Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 341/2016, Wtorek 6 grudnia 2016 r., Mikołaja i Emiliana
Opublikowano
Zadbaj o kolana
Biegasz? Dużo jeździsz na rowerze? A może wręcz przeciwnie – jesteś typem kanapowca i stronisz od sportu? W obydwu przypadkach cierpią twoje kolana. Pomimo solidnej budowy stawy kolanowe w największym stopniu narażone są na kontuzje. Każdego dnia mają sporo pracy do wykonania – utrzymują ciężar ciała i amortyzują każdy krok. Co szkodzi kolanom, a co pomaga?

Nadwaga, szpilki i lenistwo

Wprawdzie kochanego ciała nigdy za wiele, ale każdy nadprogramowy kilogram odbija się na kondycji kolan. Przeciążone szybciej się zużywają, bolą i rwą, z czasem mogą odmawiać posłuszeństwa. Nadwaga i otyłość, to obok zaawansowanego wieku, przebytych urazów czy złamań, główne przyczyny rozwoju choroby zwyrodnieniowej. Na kolana źle wpływa także chodzenie w butach na twardej i cienkiej podeszwie oraz uwielbianych przez kobiety szpilkach. Wysoki obcas powoduje nieustanne napięcie mięśni prowadzące do zwiększonego ucisku na stawy kolanowe. Cienka podeszwa natomiast nie zapewnia praktycznie żadnej amortyzacji. Jakie powinno być codzienne obuwie? Przede wszystkim wygodne. Nie uciskające stopy, z miękką wyściółką i grubszą, w miarę elastyczną podeszwą wykonaną np. z gumy. Najzdrowszy jest obcas niewysoki ok. 2, 3-centymetrowy. Kochasz szpilki? Nie musisz z nich całkowicie rezygnować – zakładaj je na wielkie wyjścia. Komfort stopy i kolan zwiększysz dzięki silikonowym wkładkom dostępnym w sklepach obuwniczych, drogeriach i aptekach. 

Sport? Tak! Ale z umiarem

Nie bez znaczenia dla zdrowia kolan są również nasze codzienne nawyki. Siedzący lub stojący tryb pracy, brak aktywności fizycznej lub nadmierne forsowanie organizmu, dźwiganie ciężarów przyczyniają się do problemów z kolanami. Najlepszy dla kolan jest ruch połączony z odpoczynkiem. Wybrany rodzaj aktywności nie powinien nadmiernie obciążać stawów. Korzystne są spacery (30 – 40 minut dziennie), nordic walking, jazda na rowerze po płaskim terenie, nieforsowne bieganie, pływanie. Ważne, aby każdy rodzaj aktywności poprzedzić kilkuminutową rozgrzewką – brak przygotowania może skończyć się kontuzją. Intensywność wysiłku dostosuj do swojej kondycji. 

Kiedy udać się do lekarza? Jeśli zdarza ci się sporadycznie przeciążyć kolana, wystarczy zimny okład i odpoczynek. Jeśli pomimo tego kolano boli, sztywnieje, jest zbyt ciepłe lub pojawił się obrzęk wizyta u specjalisty może okazać się nieunikniona. Czym prędzej udasz się do lekarza pierwszego kontaktu lub ortopedy, tym większe masz szanse na przywrócenie pełnej sprawności kolana. 

1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
ddf 83.18.52.190 01.12.2016

Tylko herbata YUNAN pomoże !!!

Jak mówi przysłowie:

Kto pije Yunana

Ma zdrowe kolana

nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę