardzo słodkich śliwek. Owoce kaki, zwane też persymoną lub hurmą, trafiają do polskich sklepów na przełomie jesieni i zimy. Warto po nie sięgnąć, bo są bardzo zdrowe! Sprawdź, jak jeść owoce kaki i jakie mają właściwości.
Smaczne, słodziutkie i pełne witamin - czego chcieć więcej? Owoce kaki są najsmaczniejsze na przełomie listopada i grudnia. Warto włączyć je do jadłospisu.

Kaki to jeden z najzdrowszych, najsłodszych i najbardziej niedocenianych owoców egzotycznych. Pochodzi z subtropikalnych obszarów Azji oraz Ameryki, a do naszego kraju sprowadzany jest głównie z Chin. To owoc jesienny – sezon na kaki trwa od października do grudnia, a jego pełnia przypada na listopad. Właśnie teraz są najsmaczniejsze i najtańsze. Przy zakupie owoców warto pamiętać, by wybierać te okrągłe, o głębokim odcieniu pomarańczowym i najlepiej z zieloną szypułką. Przechowujemy je w lodówce, bo łatwo się psują i gniją. Ta zasada nie dotyczy owoców niedojrzałych (twardych i słabiej wybarwionych), które po zakupie trzeba na kilka dni odłożyć w ciepłe miejsce i poczekać, aż dojrzeją.

Najzdrowsze na surowo

Dojrzałe owoce kaki są słodkie i miękkie. Ich jędrny, zwarty i nieco włóknisty miąższ to źródło odżywczych składników i właściwości korzystnych dla naszego zdrowia. Zawierają witaminy A, C, B6, K, E oraz minerały wapnia, potasu, magnezu, żelaza i fosforu. Są źródłem błonnika, przeciwutleniaczy i innych cennych substancji, m.in. karotenoidów oraz luteiny. 100 g owocu dostarcza zaledwie 70 kalorii – trochę więcej niż jabłko (52 kcal), ale mniej niż banan (100 kcal).

Kaki najlepiej jeść na surowo, bo podczas obróbki termicznej traci wiele cennych mikro- i makroskładników. Po przekrojeniu owocu na pół miąższ można wybierać łyżeczką. Po obraniu nadaje się do krojenia w kostkę lub plasterki. Stanowi znakomity dodatek do deserów, lodów, jogurtów, płatków śniadaniowych, koktajli, naleśników oraz sałatek owocowych. Kaki może być też suszony (podobnie jak morele) lub kandyzowany i wykorzystywany jako oryginalny dodatek do słodkich wypieków. 

Owoce kaki rosną na drzewach, zupełnie tak, jak m.in. nasze jabłka.

Dlaczego warto?

Lecznicze właściwości owocu kaki doceniane były już w starożytności. W antycznej Grecji nazywano je owocem bogów i przypisywano im magiczne właściwości, w Chinach wierzono, że pomagają na bóle brzucha i biegunkę oraz przy przeziębieniach. A jak jest dziś? Badania wykazują, że regularne spożywanie kaki redukuje poziom złego cholesterolu we krwi i w znaczącym stopniu przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby serca i układu naczyniowego. Dzięki zawartości kartenoidów wpływają pozytywnie na wzrok, mogą zapobiegać uszkodzeniu soczewki oka i powstawaniu zaćmy. Polecane są osobom, które dużo czasu spędzają przed komputerem i telewizorem. Z kolei zawarte w owocach przeciwutleniacze wpływają na wzmocnienie układu odpornościowego, opóźniają procesy starzenia, a nawet hamują rozwój komórek rakowych odpowiedzialnych za białaczkę. Kaki są też niezastąpione w okresie jesienno-zimowym, gdy brakuje nam minerałów i witamin, a dostęp do świeżych owoców i warzyw jest mocno ograniczony.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 49/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium