Życie Podkarpackie nr 45/2019 Życie Podkarpackie nr 45/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 315/2019, Poniedziałek 11 listopada 2019 r., Bartłomieja i Marcina
Opublikowano
Ciągle ci zimno? Rozgrzej się od środka!
Pierwsze przymrozki już za nami, temperatura na zewnątrz z każdym dniem będzie spadać, to pewne. Koc, grube skarpety i kubek gorącej herbaty już nie wystarczą, by się rozgrzać. Nadszedł czas na podkręcenie codziennego jadłospisu!
Kiedy słupki temperatur gwałtownie lecą w dół kubek gorącej herbaty na rozgrzewkę może nie wystarczyć.

W okresie jesienno-zimowym chętniej sięgamy po bardziej kaloryczne potrawy. Nic w tym dziwnego, bo nasze organizmy potrzebują w tym czasie więcej energii m.in. po to, by utrzymać prawidłową temperaturę ciała. Zadbajmy zatem, by w garnku częściej lądowały produkty zawierające węglowodany złożone, które na dłużej zaspokajają głód i dostarczają energii na dłuższy czas. To m.in. kasze, ziarna zbóż, orzechy, otręby i musli, produkty pełnoziarniste (makarony, pieczywo, mąka z pełnego przemiału), ryż brązowy czy warzywa korzeniowe. Do przyrządzenia sycących, rozgrzewających dań świetnie nadają się buraki i marchew, ale też cebula, fasola, groch, dynia czy soczewica.
Czerwone curry to rozgrzewająca potrawa, którą znajdziemy m.in. w kuchni indyjskiej. Bogata w aromaty i smaki jest znakomitą propozycją do uzupełnienia jesienno-zimowego menu.

Jeśli potrawy serwujemy na gorąco, to kolejny bonus dla organizmu – nie będzie musiał marnować cennej energii na podniesienie temperatury pożywienia. Według ekspertów procesy obróbki termicznej, takie jak gotowanie, smażenie, prażenie czy pieczenie, dostarczają potrawie energii cieplnej, która działa rozgrzewająco na organizm. Dobry efekt niesie też wydłużenie czasu gotowania przy niższej temperaturze – sprawia, że potrawa jest jeszcze bardziej rozgrzewająca. Ponadto wskazane jest drobne krojenie, rozcieranie lub mielenie produktów przed spożyciem – ma to  ułatwić proces ich rozkładu w przewodzie pokarmowym i w efekcie dostarczyć organizmowi więcej energii i ciepła. Z kolei dokładne przeżuwanie pokarmu inicjuje wydzielanie śliny i enzymów trawiennych, co ułatwia trawienie i wchłanianie, a tym samym odzyskiwanie ciepła przez organizm.

Menu dla zmarzlucha

Co serwować, kiedy doskwiera nam chłód? W menu śniadaniowym nie powinno zabraknąć wszelkiego rodzaju owsianek, a obiadowym – rozgrzewających zup (np. gulaszowej, grochówki, czy kremu na bazie dyni z gruszką), potraw jednogarnkowych, tj. kaszotto, bigos, leczo, fasolka po bretońsku. Sprawdzą się też dania kuchni meksykańskiej, indyjskiej czy węgierskiej. Pełno w nich aromatycznych przypraw, wśród których prym wiodą kurkuma, imbir, chilli, pieprz, goździki, cynamon, kolendra. To dzięki nim jedzenie nabiera wyrazistego smaku i aromatu, a my czujemy rozchodzące się po całym ciele przyjemne ciepełko.

 

Co do picia?

Przyprawy korzenne są także doskonałym dodatkiem do gorących napojów i ziołowych herbat. Jesienią i zimą polecane są zwłaszcza z malin, lipy, imbiru. Dobrą alternatywą dla herbat, bogatą w witaminy i dodatkowo wspomagającą walkę z przeziębieniami,są także napary. Dużą popularnością cieszy się ten zrobiony z imbiru, miodu, pomarańczy i goździków (patrz ramka), ale warto eksperymentować z recepturami i składnikami, kreatywnie mieszać różne zioła, przyprawy, owoce czy kwiaty, aby dostarczyć naszemu organizmowi kojące ciepło, wspaniały smak oraz garść witamin.


Rozgrzewający napar

Składniki:
•  1 litr wody,
• 1 pomarańcza,
• ok. 2 cm świeżego imbiru,
• 4 – 5 goździków,
• 1 łyżeczka (płaska) mielonej kurkumy,
• 1 laska cynamonu,
•  1 – 2 łyżki miodu płynnego.

Jak to zrobić?

Pomarańczę i imbir pokroić w plastry. Przełożyć do szklanego imbryczka. Dodać laskę cynamonu, goździki, kurkumę i zalać wrzącą wodą. Zaczekać, aż napar  ostygnie i dodać łyżkę miodu.

2 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Maurycy 85.222.68.122 15.10.2019

Najwięcej naturalnej witaminy C znajdziemy w warzywach i owocach. Dlatego piję codziennie soki wg. porad https://www.terapiasokami.pl/gdzie-szukac-witamin. Mam witaminy w sokach które piję codziennie jako uzupełnienie diety. Przez to jestem zdrowy i energiczny. Tylko trzeba znaleźć dobre źródło produktów. Soki najlepiej wyciskać samemu w wyciskarce wolnoobrotowej. Stosuję soki w swojej od lat i praktycznie nie choruję.

user
bamber 178.36.38.15 15.10.2019

Każdy od czasu do czasu choruje,ale żeby przechodzić to jak najrzadziej i jak najmniej boleśnie to odczuć,warto zainwestować w koc elektryczny z    https://www.ad..... [link usunięty przez moderatora]     jest to produkt wysokiej jakości,bardzo przyjemny w dotyku,elegancki i świetnie sprawdzający się podczas długich zimowych wieczorów,przy przeziębieniach czy bólach stawów.Rozgrzewa,umila czas,uśmierza nerwobóle.

nr 45/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium