Życie Podkarpackie nr 50/2017 Życie Podkarpackie nr 50/2017

Życie Podkarpackie - informacje z regionu Przemyśla, Jarosławia, Lubaczowa, Przeworska

Życie.pl, nr 346/2017, Wtorek 12 grudnia 2017 r., Adelajdy i Aleksandra
Opublikowano
Przemyśl, Bircza
MON odpowiedziało w sprawie usunięcia tablicy z nazwą Birczy
Ministerstwo Obrony Narodowej udzieliło redakcji Życia Podkarpackiego odpowiedzi w sprawie usunięcia tablicy z nazwą Birczy z Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Wyjaśnienia są zaskakujące, a wręcz żenujące. – Lepiej było nie odpowiadać w ogóle – kwituje przewodniczący rady gminy w Birczy Wojciech Bobowski.
fot. Paweł Bugira
Usunięciu tablic poświęcona była specjalna sesja rady gminy Bircza. Poza radnymi obecni na niej byli przedstawiciele innych samorządów oraz mieszkańcy.

„Uprzejmie informujemy, że podnoszona przez Pana kwestia zmiany treści na tablicy upamiętniającej wydarzenia historyczne – Bircza nie pozostaje obojętna resortowi obrony narodowej. Ponadto informujemy, że decyzja o jej usunięciu podyktowana była (...)

artykuł premium
Przeczytałeś tylko fragment tekstu.
Chcesz mieć dostęp do pełnej treści tego i wszystkich
innych artykułów na Życie.pl?
Przejdź na wersję Premium
już od 5,99 zł miesięcznie
Masz już wykupiony dostęp? zaloguj się
Co otrzymasz w wersji Premium?
Dostęp do pełnych wersji wszystkich artykułów
Dostęp do e-wydań
Dostęp do ogłoszeń drobnych z gazety Życie Podkarpackie
Rabaty przy prenumeracie
Dowiedz się więcej
14 Komentarzy
user
skomentuj
Komentujesz jako:
user
hasler 157.25.108.96 01.12.2017

PISoBOLSZEWICKIE pisanie historii.

user
antek 185.38.225.6 02.12.2017

Historia polega na przyjmowaniu faktów takimi jakie były w rzeczywistości. Realizm tamtych czasów i zagrożenie powodował taką, a nie inną reakcję mieszkańców. Bronili życia swojego i rodzin. A to, że uczestniczyli w samoobronie a następnie w milicji nikt nie zwracał na to uwagi. W milicji służyli Polacy i większość z nich była lub współpracowała z AK. To byli młodzi ludzie, którzy walczyli o Polskę, swój byt i życie, kiedy w Birczy jeszcze nie było wojska. Z chwilę okaże się, że  Birczę obronili tzw. " żołnierze wyklęci" z Antonim na czele.

user
Poseł 83.31.186.65 15:11:22 02-12-2017

No i kolejny szczerba się odezwał prezentując poziom rozumowania budki .

user
xxxxx 31.183.93.223 02.12.2017

głosujcie na PIS,oni dadzą Wam wszystko a jak nie dadzą to obiecają.

user
Tadeusz 83.31.69.186 02.12.2017

Czym była Bircza w latach 40-tych to wszyscy doskonale wiedzą tak w okolicy,samej Birczy jak też w Przemyślu.

Nie było to miasto aniołów ale wręcz odwrotnie .Nie miało znaczenia czy to była milicja,wojsko czy też bandy dzisiaj szumnie zwane jako AK.Wszyscy uprawiali dokładnie ten sam proceder.Zajmowali się bandytką czyli totalnym szabrem okolicznych miejscowości i nie miało to znaczenia czy były to wsie ukraińskie czy też polskie.

Ciągoty grabieżce rozwineli w czasie II wojny.Tylko wtedy rabowali mienie pożydowskie tak w Birczy jak też w okolicy wśród żydowskich posiadaczy ziemskich.A że doczekali się też krwawego odwetu to nie należy się dziwic.

user
Wasylko 77.254.225.60 10:05:17 03-12-2017

Mało wiesz Tadeuszu. Zapewne jesteś wielbicielem ukraińskich ludobójców spod znaku OUN i UPA. 

user
Gość 178.235.43.145 02.12.2017

Tytuł jest do zmiany. Minister (organ) udzielił odpowiedzi, a nie ministerstwo. Nieuki.

user
Czytający 5.184.247.143 23:30:49 02-12-2017

Organu to Tobie brakuje (mózgu)

user
Tadeusz 83.31.119.99 03.12.2017

Jeszcze nikomu się nie śniło,że powstanie AK czy też UPA.

Badytką mieszkańcy Birczy zajeli się znacznie wcześniej czyli późną jesienią 1939.Tak im sie to spodobało,że przez cały okres II wojny jak tez po niej to był bardzo dochodowy interes oczywiście kosztem słabszych czyli chłopów,Żydów itd.

To niedopuszczalne by w sanktuarium chwały polskiego żołnierza takich upamiętniać.Chyba ,że nastąpiła znaczna zmiana wartości nie tylko moralnych

user
Wasylko 77.254.225.60 14:02:57 03-12-2017

Bandytyzmem, jeszcze przed 1939 r., zajmowali się ukraińscy nacjonaliści, a zwłaszcza po 1941 r. Działali wspólnie z Niemcami. Od jesieni 1939 r. do lata 1941 r. najbardziej agresywni byli zaś młodzi Żydzi otuleni sowiecką władzą. Zarówno Żydzi, jak i Ukraińcy mieszkali z Polakami w Birczy. W takim razie - masz racje - część mieszkańców pochodzenia ukraińskiego i żydowskiego  zajmowała planowym bandytyzm przy współpracy z okupantami Polski.  Później UPA i jej przychyli chcieli dokonać ludobójstwa wzorem Wołynia i Małopolski Wschodniej, ale szczęśliwie im się to nie udało, bo nie walczyli tylko z kobietami i dziećmi. Obrona Birczy przed ludobójcami, to również walka o polskość, co samo w sobie jest warte najwyższego szacunku. Zbrodnicza i bandycka działalność UPA pozbawiła również przyzwoitych Ukraińców ich małych ojczyzn. Tak było.

user
antek 185.38.225.6 03.12.2017

nawiązując do mojego postu. Nie znasz jeden z drugim faktów to nie komentuj. zadziwia mnie jak banda "historycznych pedałów"  komentuje nie znając faktów i realiów tamtego czasu. Dla potomnych w 1944w Birczy nie było wojska. Ludzie sami się organizowali i walczyli o życie. Nie chcę wymieniać nazwisk ludzi walczących bo my i zainteresowani znamy. I na ten  temat tyle. Chcecie podyskutować a nie politycznie pierdolić to macie okazję napisać.

user
parówa 31.128.13.174 04.12.2017

Tak Pis dziękuje podkarpaciu za głosy !!!

user
Tadeusz 217.96.208.231 04.12.2017

Masz rację Antek.

W 1944r w Birczy nie było wojska,nie było też UPA oraz tzw AK.

Ale była bandytka i ta rządziła miastem.

Po totalnym szabrze po żydowskich mieszkańcach miasta/stanowili zdecydowaną większość mieszkańców /,kiedy to wszystko bandyci upłynnili zaczeli napadać na pobliskie wsie rabując bydło,świnie i wszystko to co można było spieniężyć lub zamienić na bimber.

Masz też rację,że walczyli o życie ale kosztem innych.Rabunek pozwalał żyć i to dobrze żyć.Nawet prof. Motyka pisze o tym bez żadnych ogródek.

user
Wasylko 83.18.60.98 13:11:10 05-12-2017

Po raz kolejny mówię Ci Tadeusz, że mało wiesz. Piszesz też głupoty, które nie pokrywają się w faktach np. dotyczącą ilości Żydów w Birczy. ...co oznacza ,,tzw. AK" w 1944 r.?


Faktem jest m.in. to, że było wtedy dużo bandytów z OUN, którzy terroryzowali Polaków i normalnych Ukraińców. W 1944 r. ukraińscy nacjonaliści dokonali także ataku rabunkowego na Birczę - jeszcze pod okiem Niemców.

Sonda
Co wg Ciebie mogłoby powstać na placu Rotmistrza Pileckiego w Przemyślu (za przystankami na Jagiellońskiej)?
  • galeria handlowa
  • hotel
  • parking
  • centrum sportowo-rekreacyjne
  • myjnia
  • ważny pomnik
  • fontanna multimedialna
  • zielony skwerek jak dotychczas
nr 50/2017
E-wydanie
elektroniczna wersja
"Życia Podkarpackiego"
w formacie PDF
przeglądaj
Przejdź na wersję Premium
dostęp do pełnych wersji artykułów
e-wydanie
prenumerata wydania papierowego
sprawdź wersję Premium