Życie Podkarpackie nr 50/2018 Życie Podkarpackie nr 50/2018

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 349/2018, Sobota 15 grudnia 2018 r., Celiny i Waleriana
Opublikowano
Chrup na zdrowie! Dlaczego warto jeść orzechy
Orzechy to smaczna, choć nieco kaloryczna przekąska oraz ceniony składnik słodkich wypieków. udowodniono, że wystarczy jeść garść orzechów dziennie, by dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.

Kryjące pod twardą skorupką orzechy są doskonałym źródłem wielu cennych składników odżywczych. Choć różnią się między sobą nie tylko smakiem i kształtem, mają też kilka wspólnych mianowników. Są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, czyli tzw. zdrowe tłuszcze oraz sterole roślinne. Mają sporo łatwo przyswajalnego białka i błonnika, a niewiele węglowodanów. To doskonałe źródło składników o potencjale antyoksydacyjnym (tj. polifenole i izoflawony), minerałów (m.in. miedź, potas, magnez, wapń) oraz witamin – głównie E, A, z grupy B.

Garść orzechów każdego dnia

Włączenie orzechów do codziennej diety daje szereg korzyści zdrowotnych. Jak wykazali naukowcy z Holandii orzechy działają przeciwzapalnie i zapobiegają wielu przewlekłym dolegliwościom – chorobom serca i układu oddechowego czy cukrzycy.  Mają zbawienny wpływ na nasze serce, mózg oraz kondycję skóry. Ponadto ci sami naukowcy zauważyli, że osoby, które często jedzą orzechy, są statystycznie szczuplejsze w porównaniu do ludzi, którzy nie przepadają za taką przekąską. Ile trzeba ich zjadać, by przyniosły pozytywny efekt? Garść. Porcja ta powinna być dostosowana do realnej wielkości naszej dłoni. Dobrze zbudowany mężczyzna ma większe zapotrzebowanie kaloryczne, ale i większą dłoń, w porównaniu do kobiety. Natomiast w dłoni dziecka zmieści się tylko kilka sztuk orzechów i właśnie tyle jednego dnia mogą ich zjeść.

W polskiej kuchni królują orzechy włoskie, laskowe, migdały. Warto spróbować również orzechowych specjałów z innych kontynentów.

Ameryka Południowa: orzechy nerkowca i brazylijskie


Białe i dość miękkie nerkowce odznaczają się delikatnym, słodkim smakiem i dużą ilością składników odżywczych. Doskonale sprawdzą się w daniach kuchni azjatyckiej, sałatkach, mieszankach musli czy słodkich wypiekach.


Sporych rozmiarów orzechy brazylijskie najczęściej spożywane są jako samodzielna przekąska. Można je dodawać do sałatek owocowych, musli, deserów, wypieków typu keks czy wytrawnych farszów. To bogate źródło selenu – już jeden orzech wystarczy, aby pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek, który m.in. wspomaga układ odpornościowy i krążenia, pracę tarczycy, chroni przed nowotworami.

Australia: orzechy makadamia

Niewielkie, okrągłe orzechy charakteryzujące się kremową konsystencją i delikatnym, maślanym smakiem z wyczuwalną waniliową nutą. Przez Australijczyków nazywane bywają „królami orzechów”. Są bardzo odżywcze! Włączone do diety pomogą m.in. w naturalny sposób zwalczyć wysoki poziom cholesterolu czy poprawić pamięć i koncentrację. W kuchni można wykorzystać je jako dodatek do słodkich wypieków, dekorację, główny składnik mas i kremów.

Już za tydzień: kasztany jadalne, orzeszki piniowe, pistacje. Kilka praktycznych porad jak kupować i przechowywać orzechy.
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 50/2018
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium