Życie Podkarpackie nr 21/2017 Życie Podkarpackie nr 21/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 146/2017, Piątek 26 maja 2017 r., Filipa i Pauliny
Opublikowano
Trzymaj się prosto - czyli dbamy o kręgosłup
Ból pleców to znak naszych czasów, dotyka on nawet 60 procent społeczeństwa. Siedzący tryb życia nam nie pomaga, a siedzimy w pracy, samochodzie, relaksując się wieczorem przy dobrym filmie bądź z książką w ręku. Czy można uniknąć dolegliwości?
Zespoły bólowe pleców i kręgosłupa - znak naszych czasów
Spora ilość przypadków zespołów bólowych kręgosłupa ma bardzo prozaiczne przyczyny, z których istnienia nawet nie zdajemy sobie sprawy i niezwiązanych z poważnymi schorzeniami tej części narządu ruchu. Chodzi o tak zwany zespół posturalny, wywołany przewlekłym przeciążaniem zdrowych struktur narządu ruchu. – Sama nazwa wskazuje, że zespół ten związany jest z postawą ciała. Warto więc zdać sobie sprawę z istnienia związku pomiędzy postawą ciała przyjmowaną w różnych pozycjach a bólem. Najczęściej można to zaobserwować podczas niedbałej pozycji siedzącej, na przykład podczas pracy przy komputerze, oglądania telewizji w fotelu z wyciągniętymi nogami czy długiej podróży samochodem. Problem też pojawia się w przypadku pozycji stojącej, zwłaszcza gdy jesteśmy pochyleni, na przykład podczas mycia naczyń, gotowania, obsługiwania maszyn biurowych, sprzętu domowego... – wymienia fizjoterapeuta Grzegorz Praczyński.

Niestety nawet pozycja leżąca nie jest wolna od błędów, nawet tu nie unikniemy negatywnych nawyków. Największym problemem w tej pozycji jest nieodpowiednie podłoże wymuszające niefizjologiczne ułożenie ciała. Przeciętnie spędzamy 1/3 życia w łóżku, dlatego źle dobrany materac może skutkować nie tylko niewygodą, lecz też bólem kręgosłupa. Dobrze dobrany powinien być sprężysty, ani zbyt miękki, ani zbyt twardy. – Zapobieganie bólom kręgosłupa tego pochodzenia leży głównie w gestii samego pacjenta. Nie pomaga tu też leczenie bez wyeliminowania złych nawyków posturalnych. Kwintesencją postępowania jest edukacja prowadząca do korekcji postawy, dzięki czemu udaje się powstrzymać ból i zapobiec jego ponownemu pojawieniu się.

Konsekwencją zaniedbywania prawidłowej postawy może być po latach posturalne odkształcenie – czyli postawa z wysuniętą do przodu głową, pochylonymi barkami, „wdowim garbem”, spłyceniem lordozy, ogólnie człowiek z pozycji wyprostowanej przechodzi w przygarbienie. Stałe zaniedbywanie prawidłowej postawy prowadzi do przystosowawczego przykurczenia tkanek co powoduje zespół dysfunkcyjny (problemy z fizjologicznym zakresem ruchu w stawach kręgosłupa). – zaznacza G. Praczyński.
Kilka przydatnych rad: 
  • zadbaj o odpowiednią dawkę ruchu; wybierz schody zamiast windy, wyjdź na spacer, idź na basen
  • chodź z głową lekko uniesioną i pamiętaj o prostowaniu pleców
  • nie obciążaj nadmierne jednej strony ciała, np. wykonuj pewne czynności lewą ręką
  • podnosząc ciężkie przedmioty, nie schylaj się, przykucnij
  • wstawaj z łóżka stopniowo, a po przebudzeniu mocno się przeciągnij
  • zakupy lub inne przedmioty staraj się nosić w obu rękach jednocześnie, by ciężar rozkładał się równomiernie
  • śpij na plecach lub na boku, te pozycje mniej obciążają kręgosłup, niż spanie na brzuchu
  • jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, rób co godzinę przerwę na krótką gimnastykę. Zadbaj o prawidłowe ustawienie monitora i klawiatury
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
Sonda
Kiedy musisz skorzystać z pomocy lekarza specjalisty, to...
  • Decyduję się na NFZ, czekam w kolejce
  • Nie czekam, idę do lekarza prywatnie
  • To zależy. Raz NFZ, raz prywatnie
nr 21/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium