Życie Podkarpackie nr 46/2019 Życie Podkarpackie nr 46/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 319/2019, Piątek 15 listopada 2019 r., Alberta i Leopolda
Opublikowano
Zdrowie w korzeniu. Dlaczego warto jeść warzywa korzeniowe?
Marchew, buraki, pietruszka czy seler, jak na warzywa korzeniowe przystało, są silnie zakorzenione w naszej tradycji kulinarnej. Od lat goszczą na polskich stołach pod postacią sałatek, sosów, zup czy weków. Nic dziwnego – tanie i łatwo dostępne stanowią doskonałe uzupełnienie diety odpowiedniej dla naszej strefy klimatycznej. Warto jeść je zwłaszcza teraz, kiedy nasze organizmy potrzebują dodatkowych źródeł witamin.

Dostępne przez cały rok warzywa korzeniowe są bogatym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. To prawdziwi multizadaniowcy – usprawniają trawienie, zabezpieczają organizm przed chorobami, dbają o naszą urodę, a do tego wybornie smakują.  Można z nich wyczarować zdrowe i pożywne dania w duchu staropolskich tradycji, ale także nowoczesne potrawy i przekąski, tj. zdrowe chipsy, frytki czy zupy krem.

Czerwone buraki dla lepszej krwi

W surowej postaci czerwone buraki zawierają megadawkę przeciwutleniaczy, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka. Wspomagają m.in. przemianę materii i usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu. Wbrew przekonaniom nie ma w burakach zbyt wiele żelaza, co nie przeszkadza im wykazywać właściwości krwiotwórczych, m.in. ze względu na obecność kobaltu. Czerwono-fioletową barwę nadają burakom betacyjany, które pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. 


Marchew – skarbnica beta-karotenu

Pomarańczowa marchewka to cenne źródło karotenoidów – alfa- i beta-karotenu, luteiny, zeaksantyny. To przeciwutleniacze, które przyczyniają się m.in. do prawidłowego funkcjonowania wzroku (luteina). Dowiedziono, że beta-karoten może zmniejszyć możliwość rozwoju takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego. Zawarte w marchwi pektyny obniżają poziom cholesterolu we krwi i przeciwdziałają miażdżycy. Ze względu na niską kaloryczność jest ulubionym warzywem osób na diecie. 


Pietruszka dla zdrowia nerek

Choć nie każdy lubi smak pietruszki, warto się przemóc i na stałe włączyć ją do swojej diety. Już kilka chwil po spożyciu reguluje procesy trawienne – neutralizuje wzdęcia i gazy. Korzeń pietruszki znany jest z właściwości moczopędnych. Pomaga w problemach z pęcherzem, obrzękami nóg czy nadciśnieniem. Przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu. Dzięki działaniu rozkurczowemu łagodzi bóle menstruacyjne. Jest bogatym źródłem witaminy C i żelaza. 

Smak tradycji

Na nowo odkrywane są ostatnio topinambur i skorzonera, czyli słonecznik bulwiasty i wężymord. Niezwykle popularne w kuchni staropolskiej, na kilkadziesiąt lat zniknęły z książek kucharskich. A niesłusznie. Obydwa warzywa zawierają inulinę, dlatego są polecane diabetykom i osobom odchudzającym się. Topinambur  sprawdzi się w przypadku zaburzeń trawiennych i sercowo-naczyniowych, skorzonera m.in. obniża poziom cukru we krwi, złego cholesterolu, poprawia trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. W komponowaniu codziennego menu nie należy zapominać o selerze i pasternaku. Pierwsze z warzyw m.in. chroni przed zawałem i udarem mózgu oraz wspomaga leczenie łuszczycy, drugie – usprawnia procesy trawienia, zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym, jest zalecane w diecie redukcyjnej. 

Burak ćwikłowy, skorzonera i topinambur.
6 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
zenekblues 5.173.184.18 14.11.2017

tak, to prawda, moja Ziuta mówi mi cały czas że co jak co ale zdrowie to mam w korzeniu

user
Meks 84.10.43.130 15.11.2017

Grunt to jeszcze jeść coś co smakuje. Nie jest problemem wcinać surową marchewkę i chudnąć. Ważne, by mieć jeszcze przyjemność z jedzenia. Ja akurat stosuję taktykę, by gotować smacznie i dodatkowo czuć lekkość podczas treningów.

Na swoim blogu Piaskownica Meksa opisałem ostatnio część z posiłków jakie stosuję. Gdyby ktoś był zainteresowany to zapraszam :) 

user
Malwina 188.146.169.232 16.11.2017

Dobrze jeśc ale jeczcze lepiej pic sok z warzyw korzennych; terapiasokami.pl

user
soia 94.40.75.201 18.11.2017

ZDROWIENATALERZU.PL


ZOSTANWEGE.PL


YOUTUBE.COM - 10 RZECZY KTÓRYCH NAUCZYŁO MNIE BYCIE WEGETARIANINEM

user
soia 94.40.75.201 19:43:53 18-11-2017

YOUTUBE.COM - ZDROWIE SIŁA I SPORT BEZ JEDZENIA MIĘSA

user
marri 80.110.124.137 18.12.2017

Grunt to jeść dobrej jakości produkty-mało kto wie, że sztuczna żywność bardzo przeszkadza w zgubieniu zbędnych kilogramów. Ja przy swojej diecie zatem postanowiłam zainwestować w dobre jedzenie ale też spróbowałam produktów wegetariańskich, sporo w sklepach znajdziecie produktów Sante: https://www.sante.pl/kategoria-produktow/produkty-vege/ łatwiej chudnąć na zdrowym żywieniu, spróbujcie.

nr 46/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium