Życie Podkarpackie nr 21/2017 Życie Podkarpackie nr 21/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 144/2017, Środa 24 maja 2017 r., Joanny i Zuzanny
Opublikowano
Zmień dietę i pokochaj swoją skórę na nowo
Stan skóry odzwierciedla to, co aktualnie dzieje się w naszym ciele. Wypryski, suchość, zaczerwienienie albo nadmierne przetłuszczanie się to często coś więcej niż zwykłe defekty kosmetyczne. Ukrywanie ich pod makijażem to działanie bardzo powierzchowne i zupełnie nieefektywne, bo prawdziwe przyczyny często tkwią wewnątrz naszego organizmu.

Na stan zdrowia wpływa wiele czynników – styl życia, miejsce zamieszkania, rodzaj wykonywanej pracy, aktywność fizyczna, pakiet genów, który otrzymaliśmy od rodziców, ale również to, co każdego dnia ląduje na naszym talerzu.

  Odżywiaj skórę od środka

Wbrew temu, co mówią slogany reklamowe kosmetyków, piękna, promienna skóra jest przede wszystkim efektem spożywania pokarmów dobrych, zdrowych i pełnowartościowych, nieprzetworzonych, a bogatych w naturalne witaminy, minerały, białko i zdrowe tłuszcze. Które z nich są szczególnie ważne dla skóry?

Witamina A, która reguluje procesy wzrostu komórek, redukuje drobne linie i zmarszczki, chroni przed trądzikiem, fotostarzeniem i przesuszaniem, reguluje także wydzielanie sebum. Znajduje się m.in. w: słodkich ziemniakach (bataty), podrobach, szpinaku, marchwi.
Witamina B (zwłaszcza B6 i B12) zapobiega m.in. odwodnieniu skóry, niszczeniu cennych komórek, ma także działanie przeciwzapalne. Bogatym jej źródłem jest tuńczyk, ciecierzyca, watróbka wołowa, banany.
Witamina C jest niezbędna w produkcji kolagenu i regeneracji mikrouszkodzeń skóry. Kiszonki, cytrusy, truskawki, a także papryka, brokuły i kiwi to jej naturalne źródła.
Witamina D przyczynia się do usuwania przebarwień, drobnych zmarszczek, trądziku. Wytwarzana samodzielnie przez nasz organizm pod wpływem ekspozycji na światło słoneczne. Znajduje się w żółtku jaj, rybach morskich (tj. łosoś, sardynki).
Witamina E zwana witaminąa młodości spowalnia procesy starzenia skóry. Jej źródłem są m.in. migdały, arachidy, orzechy włoskie, a także produkty pełnoziarniste.
Cynk wspomaga wzrost paznokci, włosów, chroni przed fotouszkodzeniami i łagodzi stany zapalne. Znajduje się w naturalnych jogurtach, wołowinie czy orzechach nerkowca.
Wapń reguluje procesy wzrostu komórek skóry. Jego źródłem są: sardynki, jarmuż, mleko, jogurt czy łosoś.
Selen niweluje niszczące działanie promieni ultrafioletowych, chroni przed rakiem skóry. Znajduje się w orzechach brazylijskich, brązowym ryżu, mięsie ryb (sardynki, tuńczyk, halibut).

Skóra to największy organ naszego ciała. Wyspecjalizowany zespół tkanek, który spełnia wiele ważnych funkcji, m.in. chroni narządy wewnętrzne przed uszkodzeniem, utrzymuje wodę wewnątrz organizmu, reguluje jego temperaturę, chroni przed patogenami; pomaga utrzymać ciało w naturalnej równowadze. Wzbogacając swoje codzienne menu we wskazane produkty, nie zapominaj, że jednocześnie należy ograniczyć pokarmy syntetyczne, wysokoprzetworzone, naszpikowane cukrem i chemią. Wszystkie te, które w najlepszym wypadku nie są pozbawione cennych wartości odżywczych, a w najgorszym – mają skutki uboczne i niszczą twoje zdrowie.

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
Sonda
Kiedy musisz skorzystać z pomocy lekarza specjalisty, to...
  • Decyduję się na NFZ, czekam w kolejce
  • Nie czekam, idę do lekarza prywatnie
  • To zależy. Raz NFZ, raz prywatnie
nr 21/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium