Życie Podkarpackie nr 45/2019 Życie Podkarpackie nr 45/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 315/2019, Poniedziałek 11 listopada 2019 r., Bartłomieja i Marcina
Opublikowano
Jak mieć więcej czasu? Poradnik dla wiecznie zabieganych
Pobudka po piątej drzemce w telefonie, śniadanie w pośpiechu, biegiem do pracy, wszystko na ostatnią chwilę? Twoja lista zadań nieustannie się wydłuża, a doba jakby coraz krótsza? Sprawdź, jak sprostać wszystkim zadaniom i znaleźć chwilę dla siebie!
Efektywne zarządzanie czasem to proces, który wymaga systematyczności i dyscypliny. Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby ułatwić sobie ich wypracowanie.

Planuj z głową i przewiduj

Próbujesz zaplanować obowiązki na cały dzień? Uważaj! Kiedy nie wiesz, ile potrzebujesz czasu na wykonywanie danej czynności, łatwo możesz wpaść w pułapkę i zaplanować więcej, niż realnie jesteś w stanie zrobić. A wiesz doskonale, że nic tak nie demotywuje, jak plany niemożliwe do realizacji. Aby tego uniknąć, przez tydzień notuj wszystkie realizowane w ciągu dnia zadania wraz z godzinami ich rozpoczęcia i zakończenia. Pod koniec tygodnia przeanalizuj i uśrednij wyniki. To pomoże ci precyzyjnie określić, ile czasu potrzebujesz na daną czynność. Pamiętaj jednak, aby nie wypełniać całego dnia obowiązkami. Weź pod uwagę nieprzewidziane sytuacje, dodatkowe zadania i rozmaite spontaniczne działania – zarezerwuj na nie ok. 40 procent dostępnego czasu. Pozostałe 60 procent możesz zaplanować co do minuty!

 

Efektywność w pracy

Pracujesz? Skup się. Naukowcy obliczyli, że za każdym razem, gdy odrywamy się od pracy, tracimy ok. 15 minut, by znów się w nią wdrożyć. Pamiętaj jednak, że maksymalna koncentracja, dłuższa niż 90 minut, wiąże się ze spadkiem produktywności. Po tym czasie wskazana jest krótka przerwa na podładowanie akumulatorów.


Poznaj i stosuj zasadę 80/20: zaledwie 20 proc. rzeczy, które robisz, przynosi 80 proc. zadowolenia, dlatego skoncentruj się na tych 20 proc. A w pracy? Skup się na tych zadaniach, które przynoszą największy efekt. Wykonuj je tuż po przyjściu do pracy – psycholodzy podkreślają, że najbardziej wydajni jesteśmy przed południem, czyli między godziną 8 a 11. Co ważne, jeśli przed g. 12 uda Ci się zrealizować najważniejsze punkty z listy zadań, wzrośnie Twoja satysfakcja z pracy, co zmotywuje Cię do wykonania innych punktów z listy.


W ciągu dnia łap wolne chwile i wykorzystuj je maksymalnie. Klientka spóźni się kilka minut? Super! Zdążysz zrobić przelew za rachunki albo znaleźć przepis na jutrzejszy obiad. Rzeczy, które odkładasz na później, zapisuj w notesie – wykreślisz je w takiej wolnej chwili.

 

A po pracy…

Zaplanuj czas na relaks – oczywiście nie chodzi o sztywne wyliczanie każdej minuty spędzonej na odpoczynku, a wpisanie go do swojej codziennej rutyny. Tylko od ciebie zależy, czy to będzie aktywny wypoczynek, leniuchowanie z książką, zabawy z dzieciakami czy półgodzinna gorąca kąpiel wśród zapachowych świec. Poświęć ten czas, aby uwolnić się od bezwartościowych komunikatów – zrezygnuj z social mediów na rzecz rozmowy z bliskimi, dla których w ostatnim czasie w natłoku spraw mogłeś nie mieć czasu. Szybko poczujesz, jak chwila wytchnienia przywróci Ci siły witalne, tak istotne w efektywnym i przemyślanym planowaniu dnia!

0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 45/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium