Życie Podkarpackie nr 50/2018 Życie Podkarpackie nr 50/2018

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 349/2018, Sobota 15 grudnia 2018 r., Celiny i Waleriana
Opublikowano
Pestki dyni poprawią sprawność seksualną. To niejedyna ich zaleta!
Te niewielkie nasiona o słodkawym, subtelnie orzechowym smaku dostarczają wielu cennych witamin i kwasów tłuszczowych. Można je zjadać świeże – bezpośrednio po wyjęciu z owocu – lub w formie prażonej i suszonej. Dodane do muesli, zup, sałatek czy innych potraw, wzbogacą je o potrzebną dawkę mikro- i makrooelementów.

Dynia zwyczajna (Cucurbita pepo), pochodzi z Ameryki Południowej i Środkowej, a do Europy przypłynęła na statku Krzysztofa Kolumba. Przez Indian uznawana za roślinę leczniczą i świętą – jej drogocenne pestki (zwane pepitas) znajdowano w meksykańskich grobowcach liczących sobie nawet 9 tysięcy lat. Indianie wierzyli, że jedzenie pepitas sprzyja płodności. Nie bez racji – dziś potwierdzają to rzetelne badania naukowe.


Męska przekąska

Szczególną uwagę na dyniowe ziarna powinni zwrócić panowie. Włączone do jadłospisu poprawią sprawność seksualną, będą wzmagać płodność i libido, pomogą przy problemach z prostatą. Wszystko za sprawą cynku i witaminy E, których pestki są niemałym źródłem. Witamina E, zwana witaminą młodości i płodności, dodaje wigoru i działa niczym najlepszy afrodyzjak. Korzystnie wpływa na układ krążenia, wspomaga pracę mięśni oraz – jak dowodzą badania – może uchronić przed rakiem prostaty. Z kolei cynk odgrywa istotną rolę w metabolizmie męskich hormonów (m.in. testosteronu), sprzyja wytwarzaniu nasienia i reguluje żywotność plemników oraz przyczynia się do lepszej pracy gruczołu krokowego.

 

Zamiast suplementów

Zdrowotne działanie pestek dyni jest znacznie szersze, a zawarte w nich składniki są niezbędne również paniom. Cynk dba o kondycję skóry, pomaga wzmacniać włosy i paznokcie. Magnez i potas wspierają pracę układu nerwowego, a żelazo – układu krwionośnego. Mangan, fosfor i miedź pozwalają poprawić strukturę kości. Unikalna kombinacja fitosteroli z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi obniża poziom złego cholesterolu (LDL) w surowicy krwi oraz zapobiega rozwojowi zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych.

 

Na mdłości i pasożyty

W medycynie ludowej pestki dyni od wieków używane były jako środek na odrobaczanie dzieci i dorosłych. Dziś uznaje się, że za tę właściwość odpowiedzialna jest substancja o nazwie kukurbitacyna. Pomaga pozbyć się wszystkich pasożytów przewodu pokarmowego, tj. owsików, tasiemca i glisty ludzkiej. Ale to nie wszystko. Jedzenie dyniowych nasion przy pierwszych objawach choroby lokomocyjnej może znacząco zminimalizować jej objawy, zwłaszcza mdłości. Pestki i ich pochodne (np. olej) wykazują też działanie przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe. Zjadane regularnie wspierają pracę układu odpornościowego.

 


 

Chociaż zaliczane do superfoods pestki dyni to zdrowa przekąska, ze względu na dosyć wysoką kaloryczność nie należy ich spożywać w nadmiarze. 100 g produktu dostarcza aż 559 kalorii i 50 g tłuszczu, dlatego najlepiej zjadać ok. 30 g pestek dziennie. Ta dawka zdecydowanie nie wpłynie negatywnie na figurę. Pestki kupimy w większości sklepów.

Zadbajmy o to by, wybrany produkt był dobrej jakości, a jego świeżość zapewniało szczelnie zamknięte opakowanie. Jeśli kupujemy pestki na wagę, sprawdźmy czy nie dostała się do nich wilgoć lub insekty. Dobry produkt nie powinien być w smaku ani stęchły, ani zjełczały.
1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
adsf 37.47.107.170 21.11.2018

Zwłaszcza te z marketów , chińskie chodowane na chemii , w tysiącu konserwantach

nr 50/2018
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium