Życie Podkarpackie nr 12/2017 Życie Podkarpackie nr 12/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 86/2017, Poniedziałek 27 marca 2017 r., Lidii i Ernesta
Opublikowano
Dlaczego warto jeść kiszonki?
Niskokaloryczne, bogate w naturalną witaminę C, błonnik oraz ważne bakterie fermentacji mlekowej. Pomogą uporać się z kacem, problemami trawiennymi, wspomogą odporność. Doskonale znane w naszej kuchni kiszonki warto jeść zwłaszcza wtedy, kiedy dostęp do świeżych warzyw jest ograniczony.

Kiszonki, podobnie jak mrożonki, doskonale zastępują świeże warzywa. Choć najpopularniejsze w Polsce są kiszone ogórki czy kapusta, kisić można prawie wszystko – większość warzyw (m.in. papryka, burak, cebula, kukurydza, pomidor, patison), grzyby, a także niektóre owoce. Na przykład popularne u naszych wschodnich sąsiadów kiszone jabłka czy śliwki będą ciekawym dodatkiem do dań mięsnych.

Skarbnica zdrowia


Zawarte w kiszonkach składniki gwarantują doskonałe zdrowie i szczupłą sylwetkę. Dzięki procesom fermentacji zmniejsza się udział węglowodanów w produktach – stają się mniej kaloryczne i lepiej strawne. Zachowana jest przy tym większość cennych witamin (zwłaszcza A, C, B1, B2, B3) i minerałów (żelazo, magnez, wapń, fosfor i potas oraz cynk). To ponadto źródło błonnika pokarmowego, kwasu mlekowego, acetylocholiny i bakterii fermentacji mlekowej. 

 



Błonnik wypełnia żołądek, daje uczucie sytości oraz poprawia pracę jelit, zapobiegając zaparciom. Kwas mlekowy jest niezwykle cennym, naturalnym probiotykiem – wzmacnia odporność organizmu, posiada właściwości oczyszczające i odtruwające organizm. Przy udziale bakterii mlekowych reguluje poziom mikroflory jelit i wspomaga trawienie. Acetylocholina natomiast działa korzystnie na układ nerwowy i krwionośny.

Kiszone pomidory cenione są przez naszych sasiadów zza wschodniej granicy. Ciekawe w smaku, przydadzą się do duszenia mięs, na kiszoną zupę pomidorową i do pieczonych mięs na zimno.

Włącz je do jadłospisu!


Kiszonki najlepiej spożywać na surowo, w postaci soków czy surówek. W trakcie podgrzewania zmniejsza się ich wartość odżywcza oraz zawartość korzystnej mikroflory. Badacze dowiedli, że spożywane regularnie łagodzą objawy stresu, depresji oraz pomagają w problemach ze snem. Włączenie ich do codziennego menu sprzyja koncentracji oraz w dłuższej perspektywie poprawia funkcjonowanie mózgu, chroni przed demencją starczą oraz chorobą Alzheimera. Istnieją doniesienia, że spożywanie kiszonej kapusty, dzięki izotiocyjanianom, może zmniejszać ryzyko rozwoju nowotworów.

Czy kiszonki mogą szkodzić?


Kiszonki zawierają dużo soli, która w nadmiarze nie sprzyja ani zdrowiu, ani figurze. Z umiarem powinny spożywać je osoby ze zdiagnozowanym nadciśnieniem tętniczym oraz chorobami układu trawiennego. Osoby uczulone na surowe warzywa (np. paprykę), nie powinny ich spożywać także w postaci kiszonej.

 
artykuł premium
Przeczytałeś tylko fragment tekstu.
Chcesz mieć dostęp do pełnej treści tego i wszystkich
innych artykułów na Życie.pl?
Przejdź na wersję Premium
już od 5,99 zł miesięcznie
Masz już wykupiony dostęp? zaloguj się
Co otrzymasz w wersji Premium?
Dostęp do pełnych wersji wszystkich artykułów
Dostęp do e-wydań
Dostęp do ogłoszeń drobnych z gazety Życie Podkarpackie
Rabaty przy prenumeracie
Dowiedz się więcej
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
Sonda
Czy po zmianie przepisów zauważyłeś wzmożoną wycinkę drzew w Twojej okolicy?
  • Tak, tną na potęgę
  • Drobne zmiany, raczej kosmetyczne
  • Nie zauważam zmian
nr 12/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium