Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 339/2016, Niedziela 4 grudnia 2016 r., Barbary i Piotra
Opublikowano
Uszkodzenia eksploatacyjne opon
Opony to jedyna część pojazdu, która styka się bezpośrednio z nawierzchnią. Dbanie o ich stan to jeden z kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo jazdy, tymczasem z raportu firmy Michelin, przeprowadzanego w ramach akcji „Ciśnienie pod kontrolą”, wynika, że aż 64,1 proc. samochodów w Polsce ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach.

Na uszkodzenia opon wpływ ma szereg czynników: uszkodzenia mechaniczne, obciążeniowe, ciśnieniowe, chemiczne, temperatura oraz stan techniczny pojazdu. Najczęściej spotykaną przyczyną uszkodzenia ogumienia jest przerwanie ciągłości warstwy gazoszczelnej w sposób mechaniczny, np. wbity gwóźdź. Jeżeli opona zostanie w porę naprawiona, może być nadal bezpiecznie eksploatowana. – Jeżeli jednak mimo uszkodzenia będziemy kontynuować jazdę przy na przykład 50 procentach ubytku ciśnienia, w części bocznej opony i bieżnika nastąpi duża deformacja, co za tym idzie opona mocno się nagrzeje i dojdzie do ich separacji. Odseparowanie części bieżnika skutkuje oderwaniem się jego fragmentu, natomiast na skutek odseparowania części bocznej wystąpi widoczne wybrzuszeniem na obwodzie opony, a wewnątrz widoczne sploty opasania – „trociny z gumy”. W obu przypadkach dalsze użytkowanie lub naprawa są niemożliwe – tłumaczy Wojciech Bielas, właściciel Serwisu Ogumienia Samochodowego Bielpon.

Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo


Opona jako element sprężysty zamontowany na obręczy jest okrągła, natomiast w kontakcie z nawierzchnią ulega deformacji, która ma wpływ na przeniesienie momentu napędowego, hamowania i żywotności opony. – Opona ze zbyt małym ciśnieniem ugina się do środka części bieżnika, pracuje tylko jego część zewnętrzna, co ma wpływ na przyczepność, wydłużoną drogę hamowania i tak zwane kołysanie na łukach drogi. Zbyt duże ciśnienie uwypukla część bieżnika na zewnątrz, pracuje tylko część środkowa, co ma również wpływ na drogę hamowania i żywotność opon – mówi W. Bielas. O tym, jak ważnym zagadnieniem jest dbałość o prawidłowe parametry, świadczy fakt, iż auta wyprodukowane po listopadzie 2014 roku fabrycznie będą wyposażone w czujniki ciśnienia i temperatury w oponach.

Separacja stopki opony


– W przypadku nadmiernego ugięcia opony spowodowanym zbyt małym ciśnieniem lub zbyt dużym obciążeniem następuje separacja części stopki opony, najczęściej występuje wtedy rozwarstwienie i odwinięcie części splotów osnowy od drutówki. Uszkodzenie stopki opony powodowane może być zastosowaniem zbyt wąskiej obręczy, niskim kołnierzem obręczy lub   nadmiernym obciążeniem. Rozwarstwienie osnowy może nastąpić również z powodu przekroczenia maksymalnej prędkości dla danej opony, zbyt wysokiej temperatury otoczenia, oporów toczenia oraz przenikania temperatury do opony z nadmiernie nagrzanych hamulców. Jest też skutkiem długotrwałej jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem. Skutkiem separacji osnowy części bieżnika jest eksplozja dekompresyjna – wyjaśnia W. Bielas.

– Warto dbać o stan techniczny pojazdu, ponieważ ma on istotny wpływ na opony. Zła geometria kół przyczynia się do nierównomiernego zużycia części bieżnik i krótszej żywotności. Zły stan amortyzatorów powoduje charakterystyczne „schodowanie” bieżnika, przez opona jest bardzo hałaśliwa.



 – Wojciech Bielas, właściciel Serwisu Ogumienia Samochodowego Bielpon

Uszkodzenia ogumienia bliźniaczego


Dojść do niego może, gdy jedna z opon ma zbyt niskie ciśnienie i „ociera się” o drugą, doprowadzając do uszkodzenia ich obu. Dla przykładu, samochody ciężarowe, zwłaszcza budowlane, narażone są na możliwość wbicia się fragmentu cegły czy gruzu pomiędzy oba koła, długotrwała jazda z takim felerem może uszkodzić oponę, nie inaczej się rzecz ma z samochodami osobowymi. – Innym czynnikiem eksplozji dekompresyjnej jest najechanie na przeszkodę, na przykład krawężnik czy dziurę w jezdni. Uszkodzenie splotów osnowy widoczne jest jako wzdłużna wąska pręga. Podczas uginania się opony następuje zmęczenie splotów i z czasem jeden po drugim ulegają zniszczeniu, zwanemu oczkiem pończochy, i prowadzą do eksplozji dekompresyjnej poprzecznej – mówi W. Bielas. Uszkodzenia chemiczne pojawiają się natomiast zazwyczaj na skutek złego przechowywania opon, narażenia ich na kontakt z olejami i rozpuszczalnikami.



tagi: motoryzacja, uszkodzenia ogumienia, eksploatacja opon samochodowych
1 Komentarz
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
olka 83.28.207.70 22.01.2015

A może coś na temat łańcuchów. Muszę szybko coś wybrać.

Czy ktoś ma może http://www.informacjehandlowe.pl/nowe-produkty/inne/2092-taurus-trs9


Sprawdziły się?

nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę