Życie Podkarpackie nr 28/2020 Życie Podkarpackie nr 28/2020

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 198/2020, Czwartek 16 lipca 2020 r., Marii i Benedykta
Opublikowano
Odporność na szóstkę – co jeść, żeby nie chorować?
Początek jesieni to dobry moment, by przygotować organizm na wzmożony atak wirusów i wzmocnić układ odpornościowy. Silny skutecznie poradzi sobie z wirusami, bakteriami i innymi chorobotwórczymi drobnoustrojami. Do tej pory infekcje sezonowe wracały do ciebie jak bumerang? Zacznij się lepiej odżywiać, a grypa i katar nie będą miały do ciebie dostępu!

To, co jemy, ma ogromny wpływ na to, jak sprawny jest nasz organizm. Układ odpornościowy funkcjonuje właściwie przy dobrze zbilansowanej i prawidłowo skomponowanej diecie. Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) zaleca, aby składała się z 4 –5 posiłków, spożywanych co 3 – 4 godziny. Podstawę tego, co zjadamy, powinny stanowić owoce i warzywa. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinniśmy spożywać ich minimum 400 gramów dziennie. Dlaczego? Żywność roślinna zawiera immunostymulatory roślinne, takie jak m.in.: polisacharydy, glikoproteiny, polifenole, alkaloidy, chinoliny, które wpływają na naszą odporność wrodzoną. Ponadto należy dbać o spożywanie odpowiednich ilości substancji odżywczych, a także pilnować spożycia wystarczającej ilości białka, gdyż właśnie z białka zbudowane są ciała odpornościowe. Najwartościowsze rodzaje białek znajdują się w: jajach, ziemniakach, mleku, rybach i soi.

Kwaśne, ale zdrowe


W kontekście odporności na uwagę zasługują kwaśne owoce (porzeczki czarne, cytrusy, kiwi), niektóre warzywa (czerwona papryka, pomidory, nać pietruszki, brokuły, jarmuż, szpinak, chrzan czy brukselka). Zawierają substancje bioaktywne, które stymulują odporność organizmu – w tym duże ilości niezbędnej dla ochrony przed chorobotwórczymi mikrobami witaminy C. Jej doskonałym źródłem są również wszelkiego rodzaju kiszonki i inne produkty fermentowane. Ponadto zawierają one inny cenny składnik – kwas mlekowy, który stwarza idealne warunki dla rozwoju korzystnych bakterii jelitowych.

Prebiotyki i probiotyki

Prawidłowa mikroflora jelitowa ma ogromne znaczenie w stymulowaniu odporności. Zapobiega stanom zapalnym i chroni przed wieloma chorobami, dlatego do diety warto włączyć produkty zawierające szczepy bakterii probiotycznych. To wspomniane już kiszonki, a także fermentowane produkty mleczne, tj.: jogurt, kefir, maślanka, mleko acidofilne. Warto zwrócić uwagę także na pokarmy, które, docierając do jelit, stanowią dla „dobrych” bakterii pożywkę i stymulują ich namnażanie. To tzw. prebiotyki, do których zalicza się m.in. inulina, cykoria, karczochy, topinambur.



Nie tylko czosnek

W naszej jesienno-zimowej diecie nie powinno zabraknąć warzyw cebulowych, takich jak: czosnek, cebula, por, szczypior. Prócz cennych witamin (C, A, E) i składników mineralnych (siarka, selen, magnez, żelazo) zawierają tzw. fitoncydy, które wykazują działanie bakteriobójcze i grzybobójcze.

Nie rezygnuj ze śniadania

Tylko dobrze odżywiony organizm jest w stanie skutecznie walczyć z wirusami i zarazkami, które go atakują. Dlatego śniadanie to podstawa diety wzmacniającej odporność. Powinno być rozgrzewające i sycące, najlepiej podane na ciepło. Nie powinno zabraknąć w nim węglowodanów pochodzących z produktów zbożowych oraz białka i wapnia, czyli mleka i jego przetworów. Owsianka, zupa mleczna, grzanki, omlet lub jajecznica to przykładowe posiłki, które wprowadzą organizm na wyższe obroty, zapewnią energię oraz dawkę składników chroniących przez infekcjami.
5 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Piotrek 85.222.68.122 04.10.2018

Jest wiele metod aby zwiększyć odporność organizmu. Przede wszystkim dobrze jest się hartować (prysznic na przemian zimny i ciepły), pić soki wg. receptury na https://terapi soka mi. pl/ stop-gr ypie. Ja  stosuję się do tych zaleceń i w ogóle nie choruję. Dobrze jest ograniczyć spożycie  słodyczy i używek, bo obniżają odporność organizmu. Ale z tego wszystkiego to soki najbardziej wzmacniają odporność organizmy, zwłaszcza sok z buraka, marchwi, cytryny, imbiru i czosnku.

user
renata 89.64.16.228 06.11.2018

Tak, zdrowe odżywianie jest ważne ale za spadek odporności odpowiada niedobór witaminy d i dlatego mega ważne jest żeby uzupełniać tą witaminę jeśli zauważysz u siebie takie  http://www.vigantoletten.pl/objawy  objawy

user
SLABAodpornosc 5.173.33.5 06.11.2018

MI często leciała krew z nosa jak spadała odporność i brałam olej konopny z omega 3 i omega 6 . Teraz mam spokój : https://konopiafarmacja.pl/produkty-konopne/20-olej-konopny-250ml.html

user
Spersonalizowany jadłospis 37.47.225.240 26.02.2019

Ja na nowy rok zdecydowałam się wreszcie wziąć na poważnie za odchudzanie. Trener z siłowni polecił mi Foodwise, a wygląda tak, że cóż… zaufam mu. Akurat był rabat na pakiety, więc sobie kupiłam :D Czuję się o wiele bezpieczniej, kiedy wiem, że dieta, za którą płacę jest spersonalizowanym planem żywieniowym. https://www.foodwise.pl/oferta Teraz nie wyobrażam sobie, żebym mogła wrócić do starych nawyków

user
Janek 85.222.68.122 15.10.2019

Żeby wzmocnić odporność organizmu, to piję soki owocowo-warzywne wg. porad https://www.terapiasokami.pl/odpornosc. Soki wyciskam samodzielnie bo tym ze sklepu nie ufam. Soki traktuję jako uzupełnienie diety. Ogólnie zdrowie mi się znacznie polepszyło i mam więcej energii. Najczęściej piję sok z buraka, selera, marchewki, jabłka i imbiru. Polecam.

nr 28/2020
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium