Życie Podkarpackie nr 42/2019 Życie Podkarpackie nr 42/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 289/2019, Środa 16 października 2019 r., Gawła i Ambrożego
Opublikowano
Graj w zielone – jedz zielone!
Szpinak, brukselka, brokuły, sałata, kiwi, awokado, szparagi, natka pietruszki, rzeżucha, lucerna oraz inne zielone warzywa i owoce powinny gościć w jadłospisie każdego, komu zależy na dobrym samopoczuciu. Dlaczego?
Znajdujący się w zielonych warzywach i owocach chlorofil jest nazywany krwią dla roślin, bo chemicznie jest podobny do znajdującej się w ludzkiej krwi hemoglobiny. Naukowcy wykazali, że bogaty w ten zielony barwnik sok z trawy pszenicznej, może być pomocny w leczeniu zaburzeń niedoboru hemoglobiny, takich jak niedokrwistość. warzywa zielone są też źródłem żółtych, pomarańczowych i czerwonych barwników. Nie widać tego gołym okiem, ponieważ są one maskowane są przez intensywny chlorofil.

Wszystkie zawierają cenny składnik – chlorofil. To on nadaje im barwę. A jaki ma wpływ na nasze zdrowie? W licznych badaniach udowodniono, że oczyszcza: pomaga pozbywać się z organizmu toksyn i metali ciężkich. Wspomaga układ pokarmowy, korzystnie wpływa na metabolizm. Sprzyja utracie masy ciała, zachowaniu równowagi hormonalnej i zwiększeniu energii. Wzmacnia też odporność. Medycyna naturalna uważa chlorofil za sprzyjający odnowie organizmu, wspomagający wątrobę oraz łagodzący stany zapalne. Nie należy zapominać, że ten silny antyoksydant, chroni nasze ciało przed działaniem wolnych rodników, spowalnia procesy starzenia się organizmu i zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych. Dlatego dietetycy radzą, by zielonych warzyw jeść jak najwięcej.


Źródło zdrowia

Zielone warzywa i owoce regulują perystaltykę jelit, stabilizują ciśnienie oraz w znacznym stopniu zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Dostarczają witamin A, C i E, które m.in. wspierają oczy, pomagają zachować młodą i nieskazitelną cerę. Dzięki zawartości witamin z grupy B oraz magnezu sprzyjają walce ze stresem. Z kolei spora dawka kwasu foliowego sprawia, że zielone warzywa i owoce powinny lądować na talerzu przyszłych mam oraz pań, które powiększenie rodziny dopiero planują. Ze względu na wysoką zawartość błonnika pokarmowego polecane są osobom z problemami trawiennymi i zaparciami. Niech nie stronią od nich osoby na diecie – są niskokaloryczne!


Surowe najzdrowsze

Sięgając po brokuły, szparagi czy jarmuż należy pamiętać, że obróbka termiczna, mimo iż wskazana, powoduje znaczne straty składników mineralnych oraz witamin. Szczególnie wrażliwa i nietrwała termicznie jest witamina C oraz kwas foliowy. Dostarczymy ich organizmowi najwięcej, jeśli warzywa zjemy na surowo, zrobimy z nich sok lub koktajl. Jeśli gotujemy skróćmy ten proces do niezbędnego minimum, wrzucając warzywa na osolony wrzątek. Wcześniej należy je dokładnie umyć pod bieżącą wodą. Warto też pamiętać, że tuż pod skórką cennych składników jest najwięcej.

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Marlena 85.222.68.122 16 godzin temu

Codziennie jako uzupełnienie diety piję soki z warzyw i owoców które wyciskam w wyciskarce wolnoobrotowej. Soki piję wg. porad https://www.terapiasokami.pl/gdzie-szukac-witamin. Już od kilku lat nie choruję mam dużo energii i młody wygląd. Soki łatwo i szybko są wchłaniane przez organizm nie obciążając przy tym układu trawiennego.  Codziennie aplikuję witaminy i enzymy w naturalnej postaci. Do soków dodaje imbir, czosnek itp.

nr 42/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium