Życie Podkarpackie nr 11/2019 Życie Podkarpackie nr 11/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 78/2019, Wtorek 19 marca 2019 r., Józefa i Bogdana
Opublikowano
Nietypowe orzechy, które warto wypróbować. Chrup na zdrowie cz. 2
W tym tygodniu pozostajemy w orzechowej tematyce. Wiemy już, że dostarczają sporo kalorii i tłuszczów, ale zawarte w nich pozostałe składniki działają zbawiennie na nasz organizm. Włoskie, laskowe czy arachidowe znamy doskonale. Jakie jeszcze warto wypróbować?
Orzechy warto przechowywać w szklanych pojemnikach, dzięki temu na dłużej pozostaną świeże i chrupiące.


Pistacje

Nazywane zielonymi migdałami lub orzechami szczęścia pistacje wyróżniają się na tle innych orzechów nie tylko nietypową, zieloną barwą, ale przede wszystkim obecnością cennych dla prawidłowej pracy oczu karotenoidów. Działają także korzystnie na serce, obniżają poziom ciśnienia krwi. Słodkawe i bardzo aromatyczne orzeszki można jeść nie tylko prosto z łupinki. Doskonale nadają się do deserów i rozmaitych słodkości, to główny składnik m.in. tureckiej baklawy.

Orzeszki piniowe (piniole)

Drobne, lekko podłużne o słodko-kwaśnym, ale delikatnym smaku i wyraźnie wyczuwalnym żywicznym aromacie orzeszki piniowe dają wiele ciekawych możliwości wykorzystania ich w kulinariach. Są jednym z głównych składników klasycznego, włoskiego pesto. Ze względu na wyjątkowo wysoką wśród orzechów zawartość cynku bywają uznawane za afrodyzjak. W medycynie alternatywnej stosowane w leczeniu zawrotów głowy, suchego kaszlu, reumatyzmu i zaparć. Naukowcy przekonują, że piniole powinny się znaleźć w diecie odchudzającej.

Kasztany jadalne

Mają słodki, lekko orzechowy smak. Odznaczają się znaczną ilością witamin (między innymi B1 i B6) i ważnych dla zdrowia pierwiastków (zwłaszcza potasu). Dostarczają sporo błonnika, który hamuje łaknienie, ogranicza nadmierny apetyt i zapewnia uczucie sytości. Dodatkowo reguluje pracę przewodu pokarmowego i wspomaga detoksykację organizmu. Ich lecznicze właściwości wykorzystywano już w średniowieczu. Św. Hildegarda, znana niemiecka mniszka i uzdrowicielka, zalecała kasztany jadalne m.in. na dolegliwości trzustki, śledziony i wątroby. Można je spożywać na surowo, piec, smażyć, gotować.

Jak kupować i przechowywać orzechy?

Każdy rodzaj orzechów najlepiej kupować i przechowywać w łupinkach, niełuskane. Dzięki temu na długo zachowują świeżość i nie tracą cennych wartości odżywczych. Na wykorzystanie mogą czekać nawet kilka miesięcy, ale nie dłużej niż rok. Orzechy pozbawione skorupek narażone są na jełczenie, pleśń oraz wysychanie. Należy przechowywać je w ciemnym, suchym i chłodnym miejscu, zapakowane w worek (lniany, bawełniany), koszyczek z naturalnych surowców lub hermetycznie zamykany, szklany pojemnik. Nigdy nie trzymajmy orzechów w foliowych torebkach – produkty oleiste wchodzą w reakcję z plastikiem i mogą się wytrącać niebezpieczne dla zdrowia substancje.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
Sonda
Jak po 100 dniach oceniasz rządy prezydenta Bakuna?
  • Dobrze
  • Źle
  • Ani dobrze, ani źle
nr 11/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium