Życie Podkarpackie nr 48/2016 Życie Podkarpackie nr 48/2016

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 338/2016, Sobota 3 grudnia 2016 r., Franciszka i Ksawerego
Opublikowano
Region
Jest bat na nieuczciwych sprzedawców. Klienci otrzymali więcej praw. Sprawdź, jak nie dać się zrobić w balona
Producenci nie będą już mogli w nieskończoność naprawiać tego samego wadliwego towaru. Teraz możemy od razu zażądać wymiany lub zwrotu gotówki. Taką korzyść wprowadza nowa ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia. Zmian, korzystnych dla klientów, jest znacznie więcej.

Kto z nas nie miał takiej sytuacji: kupuje buty, po kilku tygodniach lub miesiącach odkleja się podeszwa. Producent stwierdza, że były użytkowane niezgodnie z przeznaczeniem i odrzuca reklamację albo uznaje wadę, naprawia, a po kilku tygodniach znowu pojawia się problem. Znowu reklamujemy, znowu coś skleją, a po pewnym czasie ta sama historia powtarza się kolejny raz. Takie problemy dotyczą oczywiście nie tylko butów, ale wszelkich innych produktów. Z tym, że dwa powyższe scenariusze już nie mają racji bytu. Pierwszy, ponieważ pierwszy rok to okres szczególnej ochrony towaru. Jeżeli w tym czasie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała w chwili sprzedaży. Producenci nie będą mogli także w nieskończoność naprawiać tego samego towaru. W przypadku drugiej reklamacji można zwrócić towar i żądać zwrotu gotówki.

Gwarancja i rękojmia

W sytuacji wystąpienia wady konsument może złożyć również do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech rozwiązań: wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna. Jeśli np. naprawa lub wymiana jest niemożliwa lub zbyt kosztowna, sprzedawca (producent) może zaproponować obniżenie ceny produktu.

Podczas reklamacji konieczny jest dowód zakupu – nie musi to być paragon czy faktura, ale te nadają się najlepiej, bo rozwiewają wszelkie wątpliwości odnośnie miejsca i daty nabycia produktu. Warto pamiętać, że gwarancja i rękojmia to dwie różne rzeczy.

 
artykuł premium
Przeczytałeś tylko fragment tekstu.
Chcesz mieć dostęp do pełnej treści tego i wszystkich
innych artykułów na Życie.pl?
Przejdź na wersję Premium
już od 5,99 zł miesięcznie
Masz już wykupiony dostęp? zaloguj się
Co otrzymasz w wersji Premium?
Dostęp do pełnych wersji wszystkich artykułów
Dostęp do e-wydań
Dostęp do ogłoszeń drobnych z gazety Życie Podkarpackie
Rabaty przy prenumeracie
Dowiedz się więcej
0 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
nr 48/2016
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium
Sonda
Prezenty z okazji mikołajek lub pod choinkę...
  • Kupuję on-line
  • Wynajduję w małych sklepikach lub centrach handlowych
  • Stawiam na bony podarunkowe
  • Sam tworzę