Życie Podkarpackie nr 49/2019 Życie Podkarpackie nr 49/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 343/2019, Poniedziałek 9 grudnia 2019 r., Wiesławy i Leokadii
Opublikowano
Domowe sposoby na chrapanie
Czy wiesz, że chrapanie może być przyczyną złego samopoczucia w ciągu dnia? Twojego i domowników! To pozornie niegroźne, acz uciążliwe akustyczne zjawisko u chrapiącego może powodować stałe zmęczenie, bóle głowy, problemy z koncentracją i brak energii do działania. Skąd się to bierze? Czy istnieją skuteczne metody, aby temu zaradzić?

Na świecie chrapią niemal dwa miliardy ludzi, w Polsce – prawie 13 milionów. To głównie panowie po czterdziestce, choć w grupie chrapiących nawykowo są też osoby zmagające się z nadwagą i otyłością, dolegliwościami w obrębie gardła i nosa oraz seniorzy. Dobiegające z gardła irytujące otoczenie odgłosy pojawiają się wskutek wibracji języczka i podniebienia miękkiego i są objawem utrudnionego przepływu powietrza przez drogi oddechowe. Choć są dokuczliwe, zwykle nie kojarzymy ich z chorobą. Lekarze przestrzegają jednak, by nie bagatelizować chrapania, bo może zagrażać zdrowiu. Głośne i nieregularne, zakłócane wielokrotnymi przerwami w oddychaniu lub epizodami spłyconego oddechu, bywa objawem bezdechu sennego. To niebezpieczne zjawisko prowadzi do niewystarczającego dotlenienia mózgu, nerek, serca i wątroby. Skutkuje nie tylko osłabieniem sprawności intelektualnej i pogorszeniem nastroju w ciągu dnia, ale przede wszystkim sprzyja poważnym dolegliwościom kardiologicznym. Nieleczone może się stać przyczyną m.in. nadciśnienia i miażdżycy, arytmii, niewydolności serca. Zwiększa ryzyko udaru i zawału.

Co zrobić, żeby nie chrapać?

Chrapanie bywa też skutkiem naszego stylu życia i niewłaściwej higieny snu. Czasem już niewielka zmiana nawyków wystarczy, by pozbyć się tego dokuczliwego zjawiska. Co robić?


• Unikaj spania na plecach – to pozycja, która jest najmniej korzystna dla osób mających tendencje do chrapania. Specjaliści zalecają spanie na boku. Pamiętaj, że wygodny materac sprawi, że spanie w nowej pozycji nie wpłynie na efektywność wypoczynku.

• Zmień poduszkę – odpowiednia ma istotne znaczenie dla podparcia głowy, szyi oraz kręgosłupa, dodatkowo w dużym stopniu wpływa na prawidłową regenerację organizmu i zdrowy sen. Wybawieniem od chrapania może się okazać dopasowująca się do kształtu głowy poduszka anatomiczna.


• Przygotuj sypialnię – przed snem wywietrz pomieszczenie i zadbaj o to, by temperatura nie przekraczała 21 st. C, a wilgotność oscylowała między 40 a 60 procent. Dzięki temu zapobiegniesz wysuszaniu się błony śluzowej, która u niektórych osób bywa jedyną przyczyną chrapania.

•Zrezygnuj z używek – alkohol i nikotyna sprzyjają chrapaniu, dlatego warto je ograniczyć, a najlepiej całkowicie z nich zrezygnować. Picie alkoholu dwie godziny przed snem może powodować wiotczenie mięśni gardła i języka. Natomiast nikotyna obecna w papierosach przyczynia się do zalegania śliny w krtani i tchawicy, prowadzi do podrażnienia gardła i powoduje obrzęk śluzówki, co utrudnia prawidłowy przepływ powietrza.


•Miej wagę pod kontrolą – pomyśl o zrzuceniu nadprogramowych kilogramów i zacznij się ruszać. Regularna aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na samopoczucie, ale przede wszystkim poprawia napięcie w mięśniach – również tych biorących udział w oddychaniu.

 

Nie lekceważ!

Jeżeli domowe sposoby na chrapanie nie pomagają, należy poprosić o pomoc specjalistę. Pamiętaj, że chrapanie nie jest zdrowym objawem i nie powinno się go bagatelizować. Zawsze trzeba się upewnić, czy nie towarzyszy innym schorzeniom (np. obecności polipów w nosie, przerośniętym migdałkom lub krzywej  przegrodzie nosowej). W tym celu warto się udać do lekarza specjalisty – zwykle laryngologa lub pulmonologa – który zbada przyczynę chrapania i zaleci dalsze kroki dotyczące diagnostyki lub leczenia.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 49/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium