Życie Podkarpackie nr 34/2019 Życie Podkarpackie nr 34/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 238/2019, Poniedziałek 26 sierpnia 2019 r., Marii i Zefiryny
Opublikowano
Zachęć dziecko do zmiany nawyków żywieniowych
Co piąte dziecko w wieku szkolnym ma nadwagę! Otyłość wśród dzieci to w dzisiejszych czasach prawdziwa plaga. Sprzyjają temu nie tylko złe nawyki żywieniowe, ale też wszechobecny cukier dodawany do wszelkiej maści produktów żywnościowych, a także niewystarczający brak aktywności i zastępowanie wypoczynku na świeżym powietrzu godzinami spędzonymi przed ekranem komputera albo ze smartfonem w ręku. Jeśli zależy Ci na zdrowiu dziecka, zacznij działać już dziś.
Śmieciowe jedzenie znajduje się wysoko na liście zagrożeń sprzyjających problemom z wagą u dzieci i młodzieży szkolnej.

Kwestia nadprogramowych fałdek tłuszczu u dzieci i młodzieży tylko na pozór wydaje się błaha. Otyłość w młodym wieku to zapowiedź rychłych albo rozpoczynających się już problemów zdrowotnych, takich jak: nieprawidłowa tolerancja glukozy, cukrzyca, nadciśnienie, stłuszczenie wątroby, wysoki cholesterol.

Dane pochodzące z raportu Światowej Organizacji Zdrowia są alarmujące. Listę największych zagrożeń sprzyjających problemom z wagą u dzieci i młodzieży szkolnej otwiera brak aktywności fizycznej. Tuż za nim są: siedzący tryb życia, spożywanie napojów słodzonych i niezdrowych posiłków typu fast-food, uboga ilość warzyw i owoców w diecie, prezdyspozycje genetyczne. Jak im zaradzić, przeczytasz poniżej.

Przyczyny otyłości wśród dzieci i młodzieży:


1. Brak aktywności fizycznej

Właściwy poziom aktywności to minimum 60 minut umiarkowanego wysiłku fizycznego każdego dnia (zalecenia WHO). Biorąc pod uwagę, że większość czasu młodzież spędza obecnie w pozycji siedzącej, nie ma się co dziwić, że dodatkowych kilogramów przybywa. Dlatego warto namówić dziecko na jakikolwiek rodzaj aktywności fizycznej, np. w formie sportowych zajęć dodatkowych albo zachęcić do wspólnego aktywnego spędzania czasu. Możliwości jest wiele: wycieczki piesze, rowerowe, wspólne wyjście na basen czy wieczorne spacery. Jeśli to możliwe, warto zadbać o to, by dziecko pieszo pokonywało drogę do szkoły i z powrotem i nie było do niej dowożone samochodem. Nie ulegajmy też zbyt łatwo pokusie nieuzasadnionego wypisywania zwolnień z zajęć wuefu.

 

2. Słodzone napoje
Naszym sprzymierzeńcem w walce z nadwagą u dzieci niech będzie woda, najlepiej niegazowana.  Szacuje się, że codzienne wypijanie szklanki słodzonego napoju to dodatkowe spożycie kilkunastu kilogramów cukru w ciągu roku! Warto wiedzieć, że popularne pepsi i coca cola zawierają aż 5 łyżeczek cukru w 1 szklance, a ukochany przez najmłodszych niepozorny sok owocowy typu „Kubuś” to około 6 łyżeczek cukru. Dlatego spróbuj podsuwać dziecku zwykłą wodę, a sok zastąp zdrowszą alternatywą – kompozycją świeżo wyciskanych owoców.

Przeczytaj również: Cukier nie krzepi! Po czym poznać, że zjadamy go za dużo?

Wszelkie kolorowe napoje i wody smakowe, a także soki zawierają w składzie cukier. Biorąc pod uwagę, że dzieci piją ich całkiem sporo, łatwo się domyślić, że idą za tym również nadprogramowe kalorie.

 3. Zbyt uboga ilość warzyw i owoców w diecie albo ich brak

Warzywa i owoce to nieocenione źródło witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego rozwoju młodego organizmu. Niestety dzieci coraz chętniej zastępują je słodkimi lub słonymi przekąskami. Dlatego zadbaj chociaż o minimum: co najmniej jedną porcję warzyw i owoców dziennie. Na deser lub podwieczorek sprawdzi się jabłko, banan, gruszka, owoce sezonowe czy mandarynki. Do obiadu koniecznie surówka ze świeżych warzyw. Surowe warzywa warto przemycać do kanapek. To na pewno zdrowsza wersja drugiego śniadania niż kupiony w szkolnym sklepiku słodki rogalik z nadzieniem czy drożdżówka. Idealnym rozwiązaniem są też koktajle owocowe lub warzywno-owocowe.

4. Dublowanie posiłków i brak regularnych posiłków

Jeśli Twoje dziecko ma nadwagę, dbaj o regularną i stałą liczbę posiłków. Powinno być ich 5: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Jeśli dziecko je dwudaniowy obiad w szkole, nie należy wciskać mu kolejnych dwóch dań w domu. Koniecznie pilnujmy też, by przerwy między jednym a drugim posiłkiem nie były za długie i zawsze pamiętajmy o śniadaniu. To najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ukochane przez dzieci płatki (przeważnie z dodatkiem cukru) lepiej zastąpić owsianką z owocami. Ważne jednak, by przyrządzić ją samodzielnie. Najlepiej nadają się do tego zwykłe płatki owsiane (nie błyskawiczne), które na noc można zalać  ciepłą wodą. Rano wystarczy dodać ciepłe mleko, orzechy, słonecznik, pestki dyni, suszone owoce (np. żurawinę), ewentualnie odrobinę miodu. Latem sprawdzi się wersja na zimno: płatki owsiane lub jaglane, świeże owoce, np. truskawki i jogurt grecki. Jeśli chodzi o pieczywo, pszenne najlepiej zastąpić żytnim albo razowym. Z wędlin najlepiej wybierać te chude i ograniczyć w diecie dzieci tłuste pasztety czy parówki. Pamiętajmy, by w diecie dzieci nie zabrakło też kiszonek.


5. Zdrowa dieta powinna dotyczyć całej rodziny

Pamiętaj, że najlepszy przykład to sposób, w jaki sami się odżywiamy. Jeśli chcemy, by nasze dzieci jadły zdrowo i aktywnie spędzały czas, sami musimy dać im przykład. Zamiast objadać się czipsami, przegryzajmy świeżą kalarepę czy arbuza. Nie unikajmy kasz w jadłospisie, nie zapominajmy o warzywach. Zamiast siedzieć na kanapie przed telewizorem, zaproponujmy dziecko jakiś rodzaj wspólnej aktywności: mecz, paletki, rower, spacer z psem. Takie zmiany będą z korzyścią dla całej rodziny.
  

Czy wiesz, że?

•  Ponad 80 proc. otyłych nastolatków stanie się otyłymi dorosłymi.

 • Gdy rodzice są otyli, dziecko ma 70 proc. szans bycia również otyłym.

 • Otyłość brzuszną stwierdza się u 63 proc. otyłych dzieci, a podwyższone stężenie insuliny na czczo aż u 58 proc. otyłych dzieci i młodzieży.

 • Około 50 proc. otyłych nastolatków cierpi na zaburzenia depresyjne, u około 40 proc. stwierdza się wysoki poziom niepokoju.

Na podstawie raportu Instytutu Matki i dziecka „Otyłość dzieci i młodzieży. Współczesne problemy w profilaktyce i terapii”

  
5 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Tadeusz 79.191.52.157 16.07.2019

Jest problem ponieważ warzywa i owoce mocno podrożały i zaliczmy je już do dóbr luksusowych.

Dzieci maja pecha ponieważ oprócz jedzenia utrudnia się im i to skutecznie dostęp do wiedzy na poziomie szkoły średniej ,ciekawe jakie jeszcze czekają ich niespodzianki z dostepem do wiedzy.


Emeryci tez maja pecha ponieważ wycofano z aptek leki pozwalające im żyć.Nie maja wyboru albo inaczej mówiąc wybór mają tylko jeden.


Dorośli też maja wybór.

Albo do roboty na zachód by godnie żyć albo czynny udział w procesjach,pielgrzymkach,manifestacjach poparcia by przeżyć za pensje minimalną.

I wszyscy maja problem co wybrać.

Ale wskażą nam drogę jak mamy głosować już na wyborach oczywiście za dodatkowe ochłapy.


user
Theo Kogan 94.40.75.201 18:48:16 16-07-2019

''Jednym z pierwszych obowiązków lekarza jest edukowanie mas, aby nie brać leków'' - Wiliam Osler (1849-1919) znany jako ojciec współczesnej medycyny


YOUTUBE.COM - ZABÓJCZE LEKI - PROF. STANISŁAW WIĄCKOWSKI


KONCERNY FARMACUTYCZNE UWAŻAJĄ POLAKÓW ZA IDIOTÓW I NIESTETY MAJĄ RACJĘ! - DYSKUSJA.BIZ


NIE DAJ ZAROBIĆ LEKARZOM - WOLNA-POLSKA.PL

user
Theo Kogan 94.40.75.201 19:24:27 16-07-2019

W tekście mowa jest głównie o otyłości, a co jeżeli ktoś ma niedowagę i chce przytyć, bo jak można zauważyć, niektórzy, popier...ją jak kostuszki. Odpowiedź jest taka, że dobrze zbilansowana dieta wegetariańska zapewni odpowiednią wagę.


ZOSTANWEGE.PL

user
Zuppa2 217.96.162.155 22.07.2019

Może znaleźć jakiś dobry catering ze smacznymi potrawami? Coś jak https://arenacatering.pl/

user
Olga 37.248.99.66 20.08.2019

Moim zdaniem zdrowe nawyki uzdrowią nie tylko wagę, również postępowanie dzieci. Sztuka wyboru jest bardzo ważna w każdym wieku.  Warto czasami spróbować z pomocy dietetyka, życie takiej młodej istoty jest bardzo ważne.  Znalazłam jakiś ogólny artykuł o wizycie u dietetyka https://hotmoney.pl/ile-kosztuje-wizyta-u-dietetyka/  Można zerknąć, zacząć od tego wspólne dbanie o siebie.

nr 34/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium