Życie Podkarpackie nr 33/2017 Życie Podkarpackie nr 33/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 232/2017, Niedziela 20 sierpnia 2017 r., Bernarda i Sobiesława
Opublikowano
Praca i czas wolny przy komputerze? Usiądź odpowiednio
Nasz organizm lubi ruch i zmiany, każda pozycja siedząca jest dla niego pewnym obciążeniem. Tym bardziej warto zwracać uwagę na to, jaką pozycję przyjmujemy. Ułożenie rąk, nóg i bioder jest istotne, zwłaszcza jeśli w pracy za biurkiem lub choćby podczas popołudniowej rozrywki przy komputerze spędzamy długie godziny. Jak przygotować stanowisko pracy radzi fizjoterapeutka Centrum Rehabilitacji w Przemyślu Daria Wielgosz.
fot. Marcin Łabuda

Krzesło

zaopatrzone w:

– regulację wysokości i pochylenia oparcia lub maksymalne wyprostowanie,

– wyprofilowane siedzisko – dopasowane do odcinka udowego nóg,

– wyprofilowane oparcie – dostosowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa,

–  podłokietniki na wysokości blatu.

Podczas pracy stopy powinny być oparte płasko na podłodze, kolana ugięte pod kątem prostym, a plecy oparte o oparcie fotela.

Biurko

powinno mieć:

– poziom blatu dostosowany do naszego wzrostu tak, aby odległość między dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła wynosiła ok. 25 cm,

–  odpowiednio dużo miejsca na fotel i nogi.

Podczas pracy dłonie i łokcie powinny swobodnie spoczywać na biurku, tworząc z osią ciała kąt 90 stopni.

 

Monitor

ustawiony:

– w odległości ok. 40 – 70 cm od nas, z górną krawędzią pod linią oczu,

– ekran pod kątem prostym i delikatnie poniżej linii wzroku, gdy siedzimy w pozycji wyprostowanej.

Podczas pracy kark powinien być lekko pochylony. Obraz nie może znajdować się ani za nisko, ani za wysoko.


Zmieniaj pozycję!

Podczas długotrwałego siedzenia pozycję najlepiej często zmieniać, aby wprowadzić element ruchu do stawów biodrowych i w okolice kręgosłupa. Plecy pozostają wyprostowane, a ułożenie nóg możemy zmieniać co 25 – 40 minut. Na przykład najpierw siadamy z rozłączonymi kolanami, a złączonymi stopami (tworzą trójką). Potem odwrotnie – złączone kolana, a rozłączone stopy. Na zmianę możemy też podkładać coś pod jedną i drugą stopę, by lekko unieść nogi – radzi fizjoterapeutka Daria Wielgosz.
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 33/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium