Życie Podkarpackie nr 34/2019 Życie Podkarpackie nr 34/2019

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 238/2019, Poniedziałek 26 sierpnia 2019 r., Marii i Zefiryny
Opublikowano
Mózg seniora na dopingu. Co robić, by zachować sprawność intelektualną na dłużej?
Z wiekiem sprawność mózgu maleje. Osłabia się pamięć i koncentracja. To normalny efekt starzenia. Jednak nie taki, nad którym nie można zapanować. Jak to zrobić? Poprzez aktywny trening – podejmowanie określonych aktywności i stawianie sobie kolejnych, nowych wyzwań. Przygotowaliśmy ściągę!
Pierwsze kroki w internecie pomogą ci stawiać dzieci lub wnuki. Nie wstydź się prosić o pomoc.

Odkryj komputer dla siebie

Od smartfona wolisz telefon stacjonarny? Myślisz, że komputer i internet to domena młodych? Nic bardziej mylnego! Naukowcy z kliniki Mayo w USA udowodnili niedawno, że nawet osoby po 70., korzystające z komputera przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu, miały mniejszy zanik zdolności poznawczych (a więc m.in. lepszą pamięć i łatwość koncentracji) niż ich równolatkowie stroniący od zdobyczy technologicznych. Tajniki obsługi komputera, tabletu, smartfona z pewnością pomogą Ci zgłębić wnuczęta. Możesz też skorzystać z licznych skierowanych do seniorów kursów, a swoje nowo nabyte umiejętności szlifować w praktyce: surfując po internecie. Dla chcącego nic trudnego!

Ruch, ruch i jeszcze raz ruch!

Mózg seniorów, którzy regularnie zażywają aktywności fizycznej o umiarkowanej lub dużej intensywności, jest o 10 lat młodszy niż u ich rówieśników ćwiczących mało lub wcale – do takich wniosków doszli uczeni z University of Miami na Florydzie. Jeśli tylko możesz, spaceruj, biegaj, zapisz się na jogę lub fitness. Świetne rezultaty przynoszą też nordic walking, basen, rower. Dostosuj aktywność do swoich możliwości – ćwicz systematycznie, a spowolnisz procesy starzenia oraz postępującą degenerację układu nerwowego.

Nie rezygnuj z życia towarzyskiego

Nic tak nie rozwija umysłu seniorów, jak rozmowy z ludźmi, poznawanie opinii innych oraz uczestniczenie w dyskusjach, dlatego w zaawansowanym wieku warto postawić na aktywność towarzyską. Samotny mózg starzeje się szybciej!

Znajdź swoją grupę wsparcia. Spotkania w ramach społeczności posiadającej określony cel lepiej dopingują mózg niż np. pogaduchy z koleżanką. Dlatego postaw na rozwój i poszukaj nowych wyzwań. Mogą to być np. spotkania w ramach zajęć na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, dyskusje w klubie książki, ale też działalność na rzecz innych (wolontariat) czy angażowanie się w lokalne inicjatywy.

Przejdź na lekką dietę

Badania dowodzą, że właściwa dieta spowalnia procesy starzenia się mózgu i zmniejsza ryzyko rozwoju demencji starczej. Dietetycy sugerują śródziemnomorską lub skandynawską – obie bogate w ryby morskie zawierające dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3. Co jeszcze powinno stać się stałym elementem twojego menu? Produkty pełnoziarniste, tj. chleb razowy, nieprzetworzone płatki zbożowe czy brązowy ryż i kasze, ziarna soczewicy, fasoli i nasiona. Orzechy (włoskie, brazylijskie, pistacje), oleje roślinne (rzepakowy, sojowy, lniany, konopny), nasiona chia i lnu, awokado, pestki dyni, słonecznika czy ziarna soi. Pij też dużo wody!

Pokochaj łamigłówki

Planszówki, gry słowne, skojarzenia, rebusy, krzyżówki, kalambury to doskonała, umilająca czas zabawa i jednoczesny trening twoich szarych komórek. Naukowcy twierdzą, że wykonywane regularnie zwiększają przepływ krwi w mózgu o niemal 8 proc., co oznacza zwiększenie zdolności do rozumowania, rozwiązywania problemów i logicznego myślenia. Poza tym oczywiście nie rezygnuj z czytania książek i gazet.

Naukowcy zastrzegają, że dużą rolę w tym, jak szybko starzeje się nasz mózg, odgrywają geny oraz życiowe wybory. A właściwie jeden, każdego dnia ten sam – jak wykorzystamy swój wolny czas.
2 Komentarze
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
Tadeusz 79.191.54.172 21.07.2019

Święta prawda jak mawia moja babunia.

W naszych realiach miejskich łatwo rzuca sie w oczy,że Przemyśl to miasto Seniorów i kandydatów do tego miana.

Ruszają się jak mogą szczególnie ci mieszkający gdzie autobusu nie uświadczysz.Jak mróweczki biegaja po bazarkach kupując już luksusowe dobra typu pietruszka.

A miasto swoich głównych mieszkańców czyli Seniorów zbytnio nie rozpieszcza co niestety widać na każdym kroku szczególnie tych mających problemy ruchowe.

A może jest inaczej a ja sie tylko czepiam.

A swoja droga dobry artykuł i adresowany właściwie czyli do  głównych  czytelników Życia.






user
Theo 94.40.75.201 21.07.2019

YOUTUBE.COM - MIMI KIRK - 71 LETNIA WEGETARIANKA


YOUTUBE.COM - JAK BYĆ ZDROWYM CAŁE ŻYCIE


NIE DAJ ZROBIĆ LEKARZOM - WOLNA-POLSKA.PL


ZOSTANWEGE.PL

nr 34/2019
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium