Życie Podkarpackie nr 49/2019 Życie Podkarpackie nr 49/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 343/2019, Poniedziałek 9 grudnia 2019 r., Wiesławy i Leokadii
Opublikowano
Oczy na podwójnym etacie. O syndromie widzenia komputerowego
Choć nazwa tego zjawiska w pierwszej chwili może się kojarzyć z sokolim wzrokiem, jest dokładnie na odwrót. Syndrom widzenia komputerowego, zwany również cyfrowym zmęczeniem wzroku, wiąże się z pogorszeniem widzenia, dyskomfortem i nieprzyjemnymi objawami ze strony oczu. Czy ciebie też dotyczy?

Długie godziny pracy przed komputerem, całonocny maraton z ulubionym serialem, nieustanne śledzenie portali społecznościowych... Nasze oczy nie są przyzwyczajone do intensywnej, wielogodzinnej pracy z ekranami urządzeń cyfrowych. Według najnowszych badań każdy z nas spędza przed ekranem jakiegoś urządzenia co najmniej 2 godziny każdego dnia. Rekordziści – nawet 15, zarówno pracując, jak i szukając rozrywki. To nie wróży dobrze naszym oczom – bo kiedy my odpoczywamy, one wciąż pracują na najwyższych obrotach. W tym czasie zdecydowanie mniej patrzymy w dal, dając oczom odpocząć. Zapatrzeni w ekrany, zamiast mrugać średnio 18 razy na minutę, robimy to znacznie rzadziej, co doprowadza do przerwania filmu łzowego, wysusza oko, powoduje swędzenie i nieprzyjemne pieczenie. Na dodatek emitowane przez ekrany tzw. światło niebieskie wpływa drażniąco na fotoreceptory i może prowadzić do ich trwałych uszkodzeń. Nic dziwnego, że nasze oczy się buntują!

Czym się objawia?

Jeśli przed monitorem spędzasz więcej niż 4 godziny każdego dnia, z pewnością wiesz dobrze, jak objawia się ich zmęczenie. Już po dwóch godzinach intensywnego wpatrywania się w ekran zaczynamy odczuwać podrażnienie oczu. Pojawia się suchość, bolesność, nadmierne łzawienie, zamazane lub podwójne widzenie, zwiększona wrażliwość na światło, trudności w skupianiu wzroku, powolna akomodacja oka (dostosowanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach), a także ból głowy oraz ból w szyi, ramionach lub plecach. Same nieprzyjemne rzeczy!


Wyrób sobie zdrowe nawyki

Jak więc ocalić wzrok, bez wyrzucania z domu i pracy całej elektroniki? Pomoże prosta zmiana przyzwyczajeń. W trakcie pracy należy pamiętać o mruganiu, aby zapobiec przerwaniu filmu łzowego. Nie mniej ważne jest utrzymywanie odpowiedniej odległości wzroku od monitora, co najmniej 40 cm, przy czym ekran powinien się znajdować nieco poniżej poziomu wzroku.

Nie zapominajmy o przerwach – co 20 minut należy przez 20 sekund patrzeć na obiekt znajdujący się w odległości minimum sześciu metrów od oczu, a w czasie dłuższych przerw obowiązkowo zrezygnować z zerkania na smartfon, surfowania po internecie czy pisania SMS-ów. Specjaliści podkreślają, że pomocne będzie również stosowanie okularów z antyrefleksem oraz filtrów na monitor, które zmniejszają odblaski oraz ilość szkodliwego niebieskiego światła.

Fitness dla oka

Szczególną rolę w przypadku cyfrowego zmęczenia wzroku odgrywają ćwiczenia. Wykonywane regularnie relaksują i wzmacniają mięśnie oka, pomagają zachować właściwe nawilżenie oraz poprawiają akomodację. Co robić?

» Ustaw palec lub ołówek na odległość mniej więcej 20 cm od oczu. Uważnie na niego popatrz, po czym szybko przenieś wzrok na przedmiot położony dalej.
» Zamknij oczy na 10 sekund, otwórz i mrugaj przez minutę.
» Spójrz na ścianę przed sobą i powoli zacznij zakreślać wzrokiem ósemki lub okręgi, najpierw w jedną stronę, potem w drugą, bez poruszania głową.  Każdy cykl ruchu zakończ spojrzeniem przed siebie.

Ćwiczenia wykonuj przez minutę, raz przed pracą, drugi raz w jej trakcie. Najlepiej codziennie.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 49/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium