Życie Podkarpackie nr 21/2017 Życie Podkarpackie nr 21/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 145/2017, Czwartek 25 maja 2017 r., Urbana i Grzegorza
Opublikowano
Dynia w roli głównej
Popularność dyni w Polsce z roku na rok wzrasta. Doceniana jest nie tylko za smak i różnorodne wykorzystanie w kuchni, ale również za wyjątkowe właściwości odżywcze.
Dynia zawiera m.in. potas, wapń, fosfor, magnez oraz żelazo. Znaleźć w niej można również śladowe ilości selenu, miedzi, manganu czy cynku. W miąższu znajdują się witaminy A, E i K oraz C i witaminy z grupy B. Dynia charakteryzuje się również wysoką zawartością karotenów. Pestki dyni są z kolei źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i związków z grupy fitosteroli.

Smakuje i odchudza

Dynia polecana jest szczególnie osobom, które dbają o linię – 100 g zawiera tylko 30 kcal. Można ją więc jeść bez wyrzutów sumienia. Idealnie sprawdza się jako danie główne w postaci zupy krem, kotletów czy frytek, a także jako składnik ciast oraz deserów. Regularne spożywanie dyni obniża poziom złego cholesterolu. Dzięki dużej zawartości potasu dynia pozytywnie wpływa na gospodarkę wodną organizmu i wspomaga funkcjonowanie nerek.

Dla zdrowia i urody

Witaminy C i E zawarte w dyni wspomagają układ immunologiczny, a błonnik reguluje pracę jelit, pobudza procesy trawienne oraz oczyszcza organizm. Według badań fitosterole zawarte w pestkach dyni hamują powstawanie stanu zapalnego gruczołu krokowego. Dynia opóźnia procesy starzenia oraz pozytywnie wpływa na stan skóry. Beta karoten jest silnym przeciwutleniaczem, który chroni organizm przed wolnymi rodnikami.

O tym nie zapominaj

Kupując dynię, należy wybierać ciężkie warzywa o symetrycznym kształcie. Dynię należy przechowywać w suchym i chłodnym miejscu. Przygotowując do spożycia, należy pamiętać, aby w pierwszej kolejności odciąć wierzch, przeciąć na pół, a następnie usunąć wszystkie pestki oraz włóknisty miąższ.
1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
dea 188.146.172.64 02.12.2016

za dynia akurat nie przepadam ale uwzględniam ją w diecie nawet teraz kiedy już zaparcia mi nie dokuczają, minęły po dicopegu bardzo szybko

Sonda
Kiedy musisz skorzystać z pomocy lekarza specjalisty, to...
  • Decyduję się na NFZ, czekam w kolejce
  • Nie czekam, idę do lekarza prywatnie
  • To zależy. Raz NFZ, raz prywatnie
nr 21/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium