Życie Podkarpackie nr 45/2019 Życie Podkarpackie nr 45/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 315/2019, Poniedziałek 11 listopada 2019 r., Bartłomieja i Marcina
Opublikowano
Rusz się z kanapy! Wybierz aktywność na jesień
Ogarnęła nas epidemia lenistwa. Aż połowę Polaków cechuje zbyt mała aktywność fizyczna. Ruszamy się niechętnie i za mało, co skutkuje kłopotami z kondycją i zdrowiem. Czas to zmienić. Jesień też sprzyja uprawianiu sportów.
Wraz z nadejściem jesieni nie musimy rezygnować z aktywności, choć zdecydowanie łatwiej przychodzi nam ona w porze wiosenno-letniej. Spróbuj zatem wybrać coś dla siebie.

Za niedostateczną aktywność fizyczną przyjmuje się wysiłek fizyczny o czasie trwania krótszym niż 25 minut dziennie. Przy czym nie należy brać tu pod uwagę aktywności ograniczającej się do codziennej toalety, ubierania się czy wykonywania prac domowych oraz codziennych sprawunków, a nawet lekkich wysiłków w ramach rekreacji (łowienie ryb, bilard, kręgle), a także aktywności zawodowej ograniczonej do pracy siedzącej lub stojącej czy prowadzenia samochodu. Mowa raczej o regularnych ćwiczeniach fizycznych, które mają nieoceniony, korzystny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu i istotne znaczenie, jeśli chodzi o zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym, ale też depresji, otyłości czy cukrzycy. Lekarze podkreślają, że korzyści kardiologiczne wynikające z regularnej aktywności ruchowej są zdecydowanie większe niż potencjalne zagrożenia (które dotyczą głównie osób w podeszłym wieku). A tych można uniknąć, właściwie dozując ruch i zachowując zdrowy rozsądek.

Spacery
Zapewniają lekki wysiłek fizyczny i są wskazane dla każdego. To najzdrowsza i najłatwiejsza forma aktywności. Korzystaj z niej tak często, jak się da. Najlepiej, jeśli są to spacery po parku, nad rzeką czy po lesie, a więc pozwalające na kontakt z przyrodą. Pamiętaj tylko o odpowiednim stroju, bo tak naprawdę nie ma złej pogody na spacer, są tylko źle dobrane ubrania. Żeby spacer przyniósł jak najlepsze efekty, należy maszerować intensywnie około 30 minut. Nie tylko wpłynie korzystnie na naszą wagę, ale pomoże też w walce z napięciem i poprawi nastrój. Spacerowanie na łonie natury redukuje bowiem poziom kortyzolu w organizmie (hormonu stresu). Ponadto regularne spacery zmniejszają ryzyko zachorowania na nadciśnienie czy cukrzycę, zmniejszają poziom złego cholesterolu i poprawiają pracę jelit. Jesień to również świetny czas na rozpoczęcie przygody z nordic walking (spacer z kijkami).

Jazda na rowerze
Jesienią niekoniecznie musimy chować rower do piwnicy. Jeśli trafi się bezdeszczowy weekend, skorzystaj z okazji i ruszaj na wyprawę na 2 kółkach. Nie tylko dotlenisz ciało, ale spalisz też nadprogramowe kalorie i popracujesz nad kondycją. Jesienna rowerowa przejażdżka to również świetny pomysł na rodzinną aktywność. I w tym wypadku nie należy zapominać o założeniu odpowiedniej odzieży. Jesienią na rower najlepiej nadają się koszulki termoaktywne, bluzy, które zapewnią dobrą izolację termiczną, „oddychające” wodoodporne kurtki, ocieplane getry, rowerowe rękawiczki czy kominy.

Wymarzoną formą aktywności na jesień jest nordic walking, nazywany spacerem po zdrowie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by o tej porze roku rozpocząć przygodę z bieganiem.

Bieganie
Biegać z powodzeniem możesz również jesienią. Musisz jednak zadbać o właściwy ubiór i odpowiednie żywienie, a także o dobrą motywację. Kiedy pogoda za oknem nie rozpieszcza, a słońca jak na lekarstwo, o tę ostatnią bardzo trudno. Dlatego musisz działać z rozmysłem. Wieczorem przygotuj sobie ubrania na poranne bieganie (najlepiej sprawdzi się odzież termoaktywna, nie zapominaj też o czapce, bo najwięcej ciepła ucieka przez głowę), by rano nie tracić czasu. Pod żadnym pozorem nie wciskaj opcji „drzemka” w budziku, bo wtedy zmniejszasz swoje szanse na trening. Przed wyjściem zjedz banana i napij się ciepłej herbaty. Możesz też znaleźć kompana do wspólnego biegania. Umawiając się z kimś, nie będziesz chciał go zawieźć, więc ryzyko, że opuścisz trening, automatycznie się zmniejszy. Pamiętaj też, że jesień to świetny okres na zbudowanie formy i bazy wytrzymałościowej, z której będziesz korzystać w sezonie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że biegając jesienią, będziesz mieć możliwość podziwiania wielobarwnych plenerów, szczególnie jeśli na miejsce treningów wybierzesz park albo malowniczą ścieżkę. To niezwykle relaksujące.


Pływanie

To ten rodzaj aktywności, który angażuje wszystkie mięśnie. Nie tylko modeluje sylwetkę, ale też korzystnie wpływa na kręgosłup i układ oddechowy, rozluźnia, jest gimnastyką dla stawów, pobudza krążenie i poprawia nastrój. Jeśli nie umiesz pływać, możesz zdecydować się na aqua aerobik. Wzmocnisz mięśnie grzbietu bez obciążania stawów i kręgosłupa i spalisz tkankę tłuszczową. Korzystanie z basenu w porze jesiennej to także dobry sposób na podniesienie odporności. Twoim sprzymierzeńcem w walce o lepszą sylwetkę i kondycję niech będzie regularność. Najlepiej pływać lub ćwiczyć w wodzie 2 – 3 razy w tygodniu.

Siłownia i fitness
Kiedy temperatura za oknem spada, chętniej korzystamy z różnego rodzaju aktywności oferowanych przez kluby fitness. Praktycznie w każdym z takich miejsc jest w czym wybierać. Jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji, zapisz się na zajęcia w grupie. Razem łatwiej będzie podejmować wysiłek. Możesz postawić na typowe zajęcia modelujące sylwetkę i jednocześnie wzmacniające mięśnie, jak np.: body pump, body bulding (z wykorzystaniem sztang i ciężarków), fit ball (gimnastyka z piłkami), BPU (ćwiczenia modelujące mięśnie brzucha, pośladków i ud) albo na któreś z zajęć typu cardio lub aerobowych (wytrzymałościowych), jak choćby: aerobik, dance aerobik, step (z wykorzystaniem stopnia) bądź spining (grupowa jazda na rowerach stacjonarnych w rytm muzyki). Jeśli chcesz nie tylko spalać kalorie, ale też świetnie się przy tym bawić, wybierz inspirowaną latynoskimi rytmami zumbę lub latino fitness albo trening na trampolinach. Możesz też postawić na bardzo intensywny crossfit (łączy w sobie elementy siłowe, gimnastyczne i lekkoatletyczne). Nie jest to jednak najlepszy start dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z treningami fizycznymi. Ten rodzaj aktywności to raczej wymagające i męczące ćwiczenia, za to rozwijające ciało wszechstronnie. Natomiast jeśli wolisz raczej bardziej relaksacyjne formy aktywności, połączone ze spokojną muzyką, najlepszym wyborem będzie: joga (ćwiczenia uelastyczniające mięśnie i wyciszające), stretching (rozciągające i redukujące napięcie) czy pilates (odpowiedni niemal dla każdego ze względu na niewielkie obciążenie układu kostno-stawowego).

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Janek 89.64.2.233 20.10.2019

Trzeba ćwiczyć! Wysiłek fizyczny jest naprawdę ważny. Chcę teraz zrzucić kilka kilo i wiem, że sam wysiłek fizyczny nie wystarczy, ale nie rezygnuję z niego. Mam catering dietetyczny warszawski dzień i faktycznie widzę różnicę. Kilogramy lecą, a ja się czuję lepiej. 

nr 45/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium