Życie Podkarpackie nr 49/2016 Życie Podkarpackie nr 49/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 345/2016, Sobota 10 grudnia 2016 r., Julii i Daniela
Opublikowano
Mały poliglota. Kiedy posłać dziecko na angielski?
Małe dzieci wykazują naturalną i swobodną umiejętność przyswajania języków obcych. Te unikalne predyspozycje znajdują odzwierciedlenie w badaniach naukowców, którzy udowodnili, że dzieci w wieku od 4 do 8 roku życia posiadają optymalnie przystosowany do naśladowania oraz tworzenia nowych dźwięków aparat mowy.
Dziecko jest w stanie nauczyć się kilku języków obcych w stopniu zbliżonym do języka ojczystego, jeśli rozpocznie naukę odpowiednio wcześnie

Wiek krytyczny

Maluchy przyswajają materiał językowy, wykorzystując dwie półkule mózgowe, dlatego okres dzieciństwa, nazwany również „wiekiem krytycznym”, jest niezwykle istotny w nauczaniu języków obcych. Jest to bowiem czas, gdy pewne umiejętności powinny zostać przyswojone, by efekt naturalnej mowy i użycia języka został osiągnięty. – Na skutek niezwykłej plastyczności umysłowej oraz elastyczności fonetycznej i słuchowej dzieci są w stanie uczyć się wielu języków jednocześnie. Co więcej, nauka drugiego i kolejnego języka obcego w znaczący sposób podnosi poziom intelektualny i stymuluje ogólny rozwój dziecka, ponieważ znacząco wpływa na rozwój mózgu poprzez rozwijanie w korze mózgowej połączeń odpowiedzialnych za ogólną inteligencję. Niestety umiejętność naturalnej gotowości do przyswajania języków zanika bezpowrotnie w wieku lat 12 w wyniku procesu lateralizacji, czyli podziału i specjalizacji półkul językowych. Rozpoczynanie nauki języka obcego w wieku lat 13 jest więc procesem zdecydowanie opóźnionym, ponieważ krtań staje się zdecydowanie słabiej elastyczna, a mózg mniej plastyczny – mówi Marzena Semeniuk, dyrektorka Centrum Języków Obcych Student. Rodzice powinni pamiętać, jak ważne jest maksymalne wykorzystanie potencjału drzemiącego w małych uczniach oraz systematyczne zachęcanie dzieci do uczenia się wielu języków od najmłodszych lat.

Dzieci się uczą całym sobą

Kolejnym czynnikiem wpływającym na znakomite wyniki językowe osiągane przez przedszkolaków jest wewnętrzna motywacja wynikająca z potrzeby interakcji z otoczeniem. – Ważne, by podtrzymywać tę motywację i świadomość osiągnięcia sukcesu, ponieważ mały uczeń powoli buduje poczucie własnej wartości, wiary we własne możliwości językowe oraz zaczyna zdawać sobie sprawę z zależności pomiędzy działaniem a efektem – podkreśla M. Semeniuk. Dzieci postrzegają umiejętności językowe jako narzędzie do komunikowania się w sytuacjach codziennych, np. związanych z rodziną, posiłkami, kolorami, zajęciami sportowymi, życiem przedszkolnym i zabawami.  Wystarczy stworzyć, za pomocą odpowiednich materiałów dydaktycznych (tj. pomoce wizualne
oraz odpowiednio wyposażone sale lekcyjne) właściwą sytuację językową, aby wykorzystać naturalny potencjał maluchów do uczenia się języków. – Pragnienie uczestniczenia w życiu społecznym oraz komunikowania się z rówieśnikami powoduje, że dzieci wykorzystują do nauki cały swój potencjał odkrywczy, jakim dysponują, czyli zmysły słuchu, wzroku, węchu, dotyku, smaku, ruchu i mimiki, po prostu uczą się całym sobą. Dlatego niezbędnym czynnikiem wysokich rezultatów jest zastosowanie wielostronnych form aktywności językowej w postaci rysowania, kolorowania, wycinania, klejenia, recytowania wierszyków, śpiewania, rymowanek, wyliczanek, odgrywania scenek teatralnych oraz zabaw ruchowych – zaznacza M. Semeniuk.

Zabawa w powtarzanie

Małe dzieci to specyficzna grupa wiekowa, która przyswaja język za pomocą słuchania i mówienia bez możliwości pisania oraz czytania. W praktyce oznacza to wprowadzanie materiału językowego poprzez opowiadania, bajki, historyjki, rymowanki, wiersze, piosenki. – Małe dzieci charakteryzuje szybkie zapamiętywanie słownictwa i całych struktur, ale również szybkie zapominanie wprowadzonego materiału językowego. Dlatego absolutną koniecznością jest stosowanie wielokrotnych powtórzeń, które powinny przyjmować atrakcyjne dla dzieci formy. Co więcej, małe dzieci potrafią skoncentrować się zaledwie przez krótką chwilę, niezbędne są więc częste zmiany aktywności oraz wprowadzenie różnorodnych bodźców podtrzymujących ich uwagę – takich jak obraz, dźwięk oraz ruch. Maluchy charakteryzuje też nieustanna potrzeba zabawy i aktywności fizycznej, dlatego w nauce języka powinny dominować przede wszystkim gry i zabawy językowe, nauka powinna być oparta na wykorzystaniu wszystkich zmysłów oraz wprowadzaniu elementów językowych wymagających reagowania całym ciałem – tłumaczy M. Semeniuk.

2 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
103.14.27.6 17.12.2015

Children are quick learner for everything.  They also  learn foreign language by Skype example here:http://www.kluczdokariery.pl/edukacja/strefa-studenta/ciekawostki-i-rozmaitosci/art,87,do-you-speak.html. this is very helpful for all of us

user
Włochhh 151.31.59.122 18.10.2016

Poliglota - super sprawa. Można się wiele doweidzieć tu: 

http://jezyki.studentnews.pl/s/142/32167-Jezyki-obce-newsy/4073891-Do-you-speak.htm

nr 49/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium