Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 345/2016, Sobota 10 grudnia 2016 r., Julii i Daniela
Opublikowano
Rozmowa z komputerem? To pestka!
Kiedyś rozumienie języków programowania było umiejętnością ekskluzywną, obecnie nie brakuje kursów i zajęć dodatkowych na różnych poziomach nauczania. „Za kilka lat oprócz języka polskiego i angielskiego powinniśmy w szkole uczyć trzeciego języka: programowania” – postulował kiedyś Michał Boni, były minister cyfryzacji.

Dlaczego warto uczyć malucha programowania?

1. Jest potrzebne na każdym kroku

Tablety, komputery, laptopy, smartfony są dla dzieci na porządku dziennym. Wykorzystują je do rozrywki, edukacji, na co dzień też konwersują za pomocą portali i komunikatorów, używając uatrakcyjniających rozmowę znaczników. Gry i zabawki coraz częściej są interaktywne, wymagające projektowania, konstruowania i kodowania.

2. Daje umiejętności praktyczne

Wszelakie technologie żywo wkraczają w ich życie, stają się ogólnodostępne: programują alarm w domu, oświetlenie, telewizor. Dziecko to, czego się nauczy, może używać na co dzień. Ta umiejętność komunikowania się ze zdobyczami techniki to dla dzieci jak posiadania supermocy.

3. Uczy myślenia logicznego

Dzieci chętnie się uczą, jak coś działa, by łatwiej i z satysfakcją funkcjonować w świecie, który w pewnym stopniu mogą kreować. Myślenie algorytmiczne pozwala im odkryć sposób działania rozmaitych rzeczy  i wyrażenie tego w taki sposób, by był zrozumiały dla komputera. 

Obcowanie z nowoczesnymi technologiami w dzieciństwie pozwoli płynnie wejść w ich świat w przyszłości, a może nawet kiedyś mieć wpływ na ich rozwój.

4. Łączy przyjemne z pożytecznym

Konsekwencją emocjonującej zabawy dzieciaków jest rozwijanie kreatywnego myślenia i nauki przedmiotów ścisłych, logicznego myślenia i umiejętności łączenia faktów. Dopóki sprawia im to frajdę, nie tracą zapału.

4. Pobudza do działania

Programowanie to język o przyjazny dla dzieci interfejsie obrazkowym, pozwalającym im natychmiast obserwować rezultat swej pracy, co stanowi pozytywny bodziec do dalszych działań. Dziecko od razu widzi, czy udało się powiększyć rozmiar czcionki, pochylić ją, czy zaprogramowana roślina rośnie, dane urządzenie wykonuje komendy…

5. Bo roboty to przyszłość

Dziś roboty to już nie swoiści rzemieślnicy, wykonujący jedynie wyuczone zadania, ich możliwości przetwarzania danych są na coraz wyższym poziomie, przejmują zatem obowiązki wymagające kreatywności. Ale wcześniej ktoś musi je zaprogramować.

6. Aby zapewnić im przyszłość

Posługiwanie się nowymi technologiami będzie kluczową kompetencją w życiu zawodowym i społecznym przyszłych pokoleń, a obecnie cierpimy na deficyt programistów.

Zainwestuj w rozwój dziecka

Specjaliści przekonują, że proste formy kodowania można z powodzeniem wprowadzać już w nauczaniu przedszkolnym, bo dzieci uczą się chętnie i z radością eksperymentują. Na zajęcia kodowania zapisać można dzieci w każdym wieku. – To, czego będą się uczyć, to najogólniej sposób komunikowania się z komputerem. Celem prowadzonych przez nas zajęć jest uruchamianie pokładów kreatywności drzemiących w dziecku, ale także uczenie myślenia projektowego, kreatywności, umiejętności pracy w grupie i konsekwencji w działaniu. Tego właśnie wymaga kodowanie. Zajęcia te łączą przyjemne z pożytecznym, dzięki uczestnictwu w naszych zajęciach nauka ścisłych przedmiotów  staje się prostsza, ponieważ dzieci posiadają nadzwyczajną motywację wynikającą z połączenia nauki z jedną z największych pasji dzisiejszych młodych ludzi – grami komputerowymi – zachęca Marek Zawadzki z przemyskiej Akademii Kodowania.



tagi: kodowanie, programowanie, rozwój dziecka
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium