Życie Podkarpackie nr 29/2019 Życie Podkarpackie nr 29/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 199/2019, Czwartek 18 lipca 2019 r., Kamila i Szymona
Opublikowano
Tłuste, ale bardzo zdrowe. Dobre powody, by jeść awokado
Awokado, owoc maślany, smaczliwka dla większości z nas z owocami nie ma nic wspólnego. Tymczasem ta pochodząca z Ameryki Środkowej i Południowej roślina klasyfikowana jest właśnie jako daleki, egzotyczny kuzyn gruszy. Przypomina ją kształtem. Natomiast wewnątrz dużego owocu kryje się pestka i tłusty, kremowo-zielonkawy miąższ o lekko orzechowym smaku – podstawa dla guacamole oraz innych znanych potraw. Nie przepadasz za awokado? A może jeszcze go nie próbowałeś? Naukowcy mają mocne argumenty, by cię do tego zachęcić.

Dla nerwusów i nie tylko

Awokado to bogate źródło potasu (ma go więcej niż banany!), który m.in. reguluje ciśnienie krwi, czuwa nad prawidłową pracą serca, wpływa korzystnie na układ nerwowy. Podobne działanie mają znajdujące się w miąższu owocu witaminy z grupy B. Z kolei witaminy C i E to silne antyoksydanty. Odmładzają organizm, ale też skutecznie spowalniają rozwój miażdżycy z wysokim poziomem cholesterolu, co potwierdzają badania.

Dzięki luteinie i zeaksantynie awokado korzystnie wpływa na oczy. Za sprawą fitozwiązków, czyli polifenoli i flawonoidów, ma działanie przeciwzapalne. Ze względu na obecność kwasu foliowego do diety powinny włączyć je kobiety w ciąży i planujące potomstwo. Awokado zjadane regularnie (przynajmniej połówka dziennie) może pomóc się chronić przed chorobą Alzheimera, nowotworem prostaty i rakiem piersi.

Pomoże schudnąć
Duża dawka jednonienasyconych kwasów tłuszczowych obecnych w awokado przyczynia się do zwiększenia tempa metabolizmu i zmniejszenia masy ciała. Błonnik zapewnia uczucie sytości na długo, sprawia, że nasz układ pokarmowy działa prawidłowo oraz uregulowany jest poziom cukru we krwi. To i wyjątkowo niska jak na owoc zawartość cukru (ładunek glikemiczny jest bliski zeru) sprawia, że awokado jest znakomitym pokarmem dla cukrzyków. Z jego ilością nie należy jednak przesadzać, bo jest kaloryczne. W średniej wielkości owocu znajduje się 230 kcal oraz aż 40 g tłuszczu.

Awokado w kuchni

W najprostszej postaci awokado kroimy po prostu na pół i podajemy skropione sokiem z cytryny jako przystawkę.  Zielone paski owocu możemy wkrawać do sałatek albo blendować na puree z sokiem cytrynowym, czosnkiem, solą i pieprzem, aby otrzymać guacamole – słynny meksykański dip idealny do surowych warzyw, wędlin, naleśników, chipsów, a nawet chleba. Ciekawsze wersje tego przysmaku obejmują również siekane pomidory, cebulę, chili, mango czy ananasa.

Guacamole. Meksykański sos (salsa). Najczęściej podstawą potrawy jest roztarte awokado, szczypta soli i odrobina soku z limonki lub cytryny
Jak rozpoznać dojrzałe awokado?

Najlepiej dotykiem – miąższ pod twardą skórką powinien wyraźnie ustępować pod naciskiem palca. Skórka powinna być jędrna, błyszcząca i bez przebarwień. Jeśli awokado jest twarde (a takie najczęściej są w sklepach), można je zawinąć w papier na kilka dni, co przyspieszy jego dojrzewanie.




0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 29/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium