Życie Podkarpackie nr 41/2017 Życie Podkarpackie nr 41/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 290/2017, Wtorek 17 października 2017 r., Wiktora i Małgorzaty
Opublikowano
Dlaczego warto jeść jarmuż?
Na długo zapomniany, przebojem wdarł się na nasze stoły – podbił serca zwolenników zdrowej diety, został doceniony przez polskie gospodynie. Jest smaczny i zdrowy, łatwo go przyrządzić na surowo lub po obróbce termicznej. Jarmuż to warzywny hit ostatnich miesięcy!

Kędzierzawe, soczyście zielone lub zabarwione fioletem liście jarmużu znajdują się na samym szczycie listy superfoods, czyli superżywności. Mają w sobie tyle cennych dla zdrowia, odżywczych składników, że śmiało mogłyby obdarować nimi inne warzywa. Jarmuż zawiera megadawkę witaminy K, spore ilości witamin C, E, B, prowitaminy A. Z minerałów – wapń, żelazo, magnez, potas, miedź i mangan. Oprócz tego: sporo błonnika, cenne antyoksydanty i fitoskładniki. Na dodatek jest dietetyczny – 100 gram jarmużu to zaledwie 49 kcal!

Z pożytkiem dla zdrowia


Warto włączyć jarmuż do jadłospisu, bo jego wartości zdrowotne są nie do przecenienia. Dzięki obecności znacznych ilości sulforafanu przeciwdziała powstawaniu niektórych rodzajów nowotworów (żołądka, jelita grubego, płuc, prostaty, pęcherza moczowego, piersi), co potwierdzono badaniami. Zawiera więcej żelaza niż wołowina (aż 1,7mg/100 g), dlatego skutecznie zapobiega anemii. Oczyszcza organizm z toksyn oraz usprawnia metabolizm. Ponadto chroni przed chorobami układu krążenia i serca (obniża poziom „złego” cholesterolu oraz działa przeciwzakrzepowo), ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Korzystnie wpływa na stan kości, zębów, skóry i oczu. Do diety powinny włączyć jarmuż osoby o obniżonej odporności, kobiety w ciąży, rekonwalescenci; każdy, kto chce zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów.

Kuchenne inspiracje


Jarmuż to bliski kuzyn brokułów, kalafiora czy brukselki. Można przyrządzać go na wiele sposobów: podawać na surowo, wyciskać z niego sok, miksować liście w zielonych koktajlach, podsmażać, przygotowywać na parze, blanszować, gotować, a nawet piec. Smakiem niektórym przypomina kapustę, innym – szpinak, choć bardziej wyrazisty. W zależności od odmiany może być pikantny, z lekką goryczką, a nawet słodkawy. Ma swoje stałe miejsce w kuchniach holenderskiej, portugalskiej czy brazylijskiej. Zajadają się nim mieszkańcy Afryki Południowej, a japończycy przyrządzają z niego sok, znany jako aojiru, który jest popularnym suplementem diety.

Jajka sadzone na jarmużu, odrobina pikantnej papryki... mmm! Palce lizać!

Dostępny przez cały rok


Sezon na jarmuż trwa od września do listopada. Wtedy warto kupować go od lokalnych dostawców, wybierając listki młode i jasnozielone, które będą doskonale smakować na surowo. Duże i twarde lepiej nadają się do dań na ciepło. W pozostałych miesiącach jarmuż bez problemu kupimy w większych sklepach. Jeśli natomiast nie przepadamy za jego smakiem, w sklepach zielarskich czy ekologicznych możemy zaopatrzyć się w jarmuż suszony i sproszkowany lub suplementy na jego bazie.

2 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Olala 94.254.146.143 25.05.2017

Uwielbiam jarmuż! Polecam bardzo wyczerpujący wpis na jego temat z gotowymi przepisami :) Wypróbowałam już chyba wszystkie

user
bazyl 89.64.42.177 29.05.2017

Kiedyś jadłem jarmuż, jakoś nie koniecznie mi przypadł do gustu mimo że lubię zdrowe produkty takie jak np otręby czy inne wieloziarniste produkty, smakuje mi też szpinak i sałata,  staram się odżywiać racjonalnie.

nr 41/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium