Życie Podkarpackie nr 3/2019 Życie Podkarpackie nr 3/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 20/2019, Niedziela 20 stycznia 2019 r., Fabiana i Sebastiana
Opublikowano
Pomelo – cytrusowy gigant uzupełni zimową dietę
Pomarańcze, mandarynki, grejpfruty – zimą cytrusy są najsmaczniejsze i chętnie po nie sięgamy. Warto przełamać rutynę i podczas zakupów do koszyka włożyć pomelo, ich olbrzymiego i nie mniej smakowitego krewniaka. Wyróżnia go nie tylko rozmiar. Dlaczego warto jeść pomelo?

Pomelo to największy z cytrusów, pochodzący z Malezji, a uprawiany m.in. w Chinach, gdzie jest symbolem pomyślności i szczęścia. Dorodny owoc może ważyć ponad 2 kg i osiągnąć nawet 25 centymetrów średnicy. Wyglądem przypomina przerośnięty grejpfrut. Ma podobną, choć znacznie grubszą, piankowatą skórę o barwie żółtej, żółtozielonej, czasami z lekka zaróżowionej. To pod nią się skrywa podzielony na cząstki miąższ. W porównaniu z grejpfrutem nieco mniej soczysty, ale znacznie słodszy, bez typowej goryczki. W zależności od odmiany może mieć kolor zielony, czerwony lub biały. Żeby dobrać się do niego, trzeba się pozbyć oddzielających cząstki owocu osłonek i błonek (tzw. albedo). To znakomite źródło składników odżywczych – witamin, minerałów i substancji organicznych – które warto włączyć do swojej diety.

Na odporność, dla serca

Ze względu na bogactwo witaminy C pomelo warto włączyć do diety właśnie teraz, kiedy doskwiera nam okresowy spadek odporności i łatwiej się przeziębiamy. W 100 g owocu znajduje się ponad 60 g tego cennego składnika – to więcej niż w innych cytrusach, nawet uważanych za najlepsze źródło tej witaminy cytrynach! W zdumiewających ilościach występuje w nim także potas (ok. 216 mg w 100 g). Minerał ten odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie, regulując ciśnienie krwi, rytm serca, napięcie mięśniowe, jest też niezbędny do utrzymania równowagi wodno-elektrolitowej w organizmie. To nie wszystko co ma do zaoferowania. Pomelo dostarcza nam również innych cennych substancji, w tym witamin z grupy B, miedzi, fosforu czy magnezu.

Dla dbających o linię i cukrzyków

Pomelo w niemal 90 proc. składa się z wody; ma tylko 38 kalorii w 100 g miąższu i ani grama tłuszczu. Dzięki znacznej ilości błonnika i pektyn jest bardzo sycące i szybko pozwala zaspokoić głód. Zawiera enzymy, które przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, pomagają ograniczać wchłanianie skrobi z pożywienia oraz obniżyć poziom cukru we krwi po spożyciu posiłków. Ze względu na niską wartość indeksu glikemicznego (Ig 30) bez obaw mogą te owoce spożywać osoby zmagające się z cukrzycą.

Jak wybrać dobre pomelo?

Gruba skóra pomelo utrudnia ocenę jakości owocu. W sklepie warto szukać okazów, które są ciężkie i jędrne – najlepiej zważyć kilka owoców w podobnych rozmiarach i kupić ten najcięższy. Dlaczego? Mniejsza waga może świadczyć o tym, że podczas długiego przechowywania owoc zmarniał, przysechł, stracił soki. Po przyniesieniu ze sklepu warto zostawić pomelo na kilka dni w temperaturze pokojowej, aby zyskało aromat i słodycz. Najlepiej zjeść je jak najszybciej, choć możemy je przechowywać w lodówce nawet kilka miesięcy.
3 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
nick 195.136.179.81 16.12.2018

60 g witaminy C w 100 g owocu ho, ho,  

user
ktosia ! 85.89.174.195 26.12.2018

Widocznie nie schodzą jak inne cytrusy dlatego trzeba wciskać ciemnotę o cudownych właściwościach tego owocu hahahahaha.

Chwyt marketingowy :-) 

user
lenkaa 46.21.214.27 30.12.2018

A próbował ktoś ten sok 

https://www.bee.pl/bio-food-sok-z-pietruszki-kiszonej-300ml-bio_p148561.html. Jest bardzo zdrowy, zawiera też bardzo dużo witaminy C. 
nr 3/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium