Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 346/2016, Niedziela 11 grudnia 2016 r., Damazego i Waldemara
Opublikowano
Bieganie – nałóg, który czyni mocniejszym [zdjęcia]
Każda motywacja jest dobra, żeby rozpocząć przygodę z bieganiem. Zazwyczaj dla początkujących jest to chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, poprawy kondycji i zadbania o własne zdrowie.
Bieganie to forma aktywności szczególnie korzystna dla osób zapracowanych, gdyż biegaczy nie ograniczają godziny otwarcia klubu (siłowni, pływalni, kortu), możliwości czasowe osób, z którymi gra się w gry zespołowe, czy dojazdy do miejsca treningu. Biegać można i samodzielnie i w grupie, o każdej porze i w niemal każdych warunkach atmosferycznych. Wystarczy chcieć!

– Osobom, które dopiero planują rozpocząć regularne bieganie, doradzamy marsz przeplatany truchtem. Na przykład 5 minut marszu na zmianę z dwuminutowym biegiem. Gdy już oswoimy się z regularnym wysiłkiem, możemy stopniowo zmieniać proporcje, czyli zwiększać czas biegu kosztem marszu. Niech główną zasadą dla początkujących będzie to, żeby wrócić do domu z niedosytem i mieć chęć na następny trening. Po dwóch – trzech tygodniach przyzwyczajenia organizmu do regularnego wysiłku, możemy zacząć  trening, a każde kolejne wyjście, by potruchtać lub zrealizować plan treningowy, to darmowa dawka endorfin, czyli hormonów szczęścia – zachęca Marek Żuk ze specjalistycznego sklepu biegacza Szafa Biegacza.

Postaw na profesjonalny trening

Poprzez regularne bieganie usprawniamy działanie układu krwionośnego, wzrasta gęstość kości, a wszystkie tkanki stają się bardziej odporne na uszkodzenia. Poprawia się ogólna odporność organizmu. Dodatkowo bieganie odpręża i pozwala łatwo rozładować stres, którego w naszym życiu z pewnością nie brakuje. Można powiedzieć, że bieganie „uwalnia umysł”, sprawia, że łatwiej nam oderwać się od problemów – przemyśleć i uporządkować sprawy dnia codziennego. – Osoby, które biegają regularnie, zachęcamy do skorzystania z profesjonalnych planów treningowych, których oferta w Internecie i w literaturze fachowej jest bardzo bogata. Określenie celu sprawia, że dłużej utrzymujemy motywację, umożliwia też weryfikację efektów naszego treningu. Do biegania warto przygotować się dobrze od strony logistycznej – zaznacza M. Żuk.

Przeczytaj również: Biegam, bo lubię. Porady dla początkujących.

Pamiętaj o odpowiedniej odzieży

Na początek nie trzeba zbyt wiele: podstawą są dobre obuwie i wygodna odzież, odpowiednia do warunków atmosferycznych. W porównaniu z innymi dyscyplinami, bieganie jest sportem wymagającym stosunkowo niewielkich nakładów finansowych. – Nie polecamy eksperymentowania z przypadkowym obuwiem, gdyż w przypadku używania obuwia nieprzeznaczonego do biegania mogą pojawiać się kontuzje, przede wszystkim: bóle piszczeli, kolan czy ścięgien Achillesa. W celu zakupu odpowiedniego obuwia warto wybrać się do specjalistycznego sklepu, w którym sprzedawca będzie w stanie doradzić właściwy model buta, gdyż obuwie powinno być dobrane indywidualnie do budowy stopy, wagi biegacza, ilości przebieganych tygodniowo kilometrów czy tempa biegu. Dodatkowo wydane środki pozwolą nam na kontynuowanie biegania nawet w złych warunkach pogodowych, gdyż, jak mawiają miłośnicy biegania: „nie ma złej pogody, jest tylko zła odzież” – zaleca M. Żuk. Każdy, kto posmakował biegania przyzna, jak wiele frajdy i satysfakcji daje zrobienie czegoś dobrego dla swojego zdrowia i to na łonie natury. A że czasem deszcz czy mróz... Tylko uprzedzamy: bieganie uzależnia! 




tagi: bieganie, jogging, bieganie w zimie, bieganie odchudzanie, trening biegowy
7 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
345 95.49.225.65 29.03.2015

Tiaaa . biegaj sobie po deptaku nad Sanem wyłożonym kostką brukową a za kilka miesięcy będziesz stałym bywalcem ortopedy i reumatologa . Zły był asfalt ?

user
nawko 46.113.200.251 12.04.2015

Ja tam nie mogę biec dłużej niż 5 minut:)

user
Nika 77.253.209.184 10.04.2016

A ja bardzo lubię biegać, to poprawia nie tylko kondycje ale i samopoczucie, ale trzeba pamiętać właśnie o odpowiedniej odzieży i butach. Niedawno w http://sneakr.pl/ kupiłam sobie nowe adidasy New Balance, ktore moim zdaniem są najwygodniejsze ze wszystkich.

user
daria123 91.238.56.50 28.06.2016
na początku też mi było ciężko złapać dobrą formę sporo mi w tym pomogły książki do biegania które zamawiałam na http://lovebooks.pl/359/Sport.htm a dokładnie "Biec albo umrzeć" napisaną przez mistrza w skyrunningu, to bardzo inspirująca książka którą wszystkim polecam
user
Waldek33 83.24.243.44 24.07.2016

Ja nie lubię biegać. Co nie oznacza, że jestem jakimś paralitykiem i się nie ruszam. Uwielbiam jeździć na rowerze, rolkach, a zimą na nartach. Nie rozumiem skąd nagle taka moda właśnie na bieganie. Ze Stanów? Jak wszystko?

user
Jagusia 91.233.205.234 26.08.2016

Można biegać, ale trzeba się przygotować, porozciągać, poćwiczyć , zaczynać od krótkich dystansów. No i przede wszystkim trzeba koniecznie mieć odpowiednie bury i ubranie oddychające. Najlepiej takie jak to: http://sklepgwinner.pl/


user
MaggiM 46.165.236.109 23:06:59 28-08-2016

Zajrzałam do tego sklepu sklepgwinner, to dobrej jakości odzież sportowa. Do biegania dobre wydają się leginsy Climaline  Dobre też na rower, siłownię, jogging, fitness jogę itp. Długie nogawki idealnie przylegają do nóg. Miękka, elastyczna i oddychająca dzianina odprowadzająca wilgoć z powierzchni skóry, pozostawiając ją suchą nawet w czasie intensywnego wysiłku fizycznego to co jest niezbędne do uprawiania sportu.

nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium