Życie Podkarpackie nr 33/2019 Życie Podkarpackie nr 33/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 230/2019, Niedziela 18 sierpnia 2019 r., Heleny i Bronisławy
Opublikowano
Cukier nie krzepi! Po czym poznać, że zjadamy go za dużo?
To wiadomo nie od dziś: nadmiar cukru w diecie szkodzi. Jego negatywny wpływ odbija się na organizmie i przyczynia m.in. do rozwoju próchnicy i otyłości, zwiększa ryzyko cukrzycy, powoduje wyższe stężenie złego cholesterolu LDL, grozi stłuszczeniem wątroby, rozwojem nadciśnienia, wzrostem poziomu trójglicerydów, chorobami nerek... Można by długo wymieniać. GUS donosi, że rocznie zjadamy go niemal 45 kg na głowę, a dietetycy grzmią: to za dużo! I zalecają ostre cięcie. Co z tego, skoro nawet jeśli słodkie ograniczymy, to cukier ukrywa się w pozornie zdrowych produktach i łatwo z nim przesadzić.


Za dużo, czyli ile?


W 2014 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleciła, by dziennie spożycie cukru nie przekraczało 5 proc. kaloryczności całej diety. To ok. 5 łyżeczek (20 g) dla przeciętnej kobiety o prawidłowej masie ciała, 6 łyżeczek (24 g) dla przeciętnego mężczyzny o prawidłowej masie i tylko 3 łyżeczki (12 g) dla dzieci. Przy takiej normie zjedzenie jednego słodkiego jogurtu zapewnia całe dzienne zapotrzebowanie na cukier, tak jak szklanka słodkiego napoju. Tymczasem przeciętny Polak zjada średnio 25 łyżeczek dziennie. Według szacunków GUS – około 44,5 kg cukru przez rok. Analitycy NFZ podkreślają, że ponad 30 kg to tzw. cukier ukryty.

Niejedno ma imię

Producenci żywności dodają rafinowany cukier (i jego zamienniki) niemal do wszystkiego – słodycz znajdziemy również tam, gdzie jej obecności się nie spodziewamy. W przekąskach, sosach, produktach zbożowych, przyprawach, mleku, gotowych daniach, przetworach, a nawet wędlinach. Sprawia, że mają lepszy smak i konsystencję oraz dłużej poleżą w lodówce czy na półce. Wystarczy spojrzeć na etykietę: syrop kukurydziany, słodowy, mączka z chleba świętojańskiego, dekstryna, glukoza, maltoza, fruktoza, hydrolizowana skrobia, sacharoza, sok z trzciny cukrowej. To tylko niektóre z 56 nazw, pod którymi ukrywa się cukier – łatwo go przegapić.

 

SOS od organizmu

Po czym poznać, że cukru w diecie jest za dużo? Oczywisty sygnał to przybieranie na wadze. Inne są bardziej subtelne. To na przykład apetyt na słodkie. Cukier stymuluje produkcję serotoniny, hormonu przyjemności. Za dostarczoną słodycz mózg nagradza nas stanem błogości, dlatego łatwo się od cukru uzależnić. Im więcej go spożywamy, tym więcej pragniemy. Częściej sięgamy po słodkie przekąski, a to prowadzi do wzrostu tolerancji na ten smak. To, co niegdyś uważaliśmy za bardzo słodkie, dziś takie nie jest. Nawracające infekcje, stany zapalne czy problemy dermatologiczne (trądzik, łojotok lub przesuszenie; pojawiają się też cienie pod oczami, a skóra robi się poszarzała i swędzi) też mogą być pokłosiem hipercukrowej diety. Tak jak brak energii, zaburzenia snu, kłopoty z pamięcią czy wreszcie spadek nastroju, przygnębienie i uczucie psychicznego zmęczenia. Cukier zaburza pracę organizmu na wielu poziomach.


Jak się chronić?


Dokładnie czytaj etykiety, kupuj z głową i naucz się świadomego komponowania diety.

Zrezygnuj z potraw wysoko przetworzonych, a posiłki przygotowuj samodzielnie.

Pomoże też notowanie wszystkiego, co jesz w ciągu dnia. Po jakimś czasie zorientujesz się, ile cukru zjadasz dziennie. Wtedy łatwiej będzie z pewnych rzeczy zrezygnować.

3 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Theo Kogan 94.40.75.201 13.06.2019

Ale tak się składa, iż  jeśli chodzi o cukrzycę, to akurat w głównej mierze to nie z cukru itp. Proszę się lepiej doinformować i wyedukować, a potem dopiero brać się za pisanie, bo w innym razie nic dobrego z tego nie wyniknie.


YOUTUBE.COM - WHAT THE HEALTH - FILM DOKUMENTALNY

(od 7:57)


SKĄD SIĘ BIERZE CUKRZYCA - WOLNEMEDIA.NET


POKONAJ CUKRZYCĘ Z DOKTOREM BARNARDEM - CENEO.PL

user
Theo Kogan 94.40.75.201 13.06.2019

Albo weźmy też nadciśnienie wymienione w powyższym tekście. To co,  w sumie, za nie odpowiada bardziej niż cukier itp. ?!?


BADANIA: WEGETARIANIZM WPŁYWA NA NIŻSZE CIŚNIENIE KRWI - RYNEKZDROWIA.PL

user
Lampart 159.205.142.16 26.06.2019

Najszybciej to mozna poznac po oponie na brzuchu jaka dysponujemy...

nr 33/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium