Życie Podkarpackie nr 46/2017 Życie Podkarpackie nr 46/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 322/2017, Sobota 18 listopada 2017 r., Anieli i Romana
Opublikowano
Latem sięgnij po borówki!
W lipcu rozpoczyna się sezon na jagody. Te drobne niebieskie owoce są nie tylko pyszne, ale przede wszystkim zdrowe. Barwę nadają im związki z rodziny antocyjanów i fenoli, które przeciwdziałają nowotworom oraz wspomagają ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Ponadto regularnie spożywane borówki wzmacniają odporność, wpływają pozytywnie na wzrok, zapobiegają miażdżycy, regulują trawienie i pomagają w walce z bakteriami.

Co zawierają czarne jagody?

Choć są malutkie i niepozorne, kryje się w nich wielka moc. W zaledwie 100 g borówek jest taka ilość przeciwutleniaczy, jaką mają pięć razy większe porcje innych owoców i warzyw. Zawierają ponadto spore ilości witamin (A, C, B, K), minerałów (cynk, mangan, miedź, selen), a także garbniki, procyjanidy, antocyjany, karotenoidy, spore ilości cukrów i pektyny. Poza tym są niskokaloryczne – 100 g tych owoców to tylko 80 kcal.

Naturalny antybiotyk

Z uwagi na wysoką zawartość antyoksydantów i antocyjanów borówki przyczyniają się do odbudowy odporności. Wspomagają walkę z chorobotwórczymi mikrobami. Właściwości bakteriobójcze jagód wykorzystuje się głównie przy leczeniu infekcji wywołanych przez bakterie E.coli oraz w dolegliwościach ze strony układu moczowego. 

Wspomagają układ trawienny

Jagody słyną z tego, że łagodzą bóle brzucha i nudności, działają przeciwbiegunkowo oraz wspomagają leczenie zaparć. Zawarte w jagodach garbniki uszczelniają błony śluzowe żołądka, neutralizują szkodliwe produkty przemiany materii i spowalniają perystaltykę jelit.



Regulują trawienie: suszone działają przeciwbiegunkowo, a surowe pomagają przy zaparciach. Odwar i sok z jagód wiążą toksyny bakteryjne i sole metali ciężkich, dlatego warto spożywać je podczas kuracji oczyszczających organizm.

Dobre dla serca i oczu

Dzięki zawartości mirtyliny borówki włączone do codziennej diety mają pozytywny wpływ na serce oraz funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Ten antyoksydant nie tylko uelastycznia naczynia krwionośne, ale także wraz z żelazem bierze udział w produkcji czerwonych krwinek (przeciwdziałanie anemii).  Ponadto zawarte w jagodach antocyjany wzmacniają naczynia włosowate, czyniąc je nieprzepuszczalnymi dla cholesterolu i tym samym zapobiegając miażdżycy. Wpływają korzystnie również na stan naczyń włosowatych oczu i przyśpieszają regenerację rodopsyny – barwnika obecnego w siatkówce oka, odpowiedzialnego za dobre widzenie po zmroku.

Borówki mają szerokie zastosowanie w kuchni. Idealnie nadają się do przetworów, wypieków czy do jedzenia na surowo.  Na bazie borówek można produkować likiery, nalewki i wina. Często wykorzystuje się je w branży farmaceutycznej i kosmetycznej.

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
WB 83.18.52.190 19.07.2017

...tasiemiec bąblowiec będzie zadowolony :)

Sonda
Czy bierzesz udział w obchodach Święta Niepodległości?
  • Tak, zawsze
  • Tak, czasami
  • Nie, nigdy
nr 46/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium