Życie Podkarpackie nr 34/2019 Życie Podkarpackie nr 34/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 234/2019, Czwartek 22 sierpnia 2019 r., Cezarego i Tymoteusza
Opublikowano
Arbuzowe love! Latem sięgnij po arbuza
Jest soczysty, słodki i lekki. Skutecznie gasi pragnienie, pozostawia przyjemne uczucie sytości i można go wykorzystać na wiele sposobów. Arbuz to owoc idealny na upalne dni!
Pierwsze arbuzy pojawiają się w sklepach już w połowie kwietnia; najsmaczniejsze, pełne soczystej słodyczy można kupić właśnie teraz. Zajadają się nimi dzieci, nie odmawiają sobie dorośli. Dlaczego? Czerwony, różowy lub żółty miąższ arbuza nie tylko dobrze smakuje, ale przede wszystkim doskonale orzeźwia i nawadnia organizm. Choć nie jest tuczący, dość szybko wywołuje uczucie sytości – solidny kawałek tego przysmaku ma w sobie niewiele więcej niż 30 – 40 kalorii. Ponadto ma usprawniać pracę nerek (jest moczopędny), przyspieszać przemianę materii i oczyszczać organizm z toksyn. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na wysoki indeks glikemiczny (IG 75) nie jest polecany cukrzykom.
Czy wiesz, że... arbuza można przygotować na grillu? Posmaruj każdy kawałek miodem, skrop sokiem z cytryny i oprósz np. tymiankiem. Opiekaj z każdej strony kilka chwil - miód powinien się lekko skarmelizować. Pychota!

Odkryj go w kuchni

Najczęściej pałaszujemy arbuzy pokrojone w plastry czy też zmiksowane na orzeźwiające smoothie, koktajle, drinki. Tymczasem to niejedyne możliwości! Soczysty i słodki arbuz sprawdzi się jako składnik letnich sałatek (świetnie komponuje się np. z serem feta i świeżymi warzywami), sosów i maceratów do mięs, orientalnego sushi, zup na zimno (np. w połączeniu ze świeżym ogórkiem i jogurtem lub nieco przewrotnie – z pomidorami, czosnkiem i papryczką chilli), a nawet jako danie z grilla (zanurzony w miodzie i oprószony tymiankiem smakuje wybornie!). Arbuz bywa też wykorzystywany do robienia soków, konfitur i kiszonek, a w Maroku służy do wytwarzania szampana. W niektórych kulturach rarytasem są także arbuzowe pestki. Tłoczy się z nich również olej – ma delikatny smak i zapach, jest doskonałym dodatkiem w zdrowej diecie i nadaje się do sałatek i deserów.

Co siedzi w arbuzie?

Miąższ arbuza to głównie woda (ponad 90 proc.!) oraz błonnik, węglowodany, trochę białka, znikome ilości tłuszczu. Są też witaminy (C, A, E oraz z grupy B) i składniki mineralne – niewielkie ilości wapnia, magnezu, fosforu, potasu, cynku.  Choć w porównaniu z innymi owocami arbuz zawiera małe ilości antyoksydantów, znajdują się w nim dwa bardzo cenne związki: cytrulina i likopen. Ten pierwszy w organizmie przekształca się w argininę, która pomaga m.in. obniżać ciśnienie krwi i chroni naczynia krwionośne. Drugi, któremu czerwony arbuz zawdzięcza swój apetyczny kolor, zmniejsza ryzyko zawału serca oraz zapobiega powstawaniu nowotworów, w tym raka prostaty oraz szyjki macicy. Obydwa związki zmniejszają też bolesność mięśni po dużym wysiłku, szczególnie u osób dopiero rozpoczynających aktywność fizyczną.

 

Jak wybrać dojrzały owoc?

Jednym z lepszych wskaźników jest punkt, którym arbuz opiera się o ziemię w trakcie wzrostu – dojrzały powinien mieć bladą, maślanożółtą łatę na spodzie. Poza tym jednym miejscem skórka owocu powinna być ciemnozielona, jędrna, bez uszkodzeń. Niekiedy zaleca się wykonać test uderzeniowy: w sklepie czy na targu lekko opukaj arbuz – świadectwem dojrzałości będzie dudniący, głuchy dźwięk.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 34/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium