Życie Podkarpackie nr 42/2019 Życie Podkarpackie nr 42/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 293/2019, Niedziela 20 października 2019 r., Ireny i Kleopatry
Opublikowano
Dopadła cię jesienna chandra? Wypróbuj dietę na lepszy humor
Coraz krótsze i chłodniejsze dni oraz zmienna, jesienna aura za oknem u wielu osób mogą być przyczyną spadku nastroju. Pojawiają się wtedy uczucia: smutku, przygnębienia, rozleniwienia, a nierzadko i zwiększony apetyt. Najczęściej poprawiamy sobie wtedy humor, sięgając po słodycze, a to prosta droga do nadprogramowych kilogramów. Tymczasem jest wiele zdrowszych przysmaków, które wpływają na lepsze samopoczucie.
Czy wiesz, że banany poprawiają humor. Dzieje się tak dzięki zawartości tryptofanu, odpowiedzialnego za wydzielanie hormonu szczęścia.

Ilość i rodzaj spożywanych pokarmów przekładają się na stan naszego zdrowia i wagę. Dlatego warto z rozsądkiem układać codzienne menu i dbać o to, by nasze posiłki były dobrze zbilansowane i nie brakowało w nich wartościowych produktów. Jesienią warto też zadbać o to, by w naszym jadłospisie znalazły się składniki, które pomogą nam w utrzymaniu dobrego samopoczucia i nastroju. W przypadku gorszego dnia, zamiast sięgać po słodkości, możemy wybrać jeden z produktów z poniższej listy.

1. Zielona herbata lub yerba mate. Będzie zdecydowanie lepsza niż kolejna filiżanka małej czarnej. Doda nam energii, której w sezonie jesiennym mamy nieco mniej, poprawi metabolizm, co też przełoży się na lepsze samopoczucie i sprzyjać będzie gubieniu kilogramów.

2. Koktajle owocowo-warzywne, najlepiej z dodatkiem sproszkowanej spiruliny (do kupienia w aptekach i drogeriach). Są bogate w cenne składniki odżywcze, a spirulina zawiera tryptofan, który stabilizuje układ nerwowy. To aminokwas odpowiedzialny za wydzielanie serotoniny – hormonu szczęścia. Reguluje nastrój i apetyt. Dodatkowo tryptofan wpływa na lepszy sen, bo jest niezbędny do syntezy melatoniny, kluczowego hormonu regulującego cykle snu i czuwania. Znajdziemy go również w awokado i bananach, dlatego komponując koktajle, nie zapomnijmy uwzględnić ich na liście składników.

3. Produkty zawierające witaminy z grupy B, które łagodzą napięcie, dodają energii i uczestniczą w syntezie serotoniny (za to odpowiada głównie witamina B6). A są to: kasze, ryby, ciemne pieczywo, warzywa zielone, jaja czy kiełki.

4. Produkty bogate w magnez, korzystanie wpływający na układ nerwowy. Do tych zaliczamy: produkty zbożowe, nasiona, orzechy i warzywa zielone i rośliny strączkowe, szczególnie takie jak  fasola, soja, soczewica. 

5. Ryby morskie, dobrze by znalazły się w naszej diecie przynajmniej raz w tygodniu. Zawarte w nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe wspierają nasz układ nerwowy.

6. Węglowodany złożone – w odróżnieniu od cukrów prostych zawartych w słodyczach  – sprawiają, że poziom glukozy we krwi podnosi się powoli, dzięki czemu zyskujemy energię na dłużej. W przypadku zjedzenia cukierka nasz mózg odżywia się wprawdzie szybko, ale energii starcza tylko na chwilę. Węglowodany złożone sprzyjają też wytwarzaniu serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Znajdziemy je w: pieczywie z pełnoziarnistej mąki, razowych makaronach i ryżu, kaszach i płatkach owsianych.

7. Orzechy włoskie – to cenne źródło kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Według badań naukowych osoby, które mają wysoki poziom tych kwasów w organizmie, rzadziej cierpią na stany depresyjne. Ponadto zawierają dobrze przyswajalny magnez, który pozwala ukoić nasz system nerwowy.

Przepis na rozweselający deser

Składniki:

• 1 – 2 łyżki niesłodzonego kakao,

• płaska łyżka cukru wanilinowego,

• łyżeczka mączki ziemniaczanej,

• szklanka mleka,

• banan,

• łyżka pokruszonych orzechów włoskich

 
Przygotowanie:
Kakao wymieszaj z cukrem, mąką ziemniaczaną i zimnym mlekiem. Stale mieszając, podgrzej na małym ogniu, aż zgęstnieje. Do gorącego kremu dodaj pokrojonego banana i orzechy. Wystudź i wstaw do lodówki na 15 min.

Czy wiesz, że?


Osoby, które kilka razy dziennie jedzą słodycze, częściej odczuwają zmęczenie, zdenerwowanie, a nawet złość. Niekorzystnie na nasz układ nerwowy oddziałują też: mocna kawa oraz alkohol, bo niszczą witaminy z grupy B.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 42/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium