Życie Podkarpackie nr 12/2019 Życie Podkarpackie nr 12/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 79/2019, Środa 20 marca 2019 r., Eufemii i Klaudii
Opublikowano
Prosty trik na poprawę strawności orzechów
Przed wiekami były symbolem szczęścia i mądrości. Dziś orzechy, pestki i nasiona oleiste cenimy za smak, walory odżywcze i korzyści dla organizmu. Wzmacniają serce, zęby i kości, dbają o skórę, włosy i paznokcie, a nawet zwiększają płodność. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał, trzeba je przed zjedzeniem namoczyć. Będą lepiej strawne, a nasz organizm przyswoi je niemal w stu procentach.

Pewnie każdy o tym słyszał: by łatwiej strawić fasolę i inne strączki, powinniśmy je wcześniej namoczyć. Ta rada odnosi się też do większości orzechów, nasion słonecznika czy pestek dyni. Dlaczego? Natura zaprojektowała ziarna  tak, by jak najdłużej pozostawały w uśpieniu i wyposażyła w substancje zapobiegające przedwczesnemu kiełkowaniu. Kiedy związki tego rodzaju dostają się do organizmu człowieka, zaburzają działanie enzymów trawiennych, obciążając układ pokarmowy, a w szczególności – trzustkę. Antyodżywcze działanie mają też inne zawarte w ziarnach, a niezbędne w procesie wzrostu rośliny substancje (m.in. kwas fitynowy, goitrogeny). Utrudniają wchłanianie m.in. żelaza, magnezu, cynku czy jodu. Moczenie orzechów i ziaren przed zjedzeniem pomoże zneutralizować to negatywne działanie. Ale to niejedyna korzyść.

Co zyskujemy?

Orzechy namoczone stają się nie tylko zdrowsze, ale i smaczniejsze. Dzięki neutralizacji inhibitorów enzymatycznych i redukcji kwasu fitynowego poprawia się ich strawność. Proces namaczania usuwa nieprzyjemną gorycz (np. w przypadku orzechów włoskich czy migdałów) i sprawia, że orzechy smakują niemal jak świeże. Łatwiej usunąć z nich skórkę, a dalsza obróbka (np. blendowanie) staje się o wiele prostsza.

 

Jak to zrobić?

Przygotowane orzechy, ziarna lub nasiona zalewamy wodą w stosunku 1:2. Do pojemnika warto dodać sól, wyciśnięty sok z cytryny bądź kilka kropel octu jabłkowego – kwaśny odczyn znacznie przyspiesza neutralizację antyodżywczych substancji.

 

Jak długo powinien trwać taki zabieg?

Czas moczenia zależy od rodzaju produktu – proces trwa średnio od 4 do 12 godzin. Najkrócej moczymy orzechy brazylijskie, makadamia, orzeszki piniowe (ok. 1 – 2 godzin), nieco dłużej orzechy nerkowca, pistacje (2 – 4 godziny), ziarna słonecznika, sezam (4 – 6 godzin), orzechy włoskie, migdały (min. 8 godzin). Najdłuższego namaczania potrzebują orzechy laskowe i nasiona dyni, bo aż 10 godzin (minimalnie).

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Health Resort & Medical SPA Panorama Morska 157.25.82.110 18.03.2019

Jako dietetyk pracujący w [link usunięty - reklama] dodam także, że namoczenie orzechów pozwoli je także oczyścić, m.in z kurzu i innych zanieczyszczeń na które jesteśmy narażeni, kiedy kupujemy orzechy nie w hermetycznych opakowaniach, ale np .w supermarkecie na wagę :)

nr 12/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium