Życie Podkarpackie nr 42/2019 Życie Podkarpackie nr 42/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 293/2019, Niedziela 20 października 2019 r., Ireny i Kleopatry
Opublikowano
Garść powodów, dla których warto jeść brukselkę
Wygląda jak kapusta, ale wielkości orzecha włoskiego. Niestety – uroczy wygląd to nie wszystko. Charakterystyczny zapach i nieco goryczkowy smak nie przysparzają brukselce popularności. A szkoda! Bo to bardzo wartościowe warzywo. Dobrze przygotowana może stać się prawdziwym przysmakiem.

Pochodząca z Belgii kapusta warzywna brukselska, popularnie nazywana brukselką, została wyhodowana jako krzyżówka kapusty głowiastej i jarmużu. Jest połączeniem wszystkiego, co najlepsze w obu warzywach. Małe, zielone główki pełne są błonnika i minerałów (zawierają  żelazo, sód, potas, wapń, magnez, cynk, fosfor, mangan). Dostarczają też witamin (m.in. C, z grupy B oraz beta-karotenu, przetwarzanego w organizmie na witaminę A) oraz antyoksydacyjnych fitozwiązków. Ale to niejedyne zalety tego warzywa. Oto 5 powodów, dla których warto się przełamać i włączyć brukselkę do codziennej diety.

 

1. Źródło zdrowia. Regularne spożywanie brukselki może się okazać pomocne przy wielu dolegliwościach, m.in. wiosennym osłabieniu, braku energii i spadku nastroju. Rekomendowana jest jako składnik jadłospisu ciężarnych (ze względu na zawartość kwasu foliowego) oraz maluchów – przeciwdziała bowiem infekcjom gardła, wzmacnia układ pokarmowy oraz nerwowy. Badania wykazują również, że ma działania antybakteryjnie, dzięki czemu chroni m.in. żołądek przed wrzodami.

 

2. Profilaktyka antynowotworowa. Oprócz cennych składników odżywczych brukselka zawiera związki o wysokim potencjale antynowotworowym. Dzięki nim oraz antyoksydantom pomaga odpierać szkodliwe wolne rodniki, które przyczyniają się do takich chorób, jak rak piersi, rak prostaty oraz rak jelita grubego.

 

3. Ułatwia odchudzanie. Ważąca 100 g porcja brukselki to zaledwie 43 kalorie, dlatego nie powinno jej zabraknąć w menu osób odchudzających się. W większości (ok. 85 proc.) składa się z wody, dostarcza sporo cennego błonnika. Dzięki temu zapewnia uczucie sytości na długo i zapobiega napadom wilczego głodu.

 

4. Wspomaga detoks. Obecne w zielonych główkach substancje pomagają oczyszczać organizm, zapobiegają zaparciom i usprawniają wchłanianie potrzebnych związków. Brukselka odznacza się wysoką zawartością glukozynolanów, czyli związków siarki, które chronią organizm przed szkodliwymi substancjami chemicznymi i toksynami.

 

5. Dzięki wysokiej zawartości witaminy K codzienna porcja brukselki jest doskonałym sposobem na utrzymanie kości w dobrej formie. Badania wykazały, że ta witamina jest pomocna w zwiększaniu gęstości kości i ograniczaniu złamań u osób z osteoporozą, a także w zmniejszaniu ryzyka uszkodzenia kości u kobiet po menopauzie.

Pozbądź się goryczki

Brukselkę można gotować, smażyć, opiekać oraz marynować. Przegotowywanie brukselek powoduje, że robią się miękkie i szare oraz nabierają charakterystycznego smaku, który jest uznawany przez część osób za nieprzyjemny. Jak się go pozbyć? Wystarczy do wody, w której będzie się gotować, dodać odrobinę mleka lub wrzucić piętkę chleba. W przypadku gotowania na parze można dodać szczyptę cynamonu.
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 42/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium